خواب ابدی در جاده‌های غفلت

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1108

خواب ابدی در جاده‌های غفلت

سایه «قاچاق سوخت» و «قاچاق انسان» بر جاده‌های کرمان

جاده های کرمان طی هفت ماه اخیر ۴۴۶ قربانی گرفته اند و مردم از وضعیت نامناسب جاده های ناایمن این استان به شدت گلایه مندند.

کرمان به عنوان پهناورترین استان کرمان با وسعت ۱۸۱ هزار کیلومتر مربع دارای ۱۳ هزار و ۷۰۰ کیلومتر راه آسفالته است و دومین استان به لحاظ طول شبکه راه‌ها است.

این استان به لحاظ موقعیت جغرافیایی در حلقه واسط کریدور شمال به جنوب و همچنین شرق به غرب کشور قرار دارد و نقش مهمی در ترانزیت کالاها ایفا می‌کند. ۸۵ درصد کالاهای کشور به بنادر جنوب و جنوب شرق و بالعکس از طریق راه‌های استان کرمان انجام می‌شود.

«بم – کرمان» و «سیرجان – کرمان» دو محور مهم اما حادثه خیز استان کرمان هستند و متاسفانه آمار تصادفات و تلفات در این جاده‌ها بالاست.

گلایه‌های رانندگان از وضعیت نامطلوب جاده‌های کرمان

علی کریم زاده یکی از شهروندان کرمانی اظهار کرد: از نظر راهنمایی و رانندگی مشکلی در جاده‌های استان کرمان نداریم و حضور پلیس راه در جاده‌ها محسوس است.

او ادامه داد: مشکلات جاده‌های کرمان زیرساختی است و استهلاک در این جاده‌ها بالاست.مسیر «کرمان – بردسیر»، «کرمان – بافت» و «کرمان – سیرجان» دچار مشکل است. راهداری باید برای بهبود وضعیت آسفالت جاده‌ها اقدام کند.

رضا بهرامی از رانندگان بین شهری جابجایی اتباع غیرمجاز از مسیر «کرمان – بم» را خطرآفرین دانست و اظهار کرد: بخش‌هایی از این جاده وضعیت مناسبی ندارد که از آن جمله می‌توان به حدفاصل بین ماهان و ایست بازرسی مرصاد اشاره کرد.

علی ابراهیمی از دیگر رانندگان بین شهری بیان کرد: جاده‌های کرمان مشکلات عدیده ای دارند و مسئولان به این مشکلات رسیدگی نمی‌کنند. پلیس راه شبانه روز در جاده‌ها حضور دارد اما زمانی که جاده دچار مشکل است پلیس راه کار چندانی نمی‌تواند انجام دهد مشکل ما با راهداری و جاده هاست.

او با اشاره به اینکه جاده‌های کرمان از نظر وضعیت آسفالت واقعاً ضعیف است، افزود: ۹۰ درصد جاده «کرمان – سیرجان» و «کرمان – بردسیر» ترانزیت است. ماشین‌های سنگین به دلیل نبود آسفالت درست مجبورند از لاین سبقت تردد کنند و به همین دلیل ما همیشه با مشکلاتی نظیر تصادفات و واژگونی خودروها مواجه می‌شویم.

رضا موسوی از دیگر رانندگانی است که از وضعیت جاده‌های کرمان و نبود امکانات رفاهی برای رانندگان گلایه مند است، و گفت: در جاده‌های کرمان هیچ امکاناتی برای رانندگانی که به دلیل مشکلات فنی در جاده ماندگار شده‌اند، وجود ندارد.

او با انتقاد از کیفیت پایین آسفالت‌های سطح جاده‌ها گفت: برخی جاده‌های استان در اثر بارندگی دچار خسارت می‌شوند و ما مجبوریم ماه‌ها در این جاده‌های خاکی و خراب تردد کنیم.

سایه «قاچاق سوخت» و «قاچاق انسان» بر جاده‌های کرمان

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شمال استان کرمان اظهارکرد: راه‌ها به سه دسته روستایی، اصلی و بزرگ‌راه تقسیم می‌شوند. بزرگراه‌های با کیفیت ترین راه‌ها هستند چرا که خطوط رفت و برگشت در آنها از یکدیگر جداست و تصادفات رخ به رخ در این مسیرها به وقوع نمی‌پیوندد.

سید علی سید‌علیخانی ادامه داد:«کرمان – بم» و «کرمان – سیرجان» دو محور بزرگراهی و جزو با کیفیت ترین راه‌های استان هستند. این مسیرها دارای عرض استاندارد بوده و مشکل هندسی ندارند.

او گفت: مشکل اصلی در این محورها بحث «قاچاق سوخت» و «تردد خودروهای حامل اتباع بیگانه غیرمجاز» است.

سید علیخانی با اشاره به اینکه به طور متوسط در هر کدام از جاده‌های استان کرمان به ازای هر تصادف ۱.۲ نفر فوتی داریم این در حالیست که در محورهای «کرمان – بم» و «کرمان – سیرجان» به ازای هر تصادف حدود ۴ نفر فوتی داریم،افزود: دلیل اصلی حجم زیادی فوتی‌ها «قاچاق سوخت» و «تردد خودروهای حامل اتباع بیگانه غیرمجاز» است.

او گفت: از سال گذشته تا کنون ۶۵ کیلومتر از محور «کرمان – سیرجان» را آسفالت کرده‌ایم. همچنین سعی کردیم با نصب علائم و خط کشی و روشنایی ایمنی مناسبی در این محور ایجاد کنیم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمان بیان کرد: حدود ۵۵ کیلومتر از این مسیر را شانه سازی کردیم.

او با اشاره به اینکه تصادفات بحث یک دستگاه یا یک مجموعه نیست، گفت: وضعیت راه‌های استان کرمان نسبتاً مناسب است و حضور پلیس در جاده‌ها مطلوب است. بحث اصلی در این زمینه فرهنگ سازی است باید دستگاه‌های فرهنگی نظیر آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها در این بحث کمک کنند تا بتوانیم برای تردد با سرعت مناسب در جاده‌ها فرهنگ سازی کنیم.

سید علیخانی بیان کرد: بیش از ۵۷ درصد از تصادفات در محورهای «کرمان – بم» و «کرمان – سیرجان» به دلیل خروج از محور است که در اثر خستگی، سرعت زیاد یا عدم توجه به جلو خودروها واژگون می‌شوند. برای کاهش واژگونی خودروها تعداد زیادی دوربین در این محورها نصب کرده‌ایم.

فعال شدن سنجش سرعت متوسط در ۲ محور مهم کرمان

سید علیخانی با اشاره به وجود ۱۴ دوربین در محور «کرمان – سیرجان» و ۲۴ دوربین در محور «کرمان – بم» اظهار کرد: سنجش سرعت متوسط توسط این دوربین‌ها اخیراً فعال شده است و علاوه بر اینکه راننده موظف به رعایت سرعت مجاز در زیر دوربین است باید در فاصله بین دو دوربین هم سرعت مجاز را رعایت کند در غیر این صورت جریمه خواهد شد.

او گفت: طبق مصوبات کمیسیون ایمنی استان کرمان اعتباری برای تهیه حدود ۳۰ دوربین دستی تأمین و به حساب پلیس راه واریز شده است که می‌تواند به بحث کاهش حوادث کمک کند.

او در خصوص بخشنده نبودن جاده‌های استان کرمان اظهار کرد:استاندارد ساخت بزرگراه‌ها در سراسر کشور یکسان است. به دلیل وسعت کرمان طول جاده‌های استان زیاد است و همین باعث خستگی و خواب آلودگی رانندگان می‌شود.

سید علیخانی گفت: در سال گذشته در محور «کرمان – سیرجان» ۵۵ کیلومتر شیب شیروانی را اصلاح کردیم که در صورت خروج خودرو از محور، دچار حادثه شدیدی نشود.

او گفت: در محور «کرمان – بم» حدود ۳۰ کیلومتر شیب شیروانی طی سال‌های گذشته و ۲۳ کیلومتر هم امسال اصلاح شده است.

سید علیخانی در خصوص وضعیت نامناسب آسفالت جاده‌ها اظهار کرد: انجام عملیات آسفالت بر اساس طرح انجام می‌شود. آسفالت بین ۶ تا ۷ سال عمر مفید دارد که آسفالت بسیاری محورهای بیشتر از این عدد کار می‌کنند.

سید علیخانی گفت: کرمان دارای ۱۳ هزار و ۷۰۰ کیلومتر راه آسفالته بوده و دومین شبکه طویل راه‌های کشور در این استان قرار دارد. بیشترین بزرگراه‌ها با یک هزار و ۹۷۰ کیلومتر وسعت مربوط به کرمان است.

منابع مالی کافی در اختیار نداریم

او گفت: با وضعیت اقتصادی موجود منابع مالی کافی برای سرویس دهی مطلوب در تمامی جاده‌ها در اختیار نداریم.

سید علیخانی بیان کرد: سال گذشته ۸۲ نقطه حادثه خیز به شکل امانی توسط راهداری در استان کرمان اصلاح شده است؛ متوسط این عدد در کشور ۴۲ نقطه است.

او گفت:یکی از عوامل تصادفات عامل انسانی است؛ هر چه ترافیک جاده‌ها بیشتر باشد احتمال تصادف هم بالاتر می‌رود. جاده «کرمان – بم» ۳.۱ میلیون تردد طی هفت ماه اخیر داشته است و چهارمین محور پرتردد استان به شمار می‌رود.

سید علیخانی بیان کرد:محور «کرمان – سیرجان» ۳.۳ میلیون تردد داشته است و دومین محور پرتردد استان کرمان است.

او همچنین طول جاده‌ها را در تصادفات تأثیر گذار دانست و افزود: هر کدام از این محورها ۱۸۰ کیلومتر طول دارند و جاده‌ها هر چه طول بیشتری داشته باشند تصادفات بیشتری را خواهند داشت.

او گفت: در محور «کرمان – بم» هشت مجتمع خدمات رفاهی در حال بهره برداری و سه راهدارخانه داریم. سه مجتمع خدمات رفاهی هم در حال ساخت است. در محور «کرمان – سیرجان» سه مجتمع در حال بهره برداری و دو مجتمع در حال ساخت است. همچنین سه راهدارخانه در این مسیر وجود دارد. با وجود تمام این مسائل باید تمام تلاشمان را به کار گیریم و سعی داریم از منابع موجود حداکثر استفاده را بکنیم.

وقوع ۶۰ درصد حوادث رانندگی در ۳۰ کیلومتری شهرها

رئیس پلیس راه شمال استان کرمان اظهار کرد: در راه‌های شمال استان کرمان طی هفت ماه ابتدای سال جاری ۱۴۹ نفر جان خود را از دست داده‌اند که این آمار در کل استان ۴۴۶ نفر است. بیش از ۳ هزار نفر در راه‌های استان کرمان مجروح شده‌اند.

سرهنگ علی رضایی «کرمان – بم» و «کرمان – سیرجان» و «انار – رفسنجان» را سه محور حادثه خیز استان کرمان دانست و افزود: طی هفت ماه اخیر در محور «کرمان – بم» ۲۰۱ نفر مجروح و متوفی داشتیم که ۳۴ نفر فوت و ۶۷ نفر مجروح شده‌اند. همچنین در محور «کرمان – باغین» ۱۸۹ نفر مجروح و متوفی داشتیم که ۱۹ نفر فوتی و ۱۷۰ نفر مجروح دارد.

رئیس پلیس راه شمال استان کرمان با اشاره به نقش «قاچاق سوخت» و «قاچاق انسان» در تصادفات جاده‌ای، اظهار کرد: مقوله‌های راه، انسان، وسیله نقلیه و شرایط جوی نظیر بارندگی‌ها و طوفان‌ها در تصادفات تاثیرگذارند.

او در خصوص آموزش و فرهنگ سازی گفت: رانندگان بیش از ۷۰ درصد در جلوگیری از تصادفات می‌توانند نقش آفرینی کنند. ۳۰ دستگاه در این زمینه دخیل هستند که ۱۳ دستگاه به صورت مستقیم نقش دارند. وزرات بهداشت، وزارت راه و آموزش و پرورش با ابزارهایی که در دست دارند و با استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی می‌توانند فرهنگ سازی کنند.

سرهنگ رضایی با اشاره به اینکه حدود ۵۲ درصد حوادث رانندگی در استان کرمان متعلق به واژگونی هاست و ریشه آن در سرعت‌های غیرمجاز است، افزود: ۶۰ درصد حوادث رانندگی استان کرمان در ۳۰ کیلومتری شهرها رخ می‌دهد که مربوط به ابتدا یا انتهای سفر است.

سنجش سرعت متوسط در تمامی جاده‌های استان فعال شود

سرهنگ رضایی با اشاره به اینکه ما چاره‌ای نداریم به جز اینکه به سمت آرام سازی در جاده‌ها و کنترل سرعت غیرمجاز برویم، ادامه داد: بیش از ۵۰ درصد دوربین‌های ثابت سرعت سنج جاده‌ای، سرعت متوسط (سرعت حرکت خودرو بین دو دوربین) را اعمال نمی‌کنند.

او با اشاره به فعال بودن ۱۰۰ درصدی دوربین‌های جاده‌های و ثبت سرعت غیرمجاز خودروها، افزود: نیاز مجموعه راهداری سنجش سرعت متوسط خودروها توسط تمامی دوربین‌ها امکان پذیر کند.

رئیس پلیس راه شمال استان کرمان با اشاره به اینکه دومین عامل مرگ و میر در کشور حوادث رانندگی است، متذکر شد:عواقب و پیامدهای اینگونه حوادث بسیار تلخ‌تر از حوادث ظاهری است. بی سرپرست شدن خانواده‌ها، بروز مشکلات مالی و اقتصادی و سایر معضلات فرهنگی و اجتماعی از عواقب تصادفات فوتی است که سال‌های سال پا برجاست.

سرهنگ رضایی بیان کرد: برنامه ریزی همه جانبه برای کاهش تصادفات امری ضروری است. مطالبه مقام معظم رهبری هم بر این است که تمامی دستگاه‌ها باید سهم خود را ادا کنند.

او گفت: باید در این زمینه سهم هر دستگاه مشخص شود؛ سهم پلیس حدود ۱۹ درصد است که بیش از ۴۰ درصد مجروحان در حین انتقال و در بیمارستان فوت می‌کنند. سهم هر دستگاه در قبل، حین بعد از وقوع تصادفات باید مشخص شود. تمامی دستگاه‌ها باید به عنوان همیار پلیس در این زمینه همکاری کنند.

سرهنگ رضایی بیان کرد: در سال گذشته رتبه دوم کاهش تلفات جاده‌ای از آن کرمان بود اما با این وجود آمار کشته‌های جاده‌ای استان حدود یک هزار نفر بود. مردم با سرعت مطمئنه در جاده‌ها تردد کنند و به گونه رانندگی نکنند که فاجعه برگشت ناپذیری را رقم بزنند.

طی امسال ۴۴۶ نفر در استان کرمان جان خود را از دست داده‌اند و احتمالاً این آمار تا پایان سال افزایش می‌یابد. کاهش این آمار در گرو همت مضاعف مسئولان و همکاری مردم و حضور مسئولانه در جاده هاست.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :