کاهش نرخ تورم در کرمان. تورم کرمان ۳۷.۸درصد شد

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1702

کاهش نرخ تورم در کرمان. تورم کرمان ۳۷.۸درصد شد
گزارش | کاغذ وطن
نرخ تورم سالیانه در اردیبهشت ۱۴۰۳ با کاهش مواجه شده. تورم متوسط کشور از ۳۸.۸ درصد در فروردین به ۳۷ درصد رسیده و در کرمان این عدد از ۳۹.۱ به ۳۷.۸ درصد است. تورم ماهانه اردیبهشت‌ماه ۲.۷۸ درصد است که بهداشت و درمان با تورم ۹ درصد بیشترین افزایش قیمت را داشته و شیر پنیر و تخم‌مرغ طی یک ماه گذشته تورم منفی داشتند.
بنابراین گزارش مرکز آمار نرخ تورم سالانه که در پایان اسفندماه ۱۴۰۱ به رقم ۴۵.۸ درصد رسیده بود، تا پایان اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۲ نیز روند افزایشی داشت و در نهایت رقم ۴۹.۱ درصد را ثبت کرد. این روند افزایشی از آن ماه به بعد به دلیل تخلیه اثر تورمی حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱، معکوس شد. منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است. در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳، نرخ تورم سالانه برای خانوارهای کشور به ۳۷.۰ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ۱.۸ واحد درصد کاهش‌یافته است. در این بخش نیز بیشترین میزان تورم سالیانه با ۴۳.۶ درصد به استان یزد و کمترین میزان تورم سالیانه را سیستان و بلوچستان با ۲۹.۶ درصد سپری کرد. کرمان از این منظر با ثبت نورم ۳۷.۸ درصد در وضعیت میانه قرار دارد و تورمش قدری بیشتر از میانگین کشور با رقم ۳۷درصد است.
در حالی نرخ تورم سالانه کشور در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳، برابر ۳۷.۰ درصد است که دامنه تغییرات آن برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ۳۲.۷ درصد برای دهک اول، تا ۳۸.۳ درصد برای دهک دهم است. براین‌اساس، فاصله تورمی دهک‌ها در این ماه به ۵.۶ واحد درصد رسید که نسبت به ماه قبل (۵.۴ واحد درصد) ۰.۲ واحد درصد افزایش داشته است.
در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳، تورم ماهانه خانوارهای کشور برابر ۲.۸ درصد بوده است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات»، ۱.۸ درصد و برای گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات»، ۳.۳ درصد بوده است. بهداشت و درمان بیشترین سهم از تورم ماهیانه (۹.۹ درصد) را در بر گرفت و در سوی مقابل لبنیات و تخم‌مرغ کاهش ۰.۴ درصدی تورم را تجربه کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 4
  • امروز: 3
  • دیروز: 182
  • هفته: 1,173
  • ماه: 4,343
  • سال: 35,550