اولین جشنواره آواها و نواهای مناطق سردسیری جنوب کرمان در رمون از توابع ساردوییه جیرفت برگزار شد. «رمون»؛ میزبان نواهای محلی جنوب کرمان

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1674

اولین جشنواره آواها و نواهای مناطق سردسیری جنوب کرمان در رمون از توابع ساردوییه جیرفت برگزار شد. «رمون»؛ میزبان نواهای محلی جنوب کرمان
گزارش | سمیه خدیشی
مدیر کل ارشاد جنوب کرمان: برگزاری سالانه جشنواره آواها و نواهای محلی جنوب کرمان در منطقه «رمون» مصوب شد.
کاغذوطن – زندگی مردمان در گذشته بیشتر با آواها و نواهای محلی آمیخته بود. ورود به دنیای دیجیتال این فرصت را از آنها گرفت. برگزاری جشنواره‌ها فرصتی است که مردم را اندکی از آشوب و مشغله روزمره جدا کند و لحظاتی را به یاد ایام خوش قدیم در نوای محلی سپری کنند.
جشنواره آواها و نواهای محلی مناطق سردسیر جنوب کرمان، با تلاش و همت اداره کل ارشاد و فرهنگ اسلامی و اداره کل امور عشایر جنوب کرمان و بخشداری ساردوئیه در منطقه رمون از توابع بخش ساردوئیه جیرفت برگزار شد.
این مراسم‌ها فرصتی برای یادآوری و اهمیت این نواهای محلی است که در قالب‌های مختلفی در بین مردم خطه کرانه هلیل‌رود در جریان است.
*آوای محلی در دل مردم جا دارد
عبدالرضا سلطانی، شاعری از اهالی رمون است. این هنرمند که به آوا و نواهای این منطقه آشنایی دارد در حاشیه این مراسم می‌گوید: این نواها سینه به سینه به صورت شفاهی به مردم رسیده و همچنان در حال انتقال است.
سلطانی بیان کرد: سبک و نواهای محلی به مرور در طول تاریخ در زندگی روستایی و عشایری به تناسب موقعیت‌های طبیعی و تاریخی و تحت تاثیر تلاطم‌های زمانه شکل گرفته‌اند و در برهه‌های متفاوت این آوازهای محلی ایجاد شدند.
او درنحوه ظهور این نواها توضیح داد: گاهی یک آوا تحت تاثیر تحولات طبیعی مثل زلزله در شکل غم‌انگیز و قالب مویه‌هایی شکل گرفته است و گاهی به زمان جنگ به شکل حماسی در آمده که برای تقویت روحیه انسجام و لشکرکشی در مقابل دشمن ریتم می‌گرفت.
این هنرمند که دغدغه حفظ آواها و نواهای این منطقه را دارد، اظهار کرد: در موسیقی محلی، نوایی با اصطلاح «آوادو» داریم، که در فصول و شرایط مختلف و یا حتی در مسیر کوچ بواسطه حال و احوال مردم با ریتم یا بدون ریتم خوانده می‌شود.
به طور مثال در ابتدای صبح این نوا امیدوارکننده و پرانرژی است و به شامگاه که نزدیک می‌شویم، حال و هوای آواز خواندن هم تحت تاثیر قرار‌گرفته و به سمت شور یا دشتی می‌رود.
*موسیقی نشات گرفته از مردمان کرانه هلیل‌رود
عبدالرضا سلطانی با عنوان اینکه زیربنای موسیقی محلی ما از کرانه‌های هلیل‌رود تا مناطق سردسیری«نی کردی» است، افزود: موسیقی شفاهی برگرفته از موسیقی باستان سینه به سینه ، دوره به دوره منتقل می‌شود تا
این جشنواره محلی در هر منطقه که برگزار شود با اجرای سبک‌ها و گویش‌های مختلف موسیقی این نوای محلی در اذهان مردم تکرار می‌شود و فردی که در این جشنواره شرکت کرده است در روزهای بعد که در حال کار روزمره مثلا در باغ یا مزرعه است این نواها را زمزمه می‌کند واین آوا در دلش زنده می‌شود.
*نوای محلی نشاط می‌آورد
وقتی موسیقی محلی در زندگی مردم جریان داشته باشد، با افزایش روحیه، تولید و تحرک هم بیشتر می‌شود. مردم از افسردگی دور شده و مهربان تر می‌شوند و می توان گفت، سرچشمه تولید و رشد موسیقی است و هر چه که این جشنواره‌ها بیشتر شود مردم شکوفا‌تر و شاداب‌تر می‌شوند و این اتحاد و انسجام هم بیشتر می‌کند.
مدیرکل اداره امورعشایر جنوب کرمان، به عنوان دستگاه متولی که در برگزاری این جشنواره تلاش داشته است از اهداف برگزاری این مراسم، می‌گوید: شناساندن ظرفیت‌های فرهنگی اقتصادی و اجتماعی، بالاخص حوزه تولیدات بخش کشاورزی و عشایر منطقه است.
*فرصتی برای شناساندن صنایع عشایر
احمد‌یوسفی با بیان اینکه جشنواره باعث شد، رمون در سطح منطقه شناخته شود و کلیدواژه رمون در رسانه‌ها بازتاب بخورد، ادامه داد: در کنار جشنواره، دستاوردهای عشایری عرضه شد که علاوه بر فروش صنایع دستی و محصولات عشایری و کشاورزی در معرفی این تولیدات هم بسیار موثر بود.
این مسئول با مهم خواندن نقش این مراسم‌ها در افزایش گردشگری کشاورزی و طبیعت‌گردی ، ادامه داد: یکی از نتایج برگزاری این جشنواره ایجاد نشاط اجتماعی است که برای جامعه پویا و شاد بسیار لازم است.
*برگزاری سالانه جشنواره در «رمون»
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی جیرفت به عنوان ارگانی که متولی برگزاری این جشنواره است در این مراسم عنوان کرد: در نظر داریم برای هر منطقه با توجه به فرهنگ، قدمت و آداب و رسوم منطقه یک رویدادی تعریف و برگزار کنیم گفت: این مورد با اولویت مناطق کمتر توسعه یافته در نظر گرفته می‌شود که به نوعی به رونق منطقه کمک شود.
سید‌احمد حسینی با بیان اینکه برای رسیدن به هدف عدالت فرهنگی که در منطقه دنبال می‌کنیمبا نگاه به اینکه جنوب استان کرمان ظرفیت بالایی در گردشگری دارد که مغفول مانده است، اظهار کرد: امیدواریم که با اجرای این برنامه‌ها در این راه قدمی برداشته شود.
*رتبه برتر هنرمندان نواحی جنوب در کشور
مدیرکل ارشاد ظرفیت موسیقی نواحی جنوب استان را بالا دانست و به کسب رتبه برتر هنرمندان این منطقه در جشنواره‌های ملی اشاره کرد و گفت: یکی از این گروههای هنری به عنوان پنج گروه برتر بین المللی شناخته شده است که به زودی در برنامه فرهنگی در قزاقستان شرکت می‌کنند.
حسینی با عنوان اینکه دبیرخانه جشنواره آواها و نواهای جنوب کرمان در رمون تشکیل می‌شود، افزود: برگزاری سالانه این رویداد با عنوان آواها و نواهای محلی جنوب کرمان در منطقه رمون مصوب شد.
جشنواره رمون با استقبال مردم محلی و غیر‌بومی روبرو شد. شاید این استقبال برای بسیاری باور‌کردنی نبود، چرا که در دید عموم این منطقه را صعب العبور و دور از دسترس می‌شناسند.
درحالی که برای رفتن به این روستا از سه مسیر راه وجود دارد، اما وجود جاده‌های باریک و خاکی با شیب تند رفتن به این منطقه را محدود به خودروهای به اصطلاح شاسی‌بلند و کمک دار می‌کند.
تنها مزیتی که نداشتن جاده مناسب برای این منطقه به ارمغان آورده است، بکرو دست نخوردن طبیعت این منطقه است و غیر از این موهبت، انبوهی از مشکلات را برای ساکنان «رمون» به دنبال دارد.
مردم منطقه دلگرم به حضور مسئولان بودند، که سختی راه را به واسطه حضور در جشنواره، هر چند با خودروهای مناسب تحمل کردند و با دیدن و لمس نزدیک، مشکلات آنها بیشتر به چشم بیاید و شاید اقدامی و یا وعده‌ای به سرانجام رسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 84
  • امروز: 50
  • دیروز: 157
  • هفته: 1,451
  • ماه: 7,861
  • سال: 25,894