آژیر خطر پشه‌آئدس درجنوب‌کرمان

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1750

آژیر خطر پشه‌آئدس درجنوب‌کرمان
گزارش | ایسنا
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت: در ۷ استان پشه آئدس منتشر شده است. برخی استان‌ها و مناطق کشور مثل جیرفت در جنوب استان کرمان را آلوده در نظر می‌گیریم.
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اعلام وضعیت نسبتا پایدار تب دنگی در کشور، در عین حال نسبت به فعالیت بیشتر پشه آئدس با خنک‌تر شدن هوا هشدار داد.
«دکتر شهنام عرشی» با بیان اینکه دارای وضعیت به نسبت پایدار در مواجهه با تب دنگی هستیم، اظهار کرد: «تعداد مبتلایان تب دنگی تغییر نکرده و تعداد مبتلایان براساس آخرین گزارش، معادل ۱۵۲ نفر است. اگرچه به وضعیت پایدار نسبی در ارتباط با تب دنگی دست‌ یافته‌ایم، اما در ارتباط با ماه‌های شهریور و مهر احساس نگرانی می‌کنیم؛ چراکه فعالیت پشه آئدس با خنک‌تر شدن هوا بیشتر می‌شود و شاید بتوان گفت با خنک شدن هوا کانون‌های اپیدمی محلی داشته باشیم».
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه پشه به‌صورت گسترده در نقاطی از کشور مستقر شده، ادامه داد: «پشه آئدس در ۷ استان کشور یعنی ۳ استان شمالی و ۴ استان جنوبی کشور مستقر شده است. اگرچه پشه در ۷ استان کشور به‌صورت گسترده مستقر شده اما پشه آلوده فقط در ۲ نقطه کشور صید شده است».
وی گفت: بیشترین شیوع این بیماری در دو شهر بندرلنگه و چابهار است. از ۱۲ فرد مبتلا شده در داخل کشور ۱۱ نفر در بندرلنگه و یک نفر در چابهار مبتلا شده‌اند که انتقال بومی محسوب می‌شود بنابراین کنترل‌های بهداشتی در این دو شهر باید بسیار سختگیرانه باشد.
متخصص بیماری‌های عفونی افزود: بیشترین موارد پشه آئدس مهاجم در استانهای سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، خوزستان، مازندران، گرگان و گیلان دیده شده است. البته در برخی استان‌ها هنوز این پشه صید نشده اما می‌دانیم که در این استانها هم حتما پشه آئدس هست و مستقر شده است.
در هر صورت در ۷ استان پشه آئدس مهاجم منتشر شده است. استان‌های دیگری هم هستند که یا آلوده شده‌اند یا به زودی آلوده می‌شوند و این استانها را هم آلوده در نظر می‌گیریم. مثل منطقه جیرفت در جنوب استان کرمان، قسمت‌های شمالی استان اردبیل در منطقه بیله سوار و دشت مغان، قسمت‌هایی از شرق آذربایجان شرقی و قسمت‌هایی از استان فارس هم ممکن است آلوده باشد.
وی با بیان این‌که پشه در مناطقی که دارای آب و هوایی گرم هستند به تدریج نفوذ می‌کند، بر بهسازی محیط و مه‌پاشی و دیگر اقدامات انجام شده جهت کنترل و مقابله با پشه آئدس تاکید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 0
  • امروز: 2
  • دیروز: 94
  • هفته: 796
  • ماه: 6,824
  • سال: 49,368