رهاسازی مانده تصفیه خانه فاضلاب کرمان در حاشیه شهر. پساب فاضلاب روی دست شهر

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1603

رهاسازی مانده تصفیه خانه فاضلاب کرمان در حاشیه شهر. پساب فاضلاب روی دست شهر
گزارش ایرنا
تخلیه لجن ناشی از تصفیه فاضلاب شهر کرمان در جاده زرند در حالی طی روزهای اخیر بعد از نشست شورای شهر به دغدغه افکار عمومی تبدیل شده که محیط زیست ضمن تایید آن می‌گوید اخطاریه به صنعت داده شده که تخلیه این لجن باید در مکان‌های مجاز انجام شود نه در هر مکانی که دوست داشتند.
یکی از موضوعات چالشی نشست هفته گذشته شورای شهر کرمان تخلیه لجن ناشی از تصفیه فاضلاب این شهر در جاده زرند به کرمان بود، موضوعی که از سوی سید محمد تقوی عضو شورای شهر مطرح و به دغدغه دوستداران محیط زیست و مردم نیز تبدیل شده است.
نگرانی از دفع فاضلاب تصفیه خانه
اعضای شورا در نشست علنی خود ضمن اشاره به ماجرای دفع لجن تصفیه خانه فاضلاب شهر کرمان در ابتدای جاده زرند نظارت محیط زیست را بر این موضوع ناکافی دانستند و برای اتفاقات ناخوشایندی که این لجن رها شده برای شهروندان رقم می‌زند هشدار دادند.
بعد از رسانه‌ای شدن این موضوع، خبرنگار به سراغ مسئولان محیط زیست رفت تا از چند و چون ماجرا بیشتر مطلع شود و در جریان جزئیات تخلیه لجن ناشی از تصفیه فاضلاب قرار گیرد.
سعیده رسولی معاون محیط انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان در این‌باره افزود: طبق قراردادهایی که مجتمع فولاد بوتیا( متعلق به شرکت میدکو) با شرکت آب و فاضلاب و آب منطقه‌ای این استان بسته، برنامه راهبری و مدیریت فاضلاب را در ازای اجرای شبکه فاضلاب شهر پذیرفته و طبق آن پساب تصفیه شده فاضلاب را برای عملیات صنعتی به مدت حداقل ۲۰ سال استفاده می‌کند.
او ادامه داد: فاضلاب شهر کرمان در اکثر مواقع مطابق با استانداردهای زیست محیطی تصفیه می‌شود و مشکلی در خصوص پساب خروجی ناشی از آن نداریم.
معاون محیط انسانی حفاظت محیط زیست کرمان تاکید کرد: اما در مورد سیستم‌های تصفیه فاضلاب مشکلی وجود دارد و بعد از مدتی لجنی در انتهای مخازن و حوضچه‌ها تشکیل می‌شود که اینها مدیریت خاصی را می‌طلبد.
او بیان کرد: طبق استانداردهای سازمان محیط زیست در سال‌های گذشته، آنالیز(بررسی) این لجن مانده در انتهای مخازن و حوضچه‌ها سیستم‌های تصفیه فاضلاب نشان می‌داد که این پسماند عادی و مجاز به تخلیه در لندفیل(محل دفن زباله یا محل دفن پسماند یا گورستان پسماند شهری یا خاک‌چال‌) است.
رسولی گفت: در نیمه دوم سال ۱۴۰۱، استانداردی از سوی مجموعه آب و خاک سازمان محیط زیست با عنوان “دستورالعمل جامدات زیستی” اعلام شد که در حوزه شرکت‌های آب و فاضلاب و وزارت نیرو این دستورالعمل تدوین شده بود.
دستورالعمل جامدات زیستی

این مقام مسئول گفت: با توجه به دستورالعمل جامدات زیستی که در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ تدوین شده بود آنالیز این لجن مانده در انتهای مخازن و حوضچه‌ها سیستم‌های تصفیه فاضلاب نشان می‌داد که این پسماند ویژه است و دیگر نمی‌تواند در لندفیل تخلیه شود از این‌رو اخطاریه به صنعت دادیم تا یک سری اقدامات اصلاحی انجام دهد تا این لجن از پسماند ویژه به پسماند عادی تبدیل شود.
معاون محیط انسانی حفاظت محیط زیست کرمان تصریح کرد: در مورد فاضلاب شهر کرمان هم صنعت (شرکت بوتیا) اصلاحیه مذکور را انجام داده و مجدد آنالیز این لجن مانده در انتهای مخازن و حوضچه‌ها سیستم‌های تصفیه فاضلاب در حال انجام است که منتظر نتایج خواهیم بود تا ببینیم که آیا این لجن به عنوان پسمانده ویژه به پسماند عادی تبدیل شده است یا خیر؟.
هزینه تخلیه لجن فاضلاب

رسولی در عین حال با اشاره به موضوعی که بین صنعت و شهرداری جریان دارد اظهارداشت: از آنجا که گفته می‌شود شهرداری هزینه زیادی را فقط بابت اینکه اجازه دهد صنعت، لجن انتهای مخازن و حوضچه‌ها سیستم‌های تصفیه فاضلاب را در محل لندفیل تخلیه کند از آنها می‌گیرد از این‌رو صنعت معتقد است که برایش هزینه‌بر است که به طور مثلا آ ریال بابت هزینه بپردازد.
رسولی بیان کرد: صنعت هم که دیده تخلیه این لجن ناشی از تصفیه فاضلاب در لندفیل هزینه زیادی را برایش دربردارد آن را در مسیر جاده زرند تخلیه کرده که محیط زیست اخطاریه «عدم تایید این اقدام» را به آنها داده است.
اوگفت: طبق قول مساعدی که صنعت به ما داده است تخلیه لجن ناشی از تصفیه فاضلاب در مسیر جاده زرند متوقف خواهد شد و مجدد مسیر تخلیه در لندفیل کرمان از سر گرفته می شود البته به شرطی که شهرداری هم کمک و هزینه ها را مدیریت کند.
معاون محیط انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست کرمان خاطرنشان کرد: درباره بروز این مشکل برخی روایت‌ها نیز وجود دارد و گفته می‌شود تعرفه تخلیه لجن ناشی از تصفیه فاضلاب نیز باید متناسب باشد که صنعت بتواند آن را بپردازد نه اینکه این هزینه اینقدر بالا باشد که این صنعت بخواهد برود کار خلاف و خارج از ضابطه انجام دهد.
او گفت: باید در مورد تخلیه لجن ناشی از تصفیه فاضلاب تعرفه قابل قبولی بین صنعت و شهرداری به تصویب برسد تا شهرداری به حق و حقوقش برسد و هم صنعت بتواند کارهایش را قانونی، دُرست و طبق ضابطه انجام دهد.
شرایط متفاوت پسماند عادی و ویژه
رسولی اظهارداشت: آنالیز این لجن مانده در انتهای مخازن و حوضچه‌ها سیستم‌های تصفیه فاضلاب بسیار در تعیین شیوه‌های مدیریتی و برخورد با آن موثر است زیرا پسماند عادی و ویژه هر کدام شیوه مدیریتی خاص خود را می‌طلبد.
او بیان کرد: در عین حال اخطاریه به صنعت داده شده که تخلیه لجن ناشی از تصفیه فاضلاب شهر کرمان باید در مکان‌های مجاز انجام شود نه در هر مکانی که دوست داشتند یا راحت تر بودند.
صنعت مجاز به تخلیه در مکان‌های استاندارد است
معاون محیط انسانی حفاظت محیط زیست کرمان تاکید کرد: طبق آخرین آنالیزی که از لجن ناشی از تصفیه فاضلاب شهر کرمان انجام شده صنعت مجاز به تخلیه این پساب در لندفیل و مکان های استاندارد است اما نتایج آنالیز مجدد که انجام شده تا ۱۰ روز آینده مشخص خواهد شد و طبق آن مشخص می‌شود پسماند عادی یا ویژه است.
محیط زیست واحدهای آلاینده را شبانه‌روز رصد می‌کند
او بیان کرد: هر واحدی که بخواهد آلودگی زیست محیطی در حوزه‌های مختلف آب، خاک، هوا و صوت داشته باشد توسط مجموعه پایش در سازمان محیط زیست مرتب و به صورت شبانه‌روزی رصد خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 59
  • امروز: 266
  • دیروز: 158
  • هفته: 2,691
  • ماه: 7,475
  • سال: 24,867