توقف راه‌آهن جیرفت در ایستگاه اول

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 579

توقف راه‌آهن جیرفت در ایستگاه اول

به گفته نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد پروژه ملی راه‌آهن جیرفت مشکل تامین اعتبار ندارد

پروژه راه‌آهن جنوب کرمان پس از گذر یک سال از برگزاری مناقصه و انتخاب پیمانکار، هم اکنون در تعطیلی به سر می‌برد. اگرچه مشاور این پروژه نبود اعتبار را دلیل تعطیلی آن می‌داند، اما نماینده مردم جیرفت دلیل آن را سنگ اندازی ارگان هایی مانند منابع طبیعی و شرکت آب و فاضلاب مطرح کرده است.

کرمان نو| سال گذشته ماه‌های اول پاییز بود که قرارداد راه آهن جنوب کرمان منعقد و پیمانکار آن نیز تعیین شد، در آن زمان «احمد حمزه» نماینده مردم پنج شهرستان جنوبی در مجلس اعلام کرده بود:«این طرح بسیار پرهزینه است و قرار است کلنگ زنی آن به زودی انجام شود، اما بعید می دانم این طرح پرهزینه بتواند اعتباری را در دولت به خود اختصاص دهد و در این سال و ماه‌ها تمام شود.»

مدیر کل راه و شهرسازی جنوب هم سال گذشته به «کاغذ وطن» گفته بود:« با توجه به این که پروژه راه آهن مهم و بزرگ است، مناقصه از طریق وزارت خانه برگزار شده و هنوز پیمانکار آن به ما معرفی نشده است.»

همه نقشه‌های فنی پروژه آماده است

پس از گذر نزدیک یک سال از شروع این پروژه، به سراغ مدیرکل راه و شهرسازی جنوب رفتیم، «محمدساردویی»از تعطیلی این پروژه، به مدت یک ماه خبر داد و گفت :«به گفته پیمانکار، این پروژه تامین اعتبار نشده است.»

پس از آن به سراغ مشاور این پروژه رفتیم، «شفیع‌پور» هم درباره توقف این طرح به ما گفت: «زمانی که به پروژه تزریق مالی شود، کار دوباره استارت می خورد زیرا که همه نقشه ها و مسایل فنی آن آماده است.»

پروژه راه آهن مشکل اعتبار ندارد

اما نماینده مردم جیرفت در مجلس، نظر دیگری در خصوص چرایی تعطیلی این پروژه دارد، «کمالی پور» به ما گفت: «این پروژه مشکل تامین اعتبار ندارد، هفته گذشته جلسه ای با کارکنان سازمان برنامه و بودجه کشور داشتیم که قرار شد ۱۰ میلیارد تومان به این پروژه اختصاص پیدا کند.»

به گفته یحیی کمالی پور، مشکلی که باعث تعطیلی این پروژه شده،شرکت ها و ارگان های مختلف مانند منابع طبیعی، آب و فاضلاب هستند و به فرماندار جیرفت هم یادآوری شده است که مشکلات را در شورای تامین، مورد بررسی قرار دهد تاجلوی این پروژه ملی گرفته نشود.

کمالی پور ادامه داد:« راه آهن جنوب یک پروژه ملی است که کشور را تحت تاثیر قرار می دهد و قرار نیست ادارات دولتی برای آن مشکل ایجاد کنند، همه مطالعات این پروژه انجام شده پس خطری برای منابع طبیعی و آب و فاضلاب ایجاد نمی‌شود.»

بدهی پیمانکار پرداخت می شود

نماینده مردم کرمان در خصوص بدهی پیمانکار اعلام کرد:« کاری که تا به حال برای روند این پروژه انجام شده، بیشتر از ۲۰۰ تا ۳۰میلیون نبوده، اگر صورتحساب‌های خود را بیاورند، این پول پرداخت می شود.»

به گفته کمالی پور ظرف دو سال باید قرارداد قطعه اول این پروژه به طول ۲۶کیلومتر تمام شود.

۸کیلومتر از پروژه بازگشایی شده است

«محمدساردویی» مدیرکل راه و شهرسازی جنوب به ما در خصوص وضعیت اجرایی این پروژه گفت:« همه اجراییات این پروژه در تهران بوده، حتی مناقصه آن هم در استان برگزار نشد و زیرنظر تهران است. سال گذشته، شرکت ساخت و توسعه زیر ساخت‌های حمل و نقل کشور، مناقصه آن را برگزار کرد و قرارداد قطعه اول آن به طول ۲۳کیلومتر با پیمانکار منعقد شد، پس از آن هشت کیلومتر این پروژه بازگشایی و یک لایه خاکریزی نیز انجام شد.»

محمدساردویی گفت:« قطعه اول این پروژه، راه آهن جیرفت- بم است که از شهر جیرفت شروع و با  ۲۳ کیلومتر تا روستای باغ علیشیر ادامه دارد، از این روستا به کوه های جبالبارز می پیچید و به طرف دهبکری منتهی می شود و طول کلی آن ۱۱۰ کیلومتر است.»

ساردویی در ادامه گفت:«پیگیر این هستیم تا مطالعات خط راه آهن جیرفت به بندر جاسک هم به عنوان قطعه دوم انجام شود و وزیر راه و شهرسازی هم دستور شروع این مطالعات را داده است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :