نیمی از استان درگیر سیلاب

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1156

 نیمی از استان درگیر سیلاب

دستور تخلیه نقاط بحرانی صادر شد

مرضیه قاضی‌زاده| کاغذ وطن

گزارش 

سیل با مرگ یک مرد در قلعه گنج و دو کودک در ریگان رنگ خون گرفته . از ۲۳شهرستان استان کرمان ۱۰شهرستان درگیر سیل‌اند. آماده باش برای ریگان، زهکلوت و رودبار جنوب صادر شده است. آب به مرز شهر رودبار جنوب رسید و دستور تخلیه روستاهای این شهرستان به همراه زهکلوت صادر شده است. بحران در حال گسترده شدن است و مسیر  سیلاب از جنوب و  جنوب غرب  کرمان به سمت  شهرستان های شرقی همچون بم که کل میزان بارش در این سه روز  یک دهم میلی متر بوده رسیده است.

  روز گذشته کودکان ۷شهرستان جنوبی به علت سیلاب مدرسه نرفتند. تبعات صرف سیلاب نیست.  لاله زار و دهستان شیرینگ گلزار با برف و یخ بندان دست و پنجه نرم می‌کنند. هوا به قدری نامساعد بوده که همان دیروز اداره کل آموزش و پرورش درکنار اعلام تعطیلی مدارس شهرستان‌های جنوبی، تعطیلی مدارس لاله زار و دهستان شیرینگ از توابع بردسیر را هم اعلام کرد. آموزش حضوری در مدارس دوره ابتدایی و دوره متوسطه اول شهرستان رابر وراور هم به علت بارش شدید باران و آبگرفتگی معابر تعطیل اعلام شد.

تا روز شنبه سیلاب صرف جنوب و جنوب غرب استان بود.از روز یکشنبه اما مسیر آب به شهرستان‌های شرقی رسیده است.ریگان در بیشن شهرستان‌های‌شرقی بیشترین خسارت را از سیلاب دیده. امین باقری، فرماندار ریگان روز گذشته از محاصره ۷۵روستای این شهرستان به وسیله سیل گفته بود. روستاهایی که عملا امکان امدادرسانی زمینی به آن‌ها میسر نیست و منتظر امداد هوایی‌اند.  

*بم به جمع شهرستان‌های درگیر سیل اضافه شد

از روز گذشته اما بم هم به شهرستان‌های درگیر سیلاب اضافه شده. شهرستانی که طبق اطلاعات اداره کل هواشناسی استان کرمان کمترین میزان بارش را داشته. سیلاب از سمت دهبکری به این شهرستان آمده و  راه ارتباطی ۵۳ روستای بم قطع شده است. فرماندار بم در گفت‌وگو با « ایرنا» این موضوع را به طغیان رودخانه ربط داده و در خصوص راه‌‌های مسدود شده گفته است:«به دلیل بارش بارندگی و طغیان رودخانه ها در روزهای اخیر راه ارتباطی روستاهای بخش بروات و مرکزی اینک قطع شده است.»به گفته هادی شهسوارپور تاسیسات و لوله های آبرسانی در مناطق عشایری دارزین و پشته شهیدی بخش مرکزی، فاسکی و چتوک از بخش بروات آسیب دیدند.

*۱۰شهرستان درگیر سیلاب

تا ظهر روز گذشته هلال احمر به ۲هزار و ۸۴۹نفر در جریان سیل جنوب امدادرسانی کرده است. بنا به اعلام روابط عمومی این جمعیت روز گذشته ۴۳ تیم عملیاتی در قالب ۴۳دستگاه ناوگان ترابری به شهرستان‌های منوجان، قلعه گنج، رودبار جنوب، کهنوج، ریگان، عنبرآباد ، جیرفت و فاریاب فرستاده شده است. اکثر راه‌های ارتباطی جنوب بسه‌اند و در شرایط فعلی صرفا راه های شمال استان باز هستند. طبق آخرین خبرها راه ارتباطی ۱۳۰ روستا استان بسته شده است که شامل ۷شهرستان جنوبی و سه شهرستان  ۱۰ شهرستان می‌شود که شامل ارزوئیه، بم و ریگان می‌شود.مطابق اطلاعات اداره کل هواشناسی استان کرمان بارش سه روز گذشته در شهرستان بم ۰.۱میلی متر، در ارزوئیه ۱۷.۶میلی متر، ریگان۰.۲بوده است. بارش سه روز گذشته در رودبار جنوب ۴۵.۴، عنبرآباد۲۴.۷، قلعه گنج ۱۰۱.۷،کهنوج۱۰۸.۴،جیرفت ۴۵.۸، منوجان ۱۴۹ و فاریاب ۷۷میلی متر بارندگی داشته است. 

 با تشدید بارندگی‌ها که در ارتفاعات جبالبارز به ۲۸۰ میلیمتر رسیده، دستور تخلیه برخی از روستاها و حتی بخشی از شهر رودبار صادر شده است.در این بین تخلیه محله‌های اطراف پل آموزش و پرورش در رودبار ضروری عنوان شده اما ویدیوهای منتشر شده در فضای مجازی حاکی از اصرار مردم به حضور در منطقه است. فرمانداری این شهرستان برای تخلیه روستاها دست به دامان نیروهای آتش نشانی شده است.طبق اطلاعات دو برابر روز قبل رودخانه‌ها طغیان کرده و به سمت شهر رودبار در حال سرازیر شدن است. دستگاه های اجرایی و نیروهای فرمانداری بسیج شدند تا یک سیل بند برای شهر احداث کنند . علی پرورش،‌فرماندار رودبار خود را برای موج جدید سیلاب آماده کرده و نیروهای خود را بسیج کرده است:«: همه در حال تلاش برای احداث سیل بند هستند بارندگی بسیار شدید است ورودخانه‌ها طغیان کرده و به سمت شهر رودبار در حال سرازیر شدن است.»

تا روز گذشته ۷۵ روستا در ریگان، ۵۳ روستا در بم و ۴۰ روستا در رودبار درگیری بالایی با سیل دارند و در برخی از این روستاها مردم برای فرار از سیلاب به ارتفاعات رفته‌اند. امکان امداد رسانی هوایی میسر نیست. آماده باش مجدد برای مقابله با موج جدید سیلاب صادر شده است. علی زنی وند، استاندار کرمان دستور تخلیه تمامی روستاهای در معرض خطر را داده است :«استان کرمان هنوز تحت تاثیر تبعات سیل دو هفته قبل بود که بارشهای جدید از اوایل هفته جاری آغاز شد. بارندگی‌ها ادامه دارد و در رودبار جنوب و زهکلوت دستور تخلیه روستاهای کنار رودخانه صادر شده است.» دو پل مهم در جاده ترانزیتی ریگان شکسته و امکان تردد در منطقه وجود ندارد. خودروهایی که از ایرانشهر به سمت کرمان در حال تردد بوده‌اند حجم ترافیکی زیادی ایجاد کرده‌اند.فرماندار ریگان از مردم خواسته تا به رودخانه‌های گزبهمن، پاسرخ و ریگان نزدیک نشوند. گل و لای همراه با سیلاب برخی از روستاها را باتلاقی کرده. مناطقی که شرایط امدادرسانی هوایی ندارند و نیروهای امدادی در تلاش‌اند که با خودروهای سنگین برای امداد رسانی به این مناطق بیاند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 22
  • امروز: 39
  • دیروز: 177
  • هفته: 1,618
  • ماه: 7,872
  • سال: 25,726