فریادشیران، پیشکسوت فوتبال در گفت‌وگو با «کاغذ وطن» مطرح کرد: قانون را خم کردند و گفتند از زیر آن رد شو

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1721

فریادشیران، پیشکسوت فوتبال در گفت‌وگو با «کاغذ وطن» مطرح کرد: قانون را خم کردند و گفتند از زیر آن رد شو
گفت‌وگو | الهام سرگزی
ماجراهای فساد در فوتبال یکی از مهم‌ترین و جنجالی‌ترین بحث‌های این روزهای فوتبال ایران است. ماجرایی که حواشی زیادی داشت، از دستگیری مقامات ارشد فدراسیون گرفته تا احضار مدیران سابق باشگاه مس رفسنجان و ۲ نفر از اهالی رسانه. در این مدت شایعات زیادی در جهت تنبیه افراد خاطی و همچنین مجازات باشگاه مس رفسنجان نیز مطرح شده بود؛ اما هنوز این پرونده به مراحل نهایی نرسیده است. البته به گفته حمیدی رئیس دادگستری استان کرمان ۷ نفر در این پرونده احضار شدند و همه این افراد ممنوع‌الخروج بوده و ۲ نفر همچنان در زندان هستند. فریادشیران پیشکسوت فوتبال ایران معتقد است با این اوضاع فساد در فوتبال ایران، بگذارید فوتبال ما تعلیق شود.
مشروح گفت‌و‌گوی او را در «کرمان نو» بخوانید:
*باتوجه‌به اینکه شرکت مس خودش پیگیر ماجرای فساد مالی شده و چراغ اول مبارزه با فساد را روشن کرده آیا این الان عادلانه است که حالا به دنبال سقوط تیم مس رفسنجان هستند؟ این‌گونه به نظر می‌رسد که مس رفسنجان این وسط قربانی است؟
من این‌گونه نگاه نمی‌کنم که عادلانه است یا خیر. بالاخره یک‌سری اتفاقات آنجا افتاده و فقط مختص استان کرمان و مس رفسنجان هم نیست. الان ما بیاییم بگوییم فقط مس این کار را کرده اشتباه است. این فسادی که دادستانی کرمان ورود کرده برای الان نیست. برای مثال اگر من خبرنگار باشم و با مدیرعامل بازیکنان و … مصاحبه می‌گیرم؛ اما دنبال منافع مالی نیستم و دنبال انجام کار خودم هستم. اما خبرنگارانی هم هستند که دنبال پول حرام هستند در تفکر خودشان هم این‌گونه عمل می‌کنند ما کل کارهای فلان مدیرعامل را پوشش دادیم یا اخبار فلان تیم را پوشش دادیم؛ بنابراین یک حقی را برای خود قائل می‌شوند که آن هم پول است. قبلاً آدم‌ها به پولی که برای وظیفه‌شان می‌گرفتند راضی بودند الان پول در فوتبال زیاد شده. قراردادها میلیاردی شده و هزینه‌ها بالا رفته و این خبرنگاران و مدیران عامل و سرمربی‌ها با این تفکر فوتبال را به جاهای بدی بردند.
*فکر می‌کنید دلیل این‌گونه مسائل چیست؟
سرمربیان ما با این تفکر که فلان بازیکن را ما به فوتبال آوردیم ما او را به فلان تیم اضافه کردیم و باتوجه‌به اینکه در بحث فنی‌اش حق داریم پس باید فلان درصد از قراردادش برای ما باشد و همین توافقات پشت پرده باعث شده که افراد زیادی دنبال این پول حرام باشند، این شده وضع فوتبال ما. مثلاً مبلغ قراردادش ۵ میلیارد بوده باید ۲ میلیاردش را به مربی بدهد و متأسفانه بازیکن هم این را قبول می‌کند. در مورد مدیرعامل هم بحث همین است می‌آیند به مدیرعامل پیشنهاد می‌دهند که تو را مدیرعامل فلان تیم می‌کنیم؛ اما زمان بستن تیم ۵ بازیکن را من می‌آورم. همین چرخه در باقی افرادی نیز وجود دارد. این چرخه ناسالم برای الان نیست از ۲۰ سال پیش بوده؛ اما قبلاً کمتر بود و با احتیاط انجام می‌شد حالا زیادتر شده است.
*این افراد مجازات شدند؟
همان موقع یک‌سری‌ها محکوم شدند عده‌ای تیم‌هایشان سقوط کرد. منتها یک اشکالی که وجود داشت این بود آن زمان اگر کاری که کمیته اخلاق در فدراسیون فوتبال انجام داد یک مقدار با جدیت بیشتری برخورد می‌شد فوتبال ما الان اینجا نبود. در سال‌های قبل در سازمان لیگ این اتفاق افتاده بود یک‌سری افراد از کار برکنار شدند؛ اما دستگیرشان نکردند. قانون آن زمان فدراسیون فوتبال این بود که ما تابع قوانین فیفا هستیم. زمانی که بالاترین مقام فیفا سپ بلاتر یا پلاتینی از کار برکنار شدند یا تیم‌هایی که در ایتالیا و دیگر لیگ‌ها بودند به لیگ دسته سه سقوط کردند ما هم باید تابع قوانین فیفا باشیم. در آن زمان حرف ما این بود که این افراد باید مادام‌العمر از کار برکنار شوند. احکامی که در مورد تبانی امتیازفروشی، تبانی بازیکنان، مدیران و مربیان باید مادام‌العمر از تمام فعالیت‌های فوتبال و ورزشی محروم شوند. بعد از آن هم توقیف اموال اتفاق بیفتد و زندان شوند. در آن زمان افرادی بودند در فدراسیون فوتبال که واسطه آن مربی یا سرمربی فاسد می‌شدند که محرومیت او را کم کنند یا اینکه ببخشند. آن موقع آقای علیپور و عزیز محمدی خیلی جدی این موارد را برخورد می‌کردند. اما افرادی بودند که نمی‌گذاشتند احکام سنگین صادر شود، به جایش به مربی یا مدیرعامل خاطی گفتند شما لیگ برتر کار نکن برو لیگ یک. آن زمان هم رسانه هم کمتر لیگ‌های پایین را رصد می‌کرد. این اشکالی که قانون داشت و متاسفانه هنوز هم وجود دارد.
این پیشکسوت فوتبال درباره عملکرد قابل نقد فدراسیون فوتبال نیز در ادامه به «کرمان نو» گفت: زمانی که در فدراسیون فوتبال ۲ نفر از اعضای تاثیرگذارش این کار را کردند و همه هم می‌دانند که این افراد چه کسانی هستند بهتر بود که خود فدراسیون فوتبال این کار را می‌کرد. چرا فدراسیون فوتبال بیانیه می‌دهد که این پرونده برای سال ۱۴۰۰ است. آقای فدراسیون فوتبال خواب تشریف داشتید؟ یا خودتان را به خواب زده بودید و چشم‌هایتان را بسته بودید؟ پس شما چکار می‌کردید؟ کمیته اخلاق چکار می‌کرد؟ کمیته انضباطی چکار می‌کرده؟ آن هم راس تصمیم‌گیری‌ها که داخل زمین انجام می‌شده و چیدمانی که داورانمان داشتند.
*اگر گستردگی این فساد به باشگاه‌های بیشتری برسد و شایعاتی مبنی بر تعلیق فوتبال ایران هم بود آن زمان تکلیف فوتبال ایران چه می‌شود؟
تعلیق شود. بگذارید فوتبال ایران از وجود این‌گونه آدم‌ها پاک شود. فیفا هم ما را رصد می‌کند و ما باید به آنها نیز جواب بدیم. وقتی در راس فیفا میشل پلاتینی و سب بلاتر به اتهام تبانی دستگیر شدند و مورد بازجویی قرار گرفتند چرا ما بگوییم در ایران صدایش را در نیاوریم. دستگیری این آدم‌های فاسد برای نیروهای امنیتی ما کاری ندارد. من خواهشم از دادستان کل این است، بحث تبانی فقط بحث رفسنجان و فروختن امتیاز نیست، بروند به قراردادهای مدیران عامل باشگاه‌ها ورود کنند. چرا بازیکنی که ۵ میلیارد تومان قرارداد داشته الان قراردادش می‌شود ۵۰ میلیارد تومان؟ خب معلوم است که آنجا فساد بوده است، تازه این بازیکن نه ملی بوده نه جای خاصی بازی کرده است. مبالغ قراردادها به طور عجیبی بالا رفته، در این یکی دو فصل اتفاقات عجیبی افتاده و همین موضوع باعث شد هزینه باشگاه‌ها خیلی بالا برود. آیا حقوق کارمندان و کارگران و یا سایر اقشار جامعه نیز این همه افزایش قیمت داشتند؟ اما بازیکنی که قراردادش ۲ میلیارد ۳ میلیارد بوده حالا شده ۲۰ میلیارد ۳۰ میلیارد! خود این فساد است. مدیری که این قرارداد را بسته باید دستگیر شود. اگر می‌خواهیم فوتبال را سالم کنیم باید تمام رؤسای هیئت‌های فوتبال استان‌ها را برکنار کنند. تمام این افراد در این ماجرا مقصر هستند. قانون را خم کردند و گفتند از زیر آن رد شو. فدراسیون فوتبال را منحل کنند تمام افراد آن را کنار بگذارند. بعد از آن انتخابات بگذارند افرادی که تا قبل بودند اجازهٔ ثبت‌نام نداشته باشند و افراد جدید وارد کار شوند. این افراد هم از طریق نهادهای امنیتی بررسی شده باشند و بعد با قوانین محکم‌تر شروع به کار کنند. این راه علاج فوتبال ما است، وگرنه در همین پرونده هم افرادی پیدا می‌شوند که دوستان صاحب‌نفوذی دارند و با استفاده از دوستان خود می‌توانند پرونده خود را ببندند مثل تمام پرونده‌هایی که درگذشته بایگانی شده است. نباید فوتبال را فدای افراد کنیم. مطمئن باشید شهرهای دیگر هم تیم هایشان این مشکلات را دارند و فقط مختص مس رفسنجان نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 4
  • امروز: 3
  • دیروز: 182
  • هفته: 1,173
  • ماه: 4,343
  • سال: 35,550