سوزندوزی، قصه ناگفته زنان پر غرور سرزمینمان
سوزندوزی تنها یک هنر نیست؛ بلکه بازتابی از هویت، تاریخ و زندگی مردمانی است که با دستان خود روایتهایشان را روی پارچهها مینویسند
گزارش | پیامما
قصه سوزندوزی روایت نقش است و نخ. روایت حسوحال آدمهایی است که ساعتها سوزن به دست؛ نقش روی نقش میآفرینند. آدمهایی که گذر زمان را نمیدانند و وقتی روشنی روز جای خود را به تاریکی شب میدهد، با دستهایی زخمشده از درد سوزن، نگاه به نقشونگارهای پارچه میاندازند. سوزندوزی گاهی راوی قصه زنان پرغصهای است که جایی برای فوران احساس و شور زنانگی خود ندارند. زنانی که تنها مأمن تنهایی آنان تاروپود پارچه است و سوزن و نخ…
* تاریخچه و خاستگاه سوزندوزی
سوزندوزی، هنر اصیل و پررمزورازی است که روایتگر داستانهایی است که زنان و مردان هنرمند، نسل به نسل بر تاروپود پارچه حک کردهاند. از نقشهای ظریف روی لباسهای سنتی گرفته تا دوختهای رنگارنگی که همچون تابلویی زنده از فرهنگ هر منطقه سخن میگویند، این هنر در سراسر ایران تجلی پیدا کرده است. اما سوزندوزی تنها یک هنر تزئینی نیست؛ بلکه زبانی است که هویت قومی، تاریخ و سبک زندگی مردم را بازتاب میدهد.
قدمت هنر سوزندوزی به هزاران سال پیش بازمیگردد. شواهد باستانشناسی نشان میدهند مردم تمدنهای کهن، از جمله ایران باستان، از این روش برای زینتبخشیدن به لباسها و پارچههای مورد استفاده خود بهره میبردند. در دورههای مختلف تاریخی، از هخامنشیان گرفته تا ساسانی و پس از آن در دوران اسلامی، این هنر به روشهای متنوعی توسعه پیدا کرد. نمونههایی از این دوختهای ظریف را میتوان در مینیاتورها، نقاشیهای دیواری و حتی روی پارچههای باقیمانده از آن دوران مشاهده کرد.
*سوزندوزی در مناطق مختلف ایران
ایران سرزمینی پهناور با تنوع فرهنگی گسترده است و سوزندوزی نیز در هر گوشهای از این سرزمین با سبک و ویژگیهای منحصربهفرد خود رواج دارد. شاید مشهورترین نمونه سوزندوزی ایران را بتوان در بلوچستان یافت. زنان بلوچ با صبر و مهارت خاصی، نخهای رنگارنگ را بر پارچههای تیره میدوزند و لباسهایی خلق میکنند که همچون تابلویی از رنگ و طرحهای هندسی است. سوزندوزی بلوچی نهتنها هنر بلکه میراثی فرهنگی است که نسلبهنسل منتقل شده است. ترکمنهای ایران نیز سبک خاصی از سوزندوزی را بر لباسهای سنتی خود بهکار میبرند. این طرحها عموماً شامل نقشهای انتزاعی و الهامگرفته از طبیعت هستند که با رنگهای گرم همچون قرمز، زرد و نارنجی دوخته میشوند. یکی دیگر از هنرهای سوزندوزی شاخص ایران، گلابتوندوزی است که در جنوب کشور، بهویژه در استان هرمزگان، رواج دارد. این هنر شامل دوخت نخهای طلایی و نقرهای روی پارچه است که جلوهای فاخر و مجلل به لباسهای محلی زنان آن منطقه میبخشد. در مناطق شمالی ایران نیز، بهخصوص گیلان و مازندران، سوزندوزی بهشکل قلابدوزی رایج است. این هنر بیشتر برای تزئین لباسهای محلی و وسایل پارچهای خانگی مورد استفاده قرار میگیرد و اغلب نقشهایی با الهام از طبیعت و محیط پیرامون دارد. کرمان هم با پتهدوزیهای باشکوه خود شناخته میشود. در این نوع سوزندوزی، هنرمندان نخهای پشمی رنگارنگ را روی پارچههای زمینهای مانند شال میدوزند و طرحهایی اسلیمی و سنتی خلق میکنند که ریشه در فرهنگ ایرانی دارند.
*سوزندوزی؛ فراتر از یک هنر
سوزندوزی در بسیاری از مناطق ایران نهتنها یک هنر بلکه بخشی از هویت و اقتصاد محلی است. زنان بسیاری با این هنر امرارمعاش میکنند و از طریق آن سنتهای خود را زنده نگه میدارند. این هنر همچنین در بسیاری از مراسم و آیینهای ایرانی حضور پررنگی دارد؛ از لباسهای عروس گرفته تا پوشاک سنتی مردان. در دنیای امروز، با رشد مد پایدار و تمایل به صنایعدستی، سوزندوزی بار دیگر جایگاه ویژهای در طراحی لباس و دکوراسیون داخلی پیدا کرده است. بسیاری از طراحان مد ایرانی و بینالمللی، از این هنر الهام میگیرند و آن را در آثار خود بهکار میبرند.
در حال حاضر بسیاری از برندهای درجه یک ایرانی از سوزندوزیهای مختلف خلقشده در نقاط مختلف ایران برای تزئین طراحی لباسها و اکسسوریها استفاده میکنند و با اصالت ایرانی بر زیبایی کارهای خود میافزایند. برخی از طراحان لباس در این روزها با سفر به مناطق مختلف ایران، سوزندوزیهای استفادهشده تولید این مناطق را خریداری و با ترمیم، از آنها دوباره در تزیین لباسهای فاخر استفاده میکنند که با اینکار هم به اقتصاد مناطق کمبرخوردارتر کمک میکنند و هم باعث توسعه مد پایدار در تولید لباسها میشوند.
*لباسهایی که نفس میکشند
این روزها دیگر میدانیم سوزندوزی چیزی فراتر از چند کوک ساده روی پارچه است؛ این هنر زنده و پویاست و در دل هر نقش، داستانی از عشق، صبر و هویت نهفته است. از بلوچستان تا کرمان، از ترکمنصحرا تا سواحل هرمزگان، این هنر همچنان در دستان هنرمندان ایرانی جریان دارد و به زیبایی هرچهتمامتر، فرهنگ غنی این سرزمین را به نمایش میگذارد. شاید بتوان گفت در هر سوزندوزی، تکهای از تاریخ، تکهای از زندگی، و تکهای از عشق نهفته است که هیچگاه از یادها نخواهد رفت.