در حالی که استان کرمان با رشد چشمگیر تردد وسایل نقلیه و جابجایی کالا در پنجماهه نخست سال جاری به جمع چهار استان پرتردد کشور پیوسته است، مسئولان ملی و استانی در نشست شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی، بر ضرورت توسعه زیرساختهای حملونقل و جذب سرمایهگذاری در این حوزه تأکید کردند. مدیرکل دفتر امور اقتصادی، سرمایهگذاری و تأمین مالی سازمان راهداری و حملونقل جادهای، با تأکید بر موقعیت راهبردی کرمان در چهارراه طلایی حملونقل کشور، گفت: «آینده این استان به عنوان یک هاب لجستیکی در شرق کشور ترسیم شده و تحقق این چشمانداز نیازمند توسعه زیرساختهای تخصصی و جذب سرمایهگذاری هدفمند است.» حجارزاده با اشاره به ضرورت پشتیبانی از دو بندر مهم شهید رجایی و چابهار، افزود: «کرمان باید ظرفیتهایی نظیر احداث پارکهای لجستیک تخصصی عمومی، توسعه سردخانههای بزرگمقیاس و مدرن، اتصال ریلی بهینه به چابهار و شبکه ملی، ارتقای شبکه جادهای داخلی و ایجاد مراکز دپوی کانتینر خالی و توزیع منطقهای (اسنپ کانتینر) را فراهم کند.» او هشدار داد که در صورت از دست رفتن فرصتهای سرمایهگذاری، سهم استان از حملونقل و لجستیک بینالمللی نیز از بین میرود. او همچنین به نبود شرکتهای حمل یخچالدار در جنوب استان اشاره کرد و گفت: «صادرکنندگان و واردکنندگان نیازمند همکاری با شرکتهای حرفهای حمل هستند و باید این ظرفیتها در استان ایجاد شود.» به گفته حجارزاده، کرمان تنها استان واقع در دو کریدور شمال–جنوب و شرق–غرب کشور است و با دسترسی به مواد اولیه معدنی و کشاورزی، بالاترین ارزش افزوده در حوزه معدن را دارد که این مزیتها باید به سرمایهگذاری تبدیل شوند.
رشد چشمگیر تردد و حمل کالا در کرمان
در ادامه نشست، علی عبدالهی، مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای استان کرمان، با ارائه آمار پنجماهه نخست سال ۱۴۰۴، از ثبت بیش از ۱۰۷ میلیون وسیله نقلیه عبوری در استان خبر داد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۶ درصد رشد داشته است. به گفته او، تردد وسایل نقلیه سنگین با رشد ۳۵ درصدی به بیش از ۲۱ میلیون و وسایل نقلیه سبک با افزایش ۱۹ درصدی به بیش از ۸۶ میلیون مورد رسیده است. در حوزه حمل بار نیز، جابجایی کالاهای معدنی با ثبت ۶.۲۹۲ میلیون تن نسبت به سال گذشته ۱۲ درصد افزایش یافته و کالاهای کشاورزی ۱۱ درصد و سایر کالاها ۳۴ درصد رشد داشتهاند. این آمارها نشاندهنده جایگاه مهم استان کرمان در شبکه حملونقل کشور و نقش آن در تأمین زنجیرههای تولید و صادرات است.
چالشهای حقوقی و امنیتی در مسیر ترانزیت
حجتالاسلام ابراهیم حمیدی، رئیس کل دادگستری استان کرمان، با اشاره به توقیف خودروهای حامل گاز مایع در پارکینگها و خطرات ناشی از آن، خواستار تشکیل کارگروهی برای هماهنگی بیشتر نهادهای مسئول شد. او گفت: «نگاه سختگیرانه برخی مراجع مانند پلیس امنیت اقتصادی موجب گلایهمندی فعالان حملونقل شده و باید با همافزایی، مسیر ترانزیت کالا تسهیل شود.» او تأکید کرد که عدم همافزایی میان دستگاههای اجرایی باعث ایجاد مشکلاتی برای سرمایهگذاران و فعالان حوزه حملونقل شده و این موضوع میتواند سهم استان از بازارهای بینالمللی را کاهش دهد.
حمایت دولت از پروژههای لجستیکی در کرمان
محمدعلی طالبی، استاندار کرمان، با اشاره به سفرهای اخیر مقامات کشوری از جمله وزیر راه و شهرسازی و نماینده ویژه رئیسجمهور به استان، از تصویب پروژههای مهمی در حوزه حملونقل خبر داد. او گفت: «تکمیل راهآهن کرمان–سیرجان، تبدیل منطقه ویژه اقتصادی سیرجان به بندر خشک، ایجاد مراکز لجستیکی در کرمان و سیرجان و احداث دو بزرگراه به بندرعباس و بندر لیردف با مشارکت بخش خصوصی از جمله اقدامات مهم در این حوزه است.» طالبی با استقبال از مصوبات شورای گفتوگو، بر معرفی فرصتهای سرمایهگذاری در قالب شرکتهای حملونقل و زیرساختهای فیزیکی تأکید کرد و گفت: «این فرصتها باید به عنوان جمعبندی دولت و اتاق بازرگانی یا بخش خصوصی معرفی شوند تا سرمایهگذاران داخلی و خارجی بتوانند در این حوزه ورود کنند.» استاندار کرمان با اشاره به موقعیت ممتاز جغرافیایی استان، گفت: «کرمان در مسیر دو راهآهن سراسری و دو خط جادهای قرار گرفته و موقعیت بسیار خوبی برای توسعه صادرات به سمت جنوب و کشورهای شرقی دارد. وی افزود: نباید ذهنیتی منفی درباره عملکرد استان در حوزه ترانزیت کالا وجود داشته باشد و مدیران باید با همراهی و تسهیلگری، نگرانیهای فعالان این حوزه را رفع کنند.»
2073 | ۰۴/۰۹/۱۱
2072 | ۰۴/۰۹/۱۰
2071 | ۰۴/۰۹/۰۹