جای خالی نگاه کارشناسی برای حل مشکل سگ‌های بلاصاحب

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 925

افزایش حمله سگ‌های ولگرد به انسان‌ها

جای خالی نگاه کارشناسی برای حل مشکل سگ‌های بلاصاحب

حمزه سلمانی | برانکارد را از آسانسور بیرون آوردند. روی برانکارد دخترکی بود زیبا، که موهای مشکی بلندش روی گردن خونینش رها شده بود. برانکارد به سرعت وارد اتاق عمل شد و خالی برگشت. گفتند امید زیادی نیست. پدرش بهت زده و حیران و گیج روبروی در اتاق عمل روی نیمکت نشست. سکوت بود و ترس. شاید داشت به زمانی فکر می‌کرد که دخترش نان به دست به خانه برمی‌گشت، اما ناگهان با سگ‌های ولگرد روبه‌رو شد.‌

دختر بچه شش ساله‌ افغانستانی بر اثر حمله سگ و ضربه مغزی راهی بیمارستان شد. اتفاقی که ساعت ۰۷:۵۵ دقیقه ۱۶ بهمن ماه در کشکوئیه رفسنجان رخ داد و آن طور که رئیس بیمارستان علی بن ابیطالب رفسنجان گفته با توجه به گستردگی زخم‌ها و عفونت‌ها احتمال بهبودی او خیلی کم است.

ماجرا وقتی ترستاک‌تر می‌شود که بدانیم این تنها حادثه حمله سگ‌ها به انسان در بهمن ماه نبود. ۹ بهمن یک جوان راوری و ۵ بهمن جوان ۳۳ ساله سیرجانی مورد حمله سگ‌های ولگرد قرار گرفتند. آن طور که رسانه‌های محلی نوشته‌اند آثار جراحت بدن جوان سیرجانی به قدری زیاد بوده که بخاطر گاز گرفتگی کف پاهایش قادر به راه رفتن نبوده و در بیمارستان بستری می‌شود. جوان راوری نیز به شدت دچار جراحت شده و که اگر با تلاش خود از چنگ آنها فرار نمی‌کرد شاید جان سالم به در نمی برد.

معضل سگ‌های بلاصاحب پس از مرکز استان حالا به دیگر شهرها سرایت کرده و با این حوادث خطر آن بیش از پیش احساس می‌شود. علاوه بر این برخی فعالان محیط زیست معتقدند این سگ‌ها به تهدیدی برای محیط زیست نیز تبدیل شده‌اند.

«گرگاس» گونه‌های حیات‌وحش را هم تهدید می‌کند

یک فعال محیط زیست که خواست نامش فاش نشود می‌گوید «ترکیب گرگ و سگ‌ منجر به موجودی به نام «گرگاس» می‌شود که حیوان بسیار خطرناکی است. قواعد شکار را نمی‌داند و خیلی راحت به انسان حمله می‌کند. از طرفی از نظر زیست محیطی، وجود این حیوانات در حیات وحش باعث نابودی گونه‌های حیوانات می‌شود.»

او ادامه داد: «انجمن‌های حمایت از حیوانات که برخی از آن‌ها داستان‌های پشت پرده زیادی دارند عقیم‌سازی و رهاسازی در سایت‌های زباله شهرداری‌ها را پیشنهاد می‌کنند، اما سوال اینجاست حدود ۱۲ میلیون سگ بلاصاحب در ایران وجود دارد. با توجه به این تعداد زیاد، سگ‌ها را داخل پناهگاه هم جمع کردیم بعد چکار کنیم؟»

معدوم‌سازی آخرین راهکار است

این فعال محیط زیست تنها راه کنترل جمعیت سگ‌ها را معدوم سازی عنوان کرد: «در اروپا و آمریکا تنها راهکاری که استفاده شده معدوم‌سازی است. به عنوان مثال در آلمان که بزرگترین شلتر دنیا وجود دارد ۳ تا ۴ ماه به حیوان رسیدگی می‌کنند. سگی که قابل برگشت باشد به نمایشگاه برده می‌شود. در غیر این صورت صادرات به آسیای شرقی و معدوم‌سازی راهکار بعدی است. اگر در ایران این صادرات اتفاق بیفتد این داستان تمام می‌شود.»

او معتقد است باید منطقی به موضوع نگاه کرد: «این موضوع بحث علمی و سمینار می‌خواهد. کارشناسان باید جمع شوند به صورت علمی و عقلانی در مورد این موضوع بحث و صحبت انجام شود. با این شرایط ظرف ۳۰ سال آینده هیچ حیات وحشی نخواهیم داشت. مگر قرار است سگ‌ها منقرض شوند؟ هیچ جای دنیا به غیر از ایران ترکیه و هند این حجم سگ‌ها وجود ندارد که ترکیه هم معدوم‌سازی را شروع کرده است. محیط زیست نیز در این رابطه سکوت کرده که جای سوال دارد.»

وضعیت پناهگاه‌ها، گرسنگی سگ‌ها و مخارج زیاد و از طرفی حوادث اخیر حمله سگ‌ها به انسان حاکی از خبرهای خوبی نیست. شاید یک بار برای همیشه باید این موضوع به صورت علمی و اساسی بررسی شود تا بار دیگر شاهد حوادث ناگوار این چنینی نباشیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 4
  • امروز: 83
  • دیروز: 240
  • هفته: 1,993
  • ماه: 7,631
  • سال: 25,195