پل سرجاز-جنگل‌آباد معطل تخصیص اعتبار

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 608

نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه قول داده بود مشکل بی‌پولی پروژه پل سرجاز-جنگل‌آباد را حل کند اما مسوولان راه و شهرسازی هنوز نبود بودجه را دلیل کندی روند ساختاین پل می‌دانند

پل سرجاز-جنگل‌آباد معطل تخصیص اعتبار

پُل، سازه‌ای است که دو مکان را به هم متصل می‌کند. در تعریف قدیمی، پل طاقی است بر روی رودخانه، دره، یا هر نوع گذرگاه که رفت‌وآمد را ممکن می‌سازد. اما امروزه در مبحث مدیریت شهری، پل را سازه‌ای برای عبور از موانع فیزیکی قلمداد می‌کنند تا ضمن استفاده از فضا (نه صرفاً سطح زمین) بتواند عبورومرور و دسترسی به اماکن را تسهیل کند. پل ها و انواع آن -کاربرد پل های مختلف

بدون شک تابحال پل های فراوانی را دیده اید و یا از روی آنها رد شده اید.ساده ترین نوع پل ها را گاهی خودمان بر روی بستر رودخانه ای با قرار دادن کنده چوبی ساخته ایم.در واقع پل ها همه جا وجود دارند و یک بخش طبیعی از زندگی روزمره ما هستند و رفت و آمد ما را آسانتر می کنند.

پل سازه ایست که دو مکان را به هم وصل می کند و رفت و آمد را ممکن می سازد، بدون آنکه مسیر زیرین را محدود سازد. در واقع پل ها مسیری را بر روی یک مانع که این مانع می تواند رودخانه ,دره, جاده, راه آهن و … باشد ایجاد می کند تا ضمن استفاده از فضا(نه فقط سطح زمین) بتواند عبور و مرور را تسهیل کند.از این سازه برای عبور انواع وسیله نقلیه، قطار، عابرین پیاده، لوله های انتقال آب و گاز و … می توان استفاده کرد.

همانطور که می دانید علاوه بر پل های ثابت دسته ای از پل ها به صورت متحرک جهت عبور کشتی‌ها و قایق‌های بلند از زیر آنها ساخته می شوند.

پل ها و انواع آن -کاربرد پل های مختلف

تاریخچه پل‌ها:

ایجاد پل از قدیمی ترین فعالیت ها و سازه ای  برای عبور از رودخانه ها و دره ها بشر بوده است.پل های قدیمی عموما از مصالح طبیعی مانند چوب و سنگ و الیاف گیاهی ساخته شده اند.که هم از نوع معلق و هم با تیر های حمال تشکیل شده اند.برای مثال پل های معلق از کابل هایی از جنس الیاف گیاهی که از طرفین به تخته سنگ ها ودرخت ها بسته شده اند ساخته شدند. پل‌های با تیر حمال از تیرهای چوبی که روی آنها با مصالح سنگی پوشیده می‌شد، ساخته شده‌اند.

ساخت پلهای سنگی به دوران قبل از رومیها برمی گردد که در خاور میانه و چین پلهای زیادی بدین شکل برپا شده است. در اروپا نیز اولین پلهای طاقی را ۸۰۰ سال قبل از میلاد مسیح، برای عبور از رودخانه ها از جنس مصالح سنگی ساخته اند. اغلب پلهای ساخته شده توسط رومیها از طاقهای سنگی دایره شکل با پایه های ضخیم تشکیل یافته است.در ایران نیز ساختن پلهای کوچک وبزرگ از زمانهای بسیار قدیم رواج داشته و پلهایی نظیر سی و سه پل، پل خواجو و پل کرخه بیش از ۴۰۰ سال عمردارند.

از قرن یازدهم به بعد روشهای ساختن پلها پیشرفت قابل توجهی نمود. به تدریج بشر به استفاده از دستگاههای فشاری از مصالح سنگی روی آورد و آجر با ملاتهای مختلف ودستگاههای خمشی از چوب متداول گردید.و تا اوایل قرن بیستم ادامه یافت.از ابتدای قرن بیستم بشر به ساخت پلهای فلزی و سپس پلهای بتن مسلح پرداخت.از اوایل قرن نوزدهم ساخت پلهای معلق، قوسی یا با تیر حمال از آهن آغاز شد.

اولین پل معلق از آهن در سال ۱۷۹۶ به دهانه ۲۱ متردر آمریکا ساخته شد، همچنین در سال ۱۸۵۰ یکی از مهمترین پلهای با تیر حمال از جنس آهن متشکل از دودهانه ۱۴۰ مترودودهانه ۷۰ متری در انگلستان ساخته شد.

قول رییس برنامه و بودجه اجرایی نشده است

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور در دی ماه سال 97 ضمن بازدید از پل سرجاز- جنگل‌آباد جیرفت گفت: طبق گفته مدیرکل راه و شهرسازی جنوب استان کرمان پروژه پل «سرجاز-جنگل آباد» خرداد ماه سال آینده به بهره برداری خواهد رسید. محمدباقر نوبخت اظهار داشت: این پروژه ۵۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی با اشاره به اینکه در برآورد اولیه اعتبار در نظر گرفته شده برای این پروژه ۱۴ میلیارد تومان است، افزود: تا پایان سال مابقی اعتبار مورد نیاز این پروژه تخصیص خواهد یافت.

نوبخت از هزینه کرد پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای اجرای پروژه پل «سرجاز-جنگل آباد» خبر داد و تصریح کرد: طبق گفته مدیرکل راه و شهرسازی جنوب استان کرمان این پروژه در خرداد ماه سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

وی عنوان کرد: این طرح جزء ۱۶ طرحی است که در این سفر برای جنوب استان در نظر گرفته شده و در جمع بندی پایان سفرم به تصویب می رسد.این در حالی است که هنوز پل«سرجاز-جنگل‌آباد» کم عرض است و مشکلات زیادی را برای مردم منطقه جنوب کرمان به وجود آورده و مسوولان می‌گویند دلیل کندی روند ساخت این پل کمبود اعتبار است، این پل در مسیر خروجی شهر جیرفت به سمت بندرعباس واقع شده و محل عبور و مرور مردم این منطقه است. علاوه بر این بسیاری از کامیون‌ها و تریلرها نیز از این مسیر گذر می‌کنند و کم عرض بودن این پل موجل شده تا ترافیکی سنگینی را شاهد باشیم، در کنار ترافیک اغلب مردم شاهد تصادف بر روی این پل هستند که باعث می شود مردم ساعت ها معطل شوند.از سویی این پل بر روی رودخانه بزرگی قرار گرفته که با بارندگی کمی می‌تواند برای مسافران و اهالی خطرات بیشتری را به همراه داشته باشد.

کندی در اجرای پل به دلیل کمبود اعتبار است

بهمن ماه سال قبل پس از سفر نوبخت به جنوب کرمان معاون راه و شهرسازی جنوب استان از ضعف عملکرد پیمانکار به عدم تخصیص اعتبار برای تکمیل پل‌های جنگل آباد و سرجاز خبر داد.  عباس ثمره گفته بود: پل جنگل‌آباد به دلیل عدم تخصیص اعتبار و ضعف عملکرد پیمانکار در مرحله فسخ پیمان است و بایستی جهت انعقاد قرارداد جدید به مناقصه گذاشته شود .معاون مهندسی و ساخت افزود: پل دوم سرجاز به طول ۳۴۸متر با پیشرفت فیزیکی ۵۲در صد که تا مرحله ستون و سرستون تکمیل و اکنون در حال ساخت تیرهای پیش ساخته هستند و تا کنون ۲۵تیر ساخته شده و مابقی در حال ساخت هستند مطالبات پیمانکار بالغ بر ۲۵میلیارد ریال است که در سال جاری یک میلیارد صدو پنجاه میلیون ریال  اعتبار مصوب داشته و تا کنون هنوزاعتبار تخصیص نیافته است.

لازم به ذکر است کندی در اجرای پل به دلیل کمبود اعتبار و نیز ساخت تیرها هزینه‌بر است.

پیمانکار قبلی کوتاهی کرد

عطاپور فرماندار جیرفت به«کاغذوطن»می‌گوید:«من هر دو پل این مسیر را بررسی و پیگیری کرده‌ام، در پل سرجاز پیمانکار در حال کار است و لوازمی نیاز دارد که باید تهیه شود تا کار را ادامه دهد.»ابوذر عطاپور افزود:«پیمانکار قبلی پل جنگل‌آباد کوتاهی کرده بود که خلع ید شده، در شهریورماه قرار بود مناقصه برگزار شود و پیمانکار جدید بیاید که پل جنگل‌آباد را شروع کند و تصور می کنم در مرحله انتخاب پیمانکار باشد.»

مردم در رانندگی دقت کنند

معاون راه و شهرسازی جنوب استان به «کاغذوطن» گفت: «در محور سرجاز در حال ساخت پل دیگری هستیم که دوبانده شود یک باند رفت و یک باند برگشت.»ثمره افزود:« در حال ساختن تیرها هستند که پس از ریختن دال کار را ادامه دهیم.پل جنگل‌آباد نیز پیمانکار نتوانست کار را ادامه دهد که به قرارداد وی خاتمه دادیم و با پیمانکار جدیدی قرارداد را بستیم و منتظر هستیم کار پل شروع شود ان‌شاءالله این پل‌ها که ساخته شوند باندها جدا خواهند شد و ترافیک کمتر می‌شود و مردم باید  سعه صدر به خرج دهند و در رانندگی دقت لازم را داشته باشند، حق تقدم‌ها را رعایت کنند که شاهد تصادف و ترافیک نباشیم.»

منتظر تخصیص اعتبار هستیم

وی تصریح کرد:« منتظر تخصیص اعتبار هستیم و اگر زودتر پل ساخته شود زودتر تامین می‌شود و معطل پول هستیم وزیرا تامین سیمان و آرموتور هزینه بالایی نیاز دارد وکار دستگاهی نیست و باید  پول نقد در دست داشته باشیم بستگی به زمین تامین اعتبار است.در حال حاضر برای پل جنگل‌آباد قراردادی بالغ بر یازده میلیارد تومان بسته شده و هر کدام از این پل‌ها بالای 14-15میلیاردهزینه نیاز دارند پل‌های مهمی هستند که بر روی دو رودخانه بزرگ واقع شده‌اند و این رودخانه‌ها دارای سیلاب‌های خطرناکی هستند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 8
  • امروز: 41
  • دیروز: 202
  • هفته: 1,803
  • ماه: 8,114
  • سال: 27,978