در کارگروه توسعه صادرات استان کرمان مطرح شد. لزوم تولید با هدف صادرات

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1589

در کارگروه توسعه صادرات استان کرمان مطرح شد. لزوم تولید با هدف صادرات
گزارش| کاغذ وطن
کارگروه توسعه صادرات که با حضور رایزن ایرانی در قطر برگزار شد بر تولید صادرات محور در کرمان تأکید شد و رایزن ایرانی در قطر اعلام کرد که روابط تجاری ایران با قطر محدود و در منزلت ایران نیست و بایستی ارتقا یابد.
به گزارش کرمان‌نو، رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت کرمان در جلسه کارگروه توسعه صادرات سهم کرمان از بازار صادرات غیرنفتی کشور را ۲.۵ درصد اعلام کرد. به گفته مهدی حسینی‌نژاد محصولات صادراتی استان از کشاورزی به سمت گروه‌های مختلف رفته و به سمت محصولات با ارزش افزوده بیشتر رفته، هر چند که همچنان کاتد مسی صادر می‌شود که به‌نوعی ماده خام است.
در این جلسه که با حضور عبدالخانی رایزن ایرانی در قطر برگزار شد به نقش کم کرمان و ایران در اقتصاد این کشور تأکید شد. حال‌آنکه به گفته رئیس اتاق بازرگانی کرمانی، در ۶ ماه نخست امسال تنها ۲ هزار و ۷۳۸ دلار صادرات از گمرکات کرمان به کشور قطر صورت‌گرفته است. طبیب‌زاده حجم صادرات به قطر در سال ۱۴۰۱ را ۲ میلیون دلار و در سال ۱۴۰۰ را حدود ۴ میلیون دلار اعلام کرد.
عبدالخانی، رایزن جمهوری اسلامی ایران در قطر با بیان اینکه ما روابط ممتازی با قطر از بعد از سال ۲۰۱۷ داریم، گفت: این سال نقطه عطف روابط سیاسی ایران و قطر به دلیل محاصره اقتصادی این کشور و پشتیبانی و محبت ایران بوده که روابط را مستحکم کرده است؛ اما روابط اقتصادی ایران با این کشور محدود بوده و در شأن و منزلت کشور ایران نیست.
جمعیت قطر حدود ۳ میلیون نفر است که تقریباً هم اندازه استان کرمان است. طبق اطلاعاتی که رایزن جمهوری اسلامی ایران در قطر در این جلسه ارائه می‌دهد از هر ۷ نفری که در قطر زندگی می‌کنند ۶ نفر مهاجر و یک نفر قطری است.
به گفته عبدالخانی حدود ۴۰۰ هزار نفر در قطر هستند که پاسپورت قطری دارند و بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر مهاجر از کشورهای مختلف و بیشتر از هند هستند که اکثر کارگر هستند.
او در این جلسه حجم تجارت ایران با همان را ۲۶ میلیارد دلار و حجم تجارت با قطر را کمتر از ۲۰۰ میلیون دلار اعلام کرد و گفت باتوجه‌به روابط سیاسی خوب ایران با قطر و هم راستا بودن با این کشور می‌توان به‌راحتی از این ظرفیت استفاده و حجم تجارت را بالا برد .
حال‌آنکه به گفته این رایزن این کشور به دلیل داشتن منابع گازی، این کشور افراد ثروتمندی دارد و محصولات باکیفیت بالا و با قیمت بالایی می‌خرند. به گفته او علی‌رغم اینکه این کشور جمعیتش اندازه یک استان است اما مصرف سالانه‌اش ۳۰ میلیارد دلار است و تنها حجم مبلغی که بابت تفریحات خارج از قطر خرج می‌شود بالغ بر ۱۱ میلیارد دلار است.
استفاده از ظرفیت صادرات خرما به این کشور و همچنین تأکید بر گردشگری از مواردی بود که در این جلسه به آن تأکید شد.
معاون اقتصادی استاندار نیز در این جلسه درخواست کرد تا در ابتدا ۱۵ محصول که قابلیت صادرات دارند شناسایی و بعد ۵ محصول اولویت‌دار شناسایی و برای صادرات برنامه‌ریزی سود. حسن‌زاده در این جلسه خواست تا تولیدات استان صادرات محور باشد و حتی در انجام کشت محصولات کشاورزی، محصولاتی کشت شود که صادرات محور باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :