اعتصاب پزشکان خانواده در جنوب

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 585

پزشکان خانواده در جنوب کرمان دوروز به دلیل پرداخت نشدن حقوق و کارانه‌شان سرکار خود حاضر نشدند

اعتصاب پزشکان خانواده در جنوب

برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع، سامانه دسترسی افراد به خدمات نظام سلامت، باهدف توزیع عادلانه سلامت بین همه اقشارجامعه است که در راستای تحقق سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و برنامه پنجم توسعه به اجرا درآمده است. 

 پزشک خانواده، یعنی هر ایرانی، یک پزشک مسوول داشته باشد، پزشکی که از زمان تولد وحتی قبل از تولد، مراقب سلامت اوست و در صورت بروز بیماری اگر در حیطه توان او باشد به درمان می‌پردازد و فقط در صورت نیاز، فرد را به پزشک متخصص ارجاع می‌دهد.

همه اين خدمات به عنوان خدمات سطح اول، طرح پزشك خانواده تعريف مي‌شود،‌ بعد از آن نظام ارجاع به ميان مي‌آيد يعني در صورتي كه يك بيمار، نيازمند خدمات پزشك متخصص يا فوق متخصص باشد، به سطح دو كه پزشك متخصص در بيمارستان است، ارجاع می‌شود و باز هم اگر به خدمات فوق تخصصي نياز داشت به سطح سه كه خدمات يك پزشك فوق تخصص است، ارجاع داده مي‌شود.

پزشك خانواده ، مسوول تيم سلامت در مجموعه خويش است، تيمی كه بايد متشكل از يك ماما، پرستار، كارشناس يا كاردان بهداشت خانواده، بهداشت محيط و روانشناس باشد.هر پزشك عمومي ، بايد دوره پزشك خانواده را طی كند. پزشك خانواده، براي كساني كه تحت نظر دارد،‌ پرونده سلامت تشكيل مي‌دهد.

پزشكان خانواده، پزشكانی هستند كه براي انجام مراقبت‌های سلامتی،تشخيص و درمان بيماری‌های افراد در هر سن و جنسي آموزش ديده اند. آن‌ها در صورت نياز می‌توانند مشاور خوبی برای بيماران براي پيگيري، تشخيص و درمان به وسيله متخصصان باشند.

پزشك خانواده، كمك مي‌كند كه هر فرد از طريق يك برنامه ويژه خود مراقبتي، سالم بماند.براي پيشگيري از بيماري‌ها،پزشك خانواده به افراد تحت پوشش خود مشاوره لازم براي تغيير در شيوه زندگي را ارائه مي‌دهد و انجام اين تغييرات را پيگيري مي‌كند و البته در شرايطي كه براي سلامتي افراد تحت پوشش لازم بيند،  بيماران را برای تشخيص و درمان تخصصی به متخصصان مربوطه ارجاع مي‌دهد و يا با آن‌ها مشاوره مي‌كند.

مراقبت‌هايي كه پزشكان خانواده قادر به ارايه آن‌‌ها براي افراد تحت پوشش خود هستند شامل: مراقبت از تمام افراد تحت پوشش خود در هر سن و جنس از نوزاد تا سالمند است.

مراقبت از سلامت روان، سلامت گوش،حلق، بيني و شنوايي، سلامت چشم و بينايي، مراقبت از سلامت پوست و مو، دستگاه گوارش، دستگاه اعصاب، سلامت كليه‌ها و دستگاه ادراري و تناسلي، مراقبت از بيماران مزمن تحت پوشش و علاوه براين، مشاوره سلامت باروري و تنظيم خانواده، انجام مراقبت‌هاي فوري پزشكي از جمله مراقبت‌هايي است كه پزشكان خانواده براي افراد تحت پوشش خود انجام مي‌دهند.

طراحان پزشك خانواده، انجام معاینات دوره ای و پیگیری وضعیت سلامت مردم ، دسترسی آسان و شبانه روزی مرم به خدمات سطح اول، حذف پرداخت هزینه‌های اضافی درمان، بهره مندی یکسان افراد جامعه از سرانه سلامت ، برقراري نظام ارجاع وجلوگيري از مراجعه مکرر مردم به پزشکان مختلف و تشکیل پرونده سلامت را از ويژگي‌هاي پزشك خانواده مي‌دانند.

افرادي كه پزشك خانواده دارند، در واقع يك مشاور امين و مطلع براي مشكلات پزشكي خود دارند.

اجراي برنامه پزشک خانواده در بسياري از كشورها، سابقه 70 ساله دارد. انگلستان، یکي از پيشگامان برنامه پزشک‌ خانواده است و مهم‌‌ترین ركن نظام ارجاع در این كشور پزشکان‌عمومي هستند. بيماران تماس‌زیادي با پزشکان متخصص ندارند و تنها وسيله مراجعه به این دسته از پزشکان از طریق پزشکان‌عمومي است. در لندن ،هیچ فردی بدون مراجعه به پزشک‌عمومی، به پزشک متخصص مراجعه نمی‌کند.

كانادا هم از اولين كشورهايي است كه سيستم همگاني مراقبت هاي بهداشتي و درماني را كه medicare ناميده مي‌شود، عرضه كرد .شيوه دسترسي از طريق پزشك خانواده و نظام ارجاع است.

در آمريكا از سال ۱۹۶۹ بورد پزشك خانواده به رسميت شناخته شده و كشورهاي ديگري چون انگلستان، چين، ويتنام، تايلند، ژاپن، عربستان، فلسطين و ۶۰ كشور ديگر نيز چندي بعد با مدل آمريكايي آن به اين برنامه پيوستند.

از دوروز پیش برخی از پزشکان خانواده در جیرفت به دلیل پرداخت نشدن حقوق و مزایای‌شان اعتراض و به نوعی اعتصاب کردند.یکی از پزشکان خانواده که در بخش مرکزی جیرفت است و نخواست نامش برده شود به«کاغذوطن»گفت:«سه ماه است که پزشکان خانواده روستایی در جنوب کرمان کارانه خود را دریافت نکرده‌اند و انگار این مشکل در کل کشور وجود دارد در سال 97 هم یک 30درصد کسری باقیمانده که هنوز با ما تسویه نشده است.»وی افزود:«تصمیم گرفتیم که دوروز در محل کارمان حاضر نشویم و دوروز را به اعتصاب گذراندیم یک روز در دانشگاه علوم پزشکی و روز بعد در معاونت آموزشی.»وی ادامه داد:«قول‌هایی به ما دادند که تا پایان مهرماه مقدار خیلی کمی از پول را به ما بدهند البته قول صددرصد ندادند و گفتند وضعیت مملکت خراب است و باید کژدار و مریز کنار بیاییم البته قرارداد ما با مرکز بهداشت است، رییس دانشگاه به تهران برای مذاکره در این رابطه رفتند تا مشکل را به نوعی حل کنند.»این پزشک تصریح کرد:«در جلسه روز قبل پزشکان خانواده شهرستان‌های جنوبی نیز حضور داشتند.»

بعضی ها فکر می کنند نباید در محل کارشان حاضر شوند در حالی که به مردم تعهد دارند

محمودی رییس مرکز بهداشت جیرفت در این رابطه به خبرنگار«کاغذوطن»گفت:«این اتفاق در سطح جنوب کرمان و برخی از استان‌ها افتاد و شرایط فعلی که برخواسته از سیاست‌های ظالمانه خارج از کشور است مانند دیگر واحدهای صنفی این قشر را مانند سایر اقشار مورد اصابت خود قرار داده است مملکت را در بحث پرداخت‌های پرشکان خانواده با مشکل مواجه کرده است.»وی افزود: «در دستور کار دانشگاه است  که حقوق افراد را بر حسب حکم کارگزینی، رسمی‌ها و طرحی‌ها پرداخت می‌کند اما قراردادی نیز به نام پزشک خانواده وجود دارد که پول را بیمه پرداخت می‌کند و تا زمانی که بیمه پولی به سیستم واریز نکند این قرارداد دوم را دانشگاه نمیتواندبپردازد در شرایط فعلی بحث بیمه طوری شده که وضعیت تحریم است و دفاع مقدس دومی و پزشکان هم قانع شدند و رییس دانشگاه هم حدود یک هفته است که به تهران و وزارتخانه رفتند و به همراهی آقایان کمالی‌پور وحمزه به دنبال این هستند تا برای این مشکل و دیگر طرح‌های نیمه‌کار جنوب و حوزه درمان تدبیر جدیدی پیدا کنند و هیچ کدام ازاین اتفاقات به کم کاری بیمه و مرکز  بهداشت و …ربط ندارد، دارند قوی ترین تدبیر را اجرا می‌کنند تا کم‌ترین تنش ایجاد نشود و پزشکان عزیز هم باید این مساله را بپذیرند .سال گذشته طرح تحول سلامت که یارانه زیادی از کشور وارد سیستمش شد همه فضاها را آرام نگه داشت تا اینکه وضعیت تحریم‌ها بیشتر شدف قدرت مدیریت را داریم اما نیاز به صبور بودن دوستان و درک معانی این چنینی دارد، بعضی اتفاقات از سامانه بزرگتری از بیرون از کشور وارد می‌شود همانطور که رییس جمهور زمانی که قیمت رب گوجه زیاد می شود و نمی‌تواند کاری کند.اینها نیروی رسمی نیستند و سیستم علوم‌پزشکی را با هیچ صنفی نمی‌توانید مقایسه کنید. ما هزینه‌های عجیب و غریبی داریم دستگاه‌های لوکس و خدمات لاکچری داریم که هزینه‌بر هستند، ما 24ساعته خدمات می‌دهیم و این اتفاقات در سطح جنوب وجود دارد اما چیزی نیست که برخی فکر کنند نباید در محل کارشان حاضر شوند ما در مقابل مردم یک تعهدی داریم و اگر این را اجرا کنند ما هم ناچار هستیم با همان تعهدات پیش برویم اینها فکر کردند این خبر فقط در اینجاست.»

این یک مشکل داخلی بود که حل شد

دکترخیرخواه معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت به«کاغذوطن»گفت:«این بحث یک مساله داخلی بود که حل شد.»وی افزود:«متاسفانه برخی از دوستان پزشک دچار اشتباه و برداشت بدی در ارتباط با آقایان بیمه شده بودند که حل شد و معوقاتی هم وجود دارد در بحث کارانه‌شان که برخی از همکاران از مسیر بدی راهنمایی شده بودند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 31
  • امروز: 139
  • دیروز: 261
  • هفته: 2,880
  • ماه: 7,551
  • سال: 23,992