روند افزایشی آمار معلولیت در جنوب‌کرمان

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1748

روند افزایشی آمار معلولیت در جنوب‌کرمان
ایرنا
مدیرکل بهز یستی: در جنوب استان معلولیت ژنتیکی و اکتسابی با هم افزایش می‌یابد، اکتسابی، به دلیل آمار بالای تصادفات و ژنتیکی، به دلیل ازدواج‌های فامیلی زیاد است.
نشست خبری مدیرکل بهزیستی کرمان حاوی نکات مختلفی بود، از وضعیت و شمار تخمینی کودکان کار و خیابانی بود تا خانه سالمندان؛ خانه‌هایی که گویا تقاضاها برای ایجاد آنها در این استان رو به رشد است و در عین حال این مسئول می‌گوید به علت استفاده نشدن از خانه‌های موجود، برخی از آنها رو به تعطیلی گذاشته‌اند.
علیرضا وحیدزاده روز شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه در این زمینه دغدغه‌هایی داریم افزود: تقاضا برای ایجاد خانه‌های سالمندان در استان رو به افزایش است اظهارداشت: در این زمینه تقریبا اشباع شده‌ایم زیرا در حالی تقاضا رو به رشد است که برخی از مراکز خدمات سالمندان به دلیل «عدم استفاده» (نداشتن متقاضی خدمات) را باید تعطیل کنیم.
* زخم کودکان خیابانی و غیرایرانی
مدیرکل بهزیستی استان کرمان در ادامه با اشاره به اینکه معضل کودکان کار و خیابانی زخم کهنه‌ای است که در همه جوامع وجود دارد هر چند تعداد آنان در استان نسبت به قبل کمتر شده است، گفت: ۶۰۲ کودک کار و خیابانی در استان شناسایی شده‌اند که از این تعداد هشت نفر ایرانی و مابقی از اتباع خارجی هستند.
به گفته وحیدزاده، سه مرکز فعال برای پذیرش کودکان کار و خیابانی در استان وجود دارد و بخش وسیعی از تمرکز فعالیت اورژانس اجتماعی مربوط به این افراد می‌شود.
*چه خبر از کولرهای جامعه هدف بهزیستی
وی با اشاره به طرح در اختیار قراردادن وسایل سرمایشی برای معلولان وابسته به تخت در مناطق گرم استان ادامه داد: در این راستا سازمان مقرر کرد از محل مشارکت‌های مردمی ۵۰ درصد و ۵۰ درصد نیز از سوی مددجو هزینه این وسایل سرمایشی پرداخت شود که در این راستا حدود چهار هزار نفر از استان در این طرح نام‌نویسی کردند.
مدیرکل بهزیستی استان کرمان همچنین ادامه داد: ۹۵ درصد فعالیت بهزیستی به تشکل‌های غیردولتی واگذار شده و اکنون فقط شیرخوارگاه مادر زیر نظر بهزیستی فعالیت می‌کند.
وی با اشاره به اینکه در استان کرمان پایه تشکل‌های مردمی در بهزیستی بسیار قوی است، گفت: هر کدام از این تشکل‌ها به حدود پنج فعالیت بهزیستی ورود کرده اند و به مردم خدمات ارائه می‌کنند.
وحیدزاده با اشاره به اینکه صنایع و معادن نیز باید دید مثبتی به تشکل‌های حامی بهزیستی داشته باشند، گفت: اولین اولویت بهزیستی بحث توانمندسازی جامعه مددجویی است تا سرپا بایستند.
*چتر حمایتی بهزیستی هر سال گسترده‌تر می‌شود
وی با اشاره به اینکه چتر حمایتی بهزیستی هر سال گسترده‌تر می‌شود، گفت: مراکز ماده ۱۶ برای کنترل کاهش آسیب‌های اجتماعی هستند و عموما افرادی در این مراکز نگهداری می‌شوند که توسط شهرداری جمع‌آوری و به دستور قضایی به این مراکز می‌آیند.
مدیرکل بهزیستی استان کرمان با اشاره به اینکه از اواخر سال گذشته ۱۶ مددکار در قالب ۲ تیم در مراکز ماده ۱۶ استان مشغول به کار شدند، گفت: سه مرکز ماده ۱۶ در شهرهای کرمان، سیرجان و بم داریم.
وی با اشاره به اینکه ۲ مرکز خانه بین راهی نیز در مجموعه بهزیستی استان وجود دارد، گفت: از این ظرفیت برای اسکان معتادان متجاهر استفاده می‌شود.
وحیدزاده بیان کرد: در هر مرکز ماده ۱۶ حدود ۱۸ دستگاه درگیر هستند و با ورود دادستانی مرکز استان خیلی از دستگاه‌ها ملزم به همکاری در این مراکز شدند.
وی ادامه داد: نزدیک به ۹۰۰ میلیارد ریال در استان به موسسه‌هایی که این مراکز ماده ۱۶ را اداره می‌کنند بدهکاریم.
مدیرکل بهزیستی استان کرمان با اشاره به پرداخت حق پرستاری(حدود۲۵۰میلیون ریال) برای افراد دارای معلولیت شدید در استان گفت: این مهم برای خانواده‌هایی است که می خواهند فرد معلول خانواده را خود در خانه نگهداری کنند.
وی با اشاره به طرح کمک هزینه مسکن به افراد دارای معلولیت گفت: البته کمک هزینه‌هایی نیز برای ودیعه مسکن در اختیار افراد قرار می‌دهند و هیچ جای دنیا هیچ سیستم رفاهی وجود ندارد که همه هزینه های مسکن را پرداخت کند.
معلولیت‌های رو به رشد
وحیدزاده با اشاره به طرح مشاوره‌های ژنتیک گفت: آمار معلولیت‌های ما روند افزایشی دارد، از این رو باید اطلاع‌رسانی کنیم تا مردم از این مشاوره‌های ژنتیک بیشتر استفاده کنند.
وی گفت: مشاوره‌های ژنتیک و کمک هزینه آزمایش‌ها از موارد دیگری است که بهزیستی پیگیری می‌کند، سازمان منابع خوبی برای حمایت در این مورد دارد اما در کرمان به‌ویژه در منطقه جنوب ضعف‌هایی وجود دارد.
مدیر کل بهزیستی استان کرمان اشاره کرد: در مجموعه‌ بهزیستی حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد هزینه‌های ناشی از مداخلات اجتماعی را دولت پرداخت می‌کند و بقیه از سایر ظرفیت‌های اجتماعی تامین می‌شود.
*توانمندی هزینه‌های سنگینی را بر دوش دولت می‌گذارد
وحیدزاده از وجود بالای ۶۴ هزار پرونده معلولیت در کرمان خبر داد و افزود: توانمندی هزینه‌های سنگینی را بر دوش دولت می‌گذارد؛ سازمان در راستای توانمندی معلولان تسهیلاتی بین جامعه هدف توزیع می‌کند و در این زمینه گروهی به توانمندی اقتصادی می‌رسند و سازمان هر سال چتر حمایتی خود را گسترده‌تر می‌کند.
معاون امور توسعه و پیشگیری اداره‌کل بهزیستی استان کرمان با اشاره به رصد آسیب‌های اجتماعی استان در سال ۱۴۰۱ و شناسایی آن‌ها در شهرستان‌های مختلف گفت: «اعتیاد، طلاق، خودکشی، تن‌فروشی و مصرف الکل جزو آسیب‌های بولد (مطرح) استان کرمان هستند».
خسرو ملکشاهی در خصوص هزینۀ آزمایش‌های ژنتیک نیز توضیح داد: «به این دلیل که امکان انجام بسیاری از آزمایشات ژنتیک در داخل کشور وجود ندارد و نمونه‌ها به کشورهای اروپایی مانند آلمان، بلژیک، هلند و فرانسه ارسال می‌شود، هزینۀ آزمایش‌ها با نرخ دلار و یورو بالا و پایین می‌شود».
او یادآور شد: «در حال حاضر هزینۀ آزمایش‌های ژنتیک از حدود ۷۰۰ هزار تومان تا ۱۸ میلیون تومان است».
معاون بهزیستی استان کرمان در ادامه با اشاره به وجود یک کمیته در بهزیستی برای موضوع ژنتیک، افزود: «در این کمیته‌ ۴ متخصص ژنتیک حضور دارند و این‌طور نیست که اگر پزشکی درخواست آزمایش ژنتیک بدهد، ما بپذیریم بلکه درخواست در کمیته طرح موضوع می‌شود، شجره نامه و آزمایشات اولیۀ بیمار بررسی می‌شود و در مجموع اگر بنا بر ضرورت انجام آزمایش ژنتیک باشد، این آزمایشات برای مددجوی سازمان بهزیستی ۱۰۰درصد رایگان است و برای غیرمددجو با توجه به گزارش مددکار بهزیستی، تا ۵۰ درصد هزینه‌ها را بهزیستی تقبل می‌کند».
او همچنین با اشاره به معلولیت‌ها در استان کرمان خاطرنشان کرد: «در جنوب استان معلولیت ژنتیکی و اکتسابی با هم افزایش می‌یابد، معلولیت‌های اکتسابی به دلیل آمار بالای تصادفات و سقوط از نخیلات در این منطقه زیاد است و از سوی دیگر به دلیل ازدواج‌های خویشاوندی معلولیت‌های ژنتیکی نیز زیاد است».
ملکشاهی متوسط سن اعتیاد در استان را ۲۴ سال بیان کرد و یادآور شد: «وضعیت استان در حوزۀ مواد مخدر اصلا خوب نیست، کرمان جزو چند استان اولی است اما در مصرف مواد صنعتی جزو چند استان آخر است».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :