«کاغذ وطن» پشت پرده نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و دلیل حضور ضعیف کرمان را بررسی کرد. بی‌پولی دست استان را در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری بست

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1658

«کاغذ وطن» پشت پرده نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و دلیل حضور ضعیف کرمان را بررسی کرد. بی‌پولی دست استان را در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری بست
گزارش| مرضیه قاضی‌زاده
مریم فدایی قطبی: ۵درصد از ظرفیت‌ها و برنامه‌ها در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری ارائه شد
کاغذ وطن – حساب تا روز برگزاری نمایشگاه خالی بوده. موجودی حساب تا زمان برگزاری نمایشگاه گردشگری حدود ۹۰۰ میلیون تومان بود، کمتر از یک‌ششم پول برنامه‌ریزی شده برای حضور کرمان در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری. بی‌پولی روی همه چیز تأثیر گذاشته و این عامل در کنار استقبال پایین بخش خصوصی برای حضور، منجر شده تا در نهایت مریم فدایی قطبی استاد دانشگاه و از فعالان دانشگاهی در دبیرخانه ستاد گردشگری کرمان بگوید شاید ۵ درصد از ظرفیت‌های کرمان و برنامه‌های تدوین شده در نمایشگاه گردشگری به نمایش درآمد.
غرفه‌های اولین راسته مختص بازار است. فالوده کرمانی، شال‌بافی و مسگری هنرمندان آمدند تا آثار هنر کرمانی را به نمایش بگذارند. اماکن گردشگری به‌صورت مجازی روی یک دیوار به‌نمایش‌درآمده و عکس‌هایی از کرمان قدیم و کرمان جدید و آثارش روی غرفه‌ها نصب شده. غرفه شهرداری کرمان در نمایشگاه گردشگری قرار بود این گونه باشد. این طبق صورت‌جلسه‌ی نوشته شده در ستاد گردشگری است که مریم فدایی قطبی، استاد دانشگاه و از فعالان دانشگاهی در دبیرخانه گردشگری روی آن دست می‌گذارد. فردی که مدعی است حتی ۵ درصدش اجرایی نشده.
*شهرداری کرمان دست‌خالی آمد
کل بودجه دیده شده برای حضور استان کرمان در نمایشگاه گردشگری ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بوده. نیمی از فضا مختص شهرداری‌ها بوده و قرار بوده ۳ میلیاردش را شهرداری‌ها تأمین کنند و با برنامه حاضر شوند. شهرداری مرکز تأکید کرده که میراث‌فرهنگی صنعتگران را نیاورد و شهرداری با صنعتگران مذاکره و افراد را بیاورد. در نهایت اما شهرداری مرکز حتی عکس‌های حاضر در موزه هم‌نوا را هم با خود نیاورد. فدایی در خصوص چرایی نیاوردن آثار و نبود هیچ المانی از کرمان در غرفه‌های شهرداری کرمان می‌گوید: «ما جلسات مختلفی با شهرداری‌ها گذاشته بودیم و این‌ها قرار بود مشارکت زیادی داشته و با معرفی استان و جاذبه‌هایش به جذب سرمایه‌گذار بپردازند. در مورد شهرداری کرمان هیچ‌کدام از صحبت‌هایی که در جلسات داشتیم اتفاق نیفتاد. قرار بود این‌ها روی یک دیوار تمام دیتاهای موزه‌ای و آثار تاریخی با بارکد رویش را به نمایش بگذارند، دیواری که در نهایت خالی ماند. قرار بود آثاری از موزه هم‌نوا به این نمایشگاه آورده و کرمان قدیم و جدید به نمایش درآید، ما صبح نمایشگاه منتظر این آثار بودیم؛ اما در نهایت هیچ‌کدام را نیاوردند.» او در ادامه در خصوص عدم حضور بخش خصوصی و هنرمندان در این نمایشگاه می‌گوید: «شهرداری کرمان به ما اعتراض کرد که ما خودمان صنعتگر می‌آوریم و میراث‌فرهنگی فردی را نیاورد؛ اما ما روزی که به نمایشگاه آمدیم متوجه شدیم که هیچ فردی را نیاوردند و صرفاً میراث‌فرهنگی ۲ الی سه نفر را در خصوص پته آورده بود.»
نه فرصت‌های سرمایه‌گذاری کرمان ارائه شده و نه ظرفیت‌های کرمان معرفی شد. این نقدی است که مختص هر ۵ شهرداری حاضر در نمایشگاه گردشگری است و فدایی هم آن را می‌پذیرد. بااین‌حال او معتقد است که شهرداری جیرفت و رفسنجان از روز سوم به بعد متوجه شدند که چرا در نمایشگاه حضور دارند و سعی در تعامل داشتند؛ اما شهرداری کرمان نه. او دراین‌رابطه توضیح می‌دهد: «شهرداری‌ها هنوز به این اشراف نرسیدند که در نمایشگاه قرار است چه کنند و دراین‌رابطه توجیه نیستند. بااین‌حال شهرداری جیرفت با اینکه در ذات نمی‌دانست که باید چه کند، اما در روز دوم و سوم فهمیده بود که باید گردشگران را به غرفه دعوت کند و رفسنجان هم به همین شکل سعی در تعامل داشت؛ اما شهرداری کرمان دراین‌رابطه جبهه می‌گرفت و هیچ‌کس را به غرفه‌هایش دعوت نکرد.»
*پولی از بخش خصوصی خرد برای حضور در نمایشگاه گرفته نشده
برگزاری نمایشگاه از دی‌ماه و بعد از افتتاح دبیرخانه ۱۴۰۴ به این دبیرخانه محول شد. فدایی علی‌رغم اینکه سمتی در این ستاد نداشته؛ اما یکی از افراد پر نقش در دبیرخانه ستاد گردشگری ۱۴۰۴ است. فردی که متذکر شده قبل از برگزاری ۳۰ جلسه کاری با برگزار و بارها بر فعالیت بخش خصوصی تأکید شده و از تورگردان‌ها و آژانس‌ها دعوت شده است. او در گفت‌وگوی با «کاغذ وطن» متذکر شده که هیچ هزینه‌ای از بخش خصوصی خرد برای شرکت در نمایشگاه اخذ نشده و به تمام فعالان این حوزه و تولیدکنندگان مختلف این موضوع اعلام شده اما خودشان تمایلی به شرکت نداشتند.
به گفته فدایی از بودجه ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومانی که ستاد برآورد کرده قرار بوده ۳ میلیارد را شهرداری‌ها تأمین کنند و الباقی توسط شرکت‌های بزرگ صنعتی در قالب مسئولیت‌های اجتماعی پرداخت شود.
*شهرداری‌ها و گهرپارک هزینه نمایشگاه را نپرداختند
در عمل تا روز برگزاری نمایشگاه صرفاً ۹۰۰ میلیون پرداخت شده و آن طور که فدایی توضیح می‌دهد ۲ تا ۳ میلیارد از هزینه‌ها را به‌غیراز هزینه زمین اتاق بازرگانی پرداخت کرده و است و کماکان با وجود گذشت دو هفته از اتمام نمایشگاه هنوز هزینه‌ها را نیمی از شهرداری‌ها من‌جمله شهرداری کرمان پرداخت نکرده و حتی دو شرکت بزرگ معدنی همچون گهر پارک هزینه‌ها را نپرداختند. در مورد شهرداری کرمان طبق توضیحات فدایی در ستاد برگزاری مبلغ یک میلیارد تومان تعهد شده است؛ اما در نهایت شورای شهر ۶۵۰ میلیون تومان در شورا مصوب شده است و این شهرداری عملاً هیچ پرداختی نداشته است.
بی‌پولی دست ستاد گردشگری را برای هر اقدامی بسته. فدایی می‌گوید برای هر اقدامی دو دل بودیم چرا که نمی‌دانستیم این هزینه‌ها پرداخت می‌شود یا نه؟ او دراین‌رابطه ادامه می‌دهد: «می‌دانستیم که بایستی بخش خصوصی خرد را به‌رایگان دعوت کنیم و بخش خصوصی کلان و شهرداری‌ها هزینه را تقبل کنند. اما مشکل اینجاست که ما ۷ الی ۸ دوره است که به‌صورت جدی در نمایشگاه شرکت می‌کنیم؛ اما هنوز یک صندوق یا دبیرخانه دائمی برای حضور در این رخداد بین‌المللی نداریم که بر پایه آن بتوانیم اقدامات اولیه را انجام دهیم.»
اعتقادی به گردشگری و از همه مهم‌تر به منافع مشترک در استان وجود ندارد. شیوه‌های سنتی و فردگرایی چالشی است که از دیدگاه فدایی نه‌تنها در نمایشگاه گردشگری بلکه در نمایشگاه قالی هم تکرار شده است. پیش‌تر استاندار کرمان علت بی‌توجهی به بخش گردشگری را قرارگرفتن گردشگری کرمان زیر سایه معدن و پسته دانسته بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 12
  • امروز: 96
  • دیروز: 166
  • هفته: 1,330
  • ماه: 4,578
  • سال: 36,022