جان گرفتن کرونا در استان کرمان؛ توقف اطلاع‌رسانی روزانه، کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی و برگزاری تجمعات، رنگ قرمز را به نقشه کرونایی کرمان بازگرداند

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1270

جان گرفتن کرونا در استان کرمان؛ توقف اطلاع‌رسانی روزانه، کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی  و برگزاری تجمعات، رنگ قرمز را به نقشه کرونایی کرمان بازگرداند

هر چند طی روزهای اخیر شاهد افزایش روند ابتلاء به کرونا در استان‌های مختلف کشور هستیم اما تنها چهار شهرستان در کشور هم اکنون در وضعیت قرمز هستند که سهم کرمان ۲ شهرستان است! ۱۴ شهرستان نیز در وضعیت نارنجی قرار دارند که سهم استان کرمان چهار شهرستان است و از ۱۴۲ شهرستان زرد کرونایی کشور نیز کرمان سهمی ۱۱ تایی را به خود اختصاص داده است و رنگ آبی نیز در کرمان کمرنگ‌تر از قبل شده است.

یکی از دغدغه‌های اصلی این روزهای انسان‌ها در هر کجای این کره خاکی بیماری کووید-۱۹ یا کرونا به شمار می‌رود. به همین دلیل هر چه شناخت بیشتری نسبت به این بیماری داشته باشید، بهتر قادر خواهید بود با آن کنار بیایید. علاوه بر این ممانعت از ورود این ویروس خطرناک و کشنده در بدن نیز از طریق افزایش آگاهی شما درباره آن امکان‌پذیر خواهد بود. یکی از مواردی که درباره کووید-۱۹ بیشتر مورد توجه قرار گرفته است، علائم کرونا بیان می‌شود. البته این موضوع نیز از اهمیت بالایی برخوردار است که بر اساس تحقیقات انجام شده، داشتن علائم نمی تواند بیانگر ابتلا به کرونا باشد و تنها راه اطمینان از ابتلا، آزمایش است. بدون شک در شرایط کنونی و روند صعودی گسترش ویروس، تست کرونا در منزل راهی مناسب برای انجام آزمایش باشد. مجموعه هومکا این خدمت را با بالاترین میزان دقت و کیفیت در اختیار متقاضیان گرامی قرار خواهد داد.

به طوری که اگر از علائم و نشانه‌های کرونا اطلاعات کافی داشته باشید، خیلی سریع متوجه درگیری با آن خواهید شد و برای رفع آن تلاش می‌کنید. بیشتر افراد به دلیل آگاهی دیرتر از موعد درباره ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند. بی‌تردید ابتلا به این بیماری عوارضی را نیز به همراه دارد. در صورتی که عواقب ابتلا به کووید-۱۹ را بشناسید، دیگر با نگرانی‌های بی‌دلیل خود بر شدت بیماری نمی‌افزایید.

علائم و شدت بیماری‌زایی امیکرون

امیکرون سویه‌ای از کروناست که با سرعت سرایت بالا در طی چند هفته کل جهان را در نوردید. این سویه با جهش‌های فراوان خود به شکلی متفاوت‌تر از دلتا ظاهر شده است به طوری که حتی از مقاومت ایجاد شده با سه دوز واکسن نیز عبور کرده و افراد را مبتلا می‌کند. خوشبختانه در افرادی که هر سه دوز واکسن خود را تزریق کرده‌اند شدت بیماری وخیم نیست و با انجام مراقبت‌های لازم، کمتر از یک هفته علائم به سوی بهبودی می‌رود. اما در افرادی که واکسن تزریق نکرده‌اند و یا اینکه دچار بیماری‌های زمینه‌ای هستند بیماری شدیدتر است و گاهی مبتلایان به دلیل وخامت شرایط جسمانی بستری می‌شوند.

کمتر از ۱۰ درصد مردم ماسک می‌زنند

این درحالی است که از چندی قبل اطلاع رسانی روزانه در خصوص میزان مبتلایان به کرونا در کرمان متوقف شده و آمار به صورت هفتگی اطلاع رسانی می‌شود که همین کاهش اطلاع رسانی به بی تفاوتی مردم نسبت به این بیماری منجر می‌شود. از سوی دیگر استفاده از ماسک در استان کرمان به شدت کاهش یافته است و طبق مشاهدات خبرنگار مهر به کمتر از ۱۰ درصد رسیده است. متأسفانه همزمان با افزایش آمار کرونا تجمعات مختلف در حال برپایی است و کرمان شلوغ تر از همیشه شده است. عدم استفاده از ماسک حتی به مدیران استان نیز سرایت کرده و این توهم در بین مردم افزایش یافته است که کرونا تمام شده و حتی به استفاده کنندگان از ماسک با تعجب نگاه می‌شود. رعایت فاصله گذاری در استان کرمان نیز به کلی فراموش شده است، برگزاری دور همی ها، جشن‌های عروسی، مراسم‌های مختلف، شلوغی بیش از اندازه بازار و عدم رعایت پروتکل‌ها حتی استفاده از ماسک در بین اصناف کاملاً مشهود است.

افزایش ابتلاء به کرونا چشمگیر است

هر چند که با تزریق واکسن وضعیت شیوع کرونا در چند ماه اخیر کنترل شد اما سهل انگاری و ساده اندیشی در خصوص مهار این بیماری آمارهای ابتلاء را صعودی کرده است و روند افزایشی ابتلاء در بخش سرپایی و بستری در کرمان ادامه دارد. با وجود تاکید مسئولان به تزریق دز یادآور کرونا اما وقتی به مراکز واکسیناسیون در کرمان که حالا ساعات کاری آنها محدود تر از گذشته شده است مراجعه کنید خبری از تزریق دز یادآور نیست و فقط به افراد بالای ۷۰ سال واکسن یادآور تزریق می‌شود.

۲۵۰هزار کرمانی واکسن تزریق نکرده‌اند

این در حالی است که طبق گفته مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان تقویت ایمنی بدن و تزریق واکسن می‌تواند منجر به مهار موج احتمالی کرونا شود. سعید صحبتی در این خصوص می‌گوید: از مردم می‌خواهیم برای تکمیل روند واکسیناسیون همکاری لازم را داشته باشند. وی افزود: نیمی از افراد واجد شرایط در استان کرمان دز سوم واکسن خود را دریافت نکرده‌اند و به همین دلیل نیز تاکید ما روی تکمیل واکسن است. صحبتی ادامه داد: ۲۵۰ نفر در استان کرمان هنوز هیچ دز واکسنی را دریافت نکرده‌اند و همین تعداد جمعیت هم فقط یک دز تزریق کرده‌اند. وی افزود: افرادی که سه دز واکسن را دریافت کرده‌اند و شش ماه از این زمان گذشته باید دز یادآور را تزریق کنند.

اجرای مصوبات ستاد مقابله با کرونا الزامی است

رحمان جلالی معاون استاندار کرمان نیز در گفتگو با مهر بر رعایت نکات بهداشتی مطابق با دستور العمل های ستاد مقابله با کرونا در استان کرمان تاکید کرد. وی از مردم خواست ضمن استفاده از ماسک، نسبت به تزریق واکسن در کوتاه‌ترین زمان ممکن اقدام کنند. وی رعایت دستور العمل ها و مصوبات ستاد مقابله با کرونا را برای همه دستگاه‌ها ضروری دانست و خواستار نظارت در این زمینه شد. اما کافی است به سطح شهر کرمان گذری داشته باشید، خیابان‌های مملو از جمعیت شهر کرمان هنوز هم شاهد مردمی هستند که بدون ماسک در مغازه‌های مملو از جمعیت در حال عبور و مرور هستند. برگزاری جشنواره‌های مختلف در دستور کار است و به هر کدام گذر کنید از غرفه دار تا بازدید کننده و گاه مسئولان محلی اعتقادی به زدن ماسک ندارند. رعایت فاصله گذاری اجتماعی نیز به کلی فراموش شده و در تنها مکان‌هایی که استفاده از ماسک اجباری است بیمارستان‌ها و برخی از مراکز درمانی است.برگزاری امتحانات حضوری در دانشگاه‌ها نیز در حالی انجام شد که حتی برخی مراقبان از ماسک استفاده نمی‌کردند و تعداد زیادی از دانشجویان نیز ماسک بر چهره نداشتند. مسافران در گوشه و کنار شهر حضور دارند و جشن‌های عروسی و… بدون رعایت فاصله گذاری و استفاده از ماسک برگزار می‌شود و نظارت‌ها نه انجام می‌شود و نه مردم دیگر حساسیت‌های لازم را دارند، در صورتیکه استفاده از ماسک کم هزینه اما پر بهره ترین راه برای مقابله با کرونا است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 35
  • امروز: 64
  • دیروز: 177
  • هفته: 1,643
  • ماه: 7,897
  • سال: 25,751