شوک بنزینی دولت به مردم جنوب

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 616

در حالی دولت بنزین را گران کرده که مردم مناطق محروم جنوب کرمان از داشتن نعمت CNGمحروم هستند

شوک بنزینی دولت به مردم جنوب

مردم ایران چندصباح است با پوست و گوشت خود، گرانی راتجربه کرده‌اند. واقعا بخشی از مردم با درآمدی که دارند برای ادامه زندگی کاسه چه کنم چه کنم دست گرفته‌اند.

قیمت‌ها هم به بهانه‌های مختلف بالا می‌رود. همه عزم صعود به قله کرده‌اند و کسی به فکر بازگشت به کوه‌پایه نیست. مسوولان کشور هم نشان داده‌اند، توان کنترل قیمت‌ها را ندارند. بازار خودرو را ببیند تا بفهمید چه بلبشویی در کشور حاکم است.

حالا تصور کنید با این شرایط قیمت بنزین هم افزایش پیدا کند! دیگر واقعا باید به خدا پناه برد از شر قیمت‎‌ها.

روی هر کالایی دست بگذاریم به احتمال زیاد با افزایش قیمت روبرو خواهیم شد و در پاسخ چرایی این افزایش با بنزین گران شده است آقا یا خانم روبرو خواهیم شد.

واقعا جامعه تحمل دوباره افزایش قیمت‌ها را ندارد. قدرت خرید مردم به کمتر از نصف رسیده است. این تازه مردمی هستند که سروقت حقوق می‌گیرند وای به حال آنهایی که حقوق طلبکار هستند و چشم به دست کارفرما دارند.

یکی از شهروندان جیرفتی به«کاغذوطن»می‌گوید: لطفا مسوولان نگویند افزایش قیمت بنزین تاثیری در قیمت دیگر کالاها ندارد یا اینکه با گران شدن بنزین بازار را کنترل می‌کنیم که ما باور نمی‌کنیم.

واقعا اگر توان این کار را داشتند که وضع حال ما این‌گونه نبود. به اصطلاح « ما گرگ بالان (تله مخصوص گرگ) هستیم» می‌دانیم که اگر بنزین گران شود یعنی همه چیز گران می‌شود.»

مردم دیگر توان پرداخت 

این هزینه‌ها را ندارند

محمدامیری افزود: «همین الان مردم از پس کرایه‌های تاکسی و شخصی بر نمی‌آیند چه برسد که این ماشین‌ها بنزین آزاد هم بزنند.

بله، مصرف بنزین در ایران زیاد است اما لطفا اجازه بدهید هر وقت شرایط کشور کاملا عادی شد مانند سال 92 تا 96، بعد به سراغ ایده‌هایی مانند گرانی بنزین و امثالهم بروید. الان مردم دیگر توان پرداخت هزینه‌های تصمیم‌های این چنین را ندارند.» 

کارشناسان دولتی معمولا هر زمان که به دنبال یک منبع مالی مطمئن برای تأمین بودجه طرح‌های خود هستند، به اخذ عوارض از محل فروش بنزین فکر می‌کنند. 

چندوقتی بود که زمزمه‌های لزوم افزایش قیمت بنزین در کشور به گوش می‌رسید، هربار گروهی در این رابطه صحبت می‌کردند و حال مطمئن شدیم که این سخنان تلاش‌هایی در راستای آماده کردن اذهان عمومی برای افزایش قیمت بنزین بود. 

جالب‌ترین اظهارات مربوط به مهرداد تقی‌زاده، معاون وزیر راه وشهرسازی بود که سال گذشته در مصاحبه‌ای به ایلنا گفته بود: برای کاهش تعداد تلفات و سوانح جاده‌ای از 16 هزار کشته به 9 هزار کشته در 10 سال، برنامه‌هایی تدوین کرده‌ایم که تحقق آن به اعتبارات 280 هزار میلیاردتومانی نیاز دارد. 

او از انجام مطالعاتی مبنی بر اینکه خودروهای تولید داخل چه سهمی در بروز سوانح جاده‌ای دارند، خبر داده بود. 

تقی زاده در این گفت وگو درباره محل تأمین 280 هزار میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح کاهش تلفات جاده‌ای، پیشنهاد افزایش قیمت بنزین را مطرح کرده بود. به گفته او، اگر دولت نتواند 280 هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز را تأمین کند، نباید از ما انتظار کاهش تعداد تلفات ناشی از سوانح جاده‌ای را داشته باشد. در حالی پیشنهاد افزایش قیمت بنزین از سوی معاون وزیر راه مطرح شد که کوروش کرم پورحقیقی، دبیر کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، در گفت وگو با «شرق» بیان کرد: در این شرایط اقتصادی مردم تحمل افزایش قیمت بنزین را ندارند اما در کمال تعجب در نیمه شب جمعه دولت یک باره اقدام به بالابردن قیمت بنزین در حدی نامتعارف کرد.

این کار غیرکارشناسانه بود و مردم ناراضی هستند 

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی به«کاغذوطن»گفت:«من با هرگونه افزایش قیمت حامل‌های انرژی در این بازه زمانی مخالف هستم.»

کمالی‌پور افزود:«در مجلس صحبت‌های غیررسمی انجام شد و نمایندگان قاطعانه افزایش بنزین را رد کردند، این که اخیرا و بدون اطلاع به مردم سران سه قوا تصویب کردند در این وضعیت بنزین گران شود کار درستی نبود، دونرخی شدن بنزین تجربه خوبی نبود ، فسادزاست و همین حالا ماشین‌ها در پارکینگ‌ها  پارک می‌شوند و کارت سوخت‌های آنها به فروش می‌رسد و یا اجاره داده می‌شود و مفاسدی به دنبال خواهد داشت . این کار غیرکارشناسانه بود و افزایش بنزین با این حجم به نفع نبود امروز در جامعه حتی یک نفر را نمی‌بینیم از این وضعیت راضی باشد مگر هدف دولت و مسوولان رضایت مردم نیست اگر هدف رضایت مردم است باید بگویم مردم از این کار راضی نیستند بنابراین من هم به عنوان نمایده مردم صراحتا اعلام کردم البته سران سه قوا این تصمیم را گرفتندو من هم به شخصیت حقیقی و حقوقی این افراد احترام می‌گذارم ولی این کارشان به نفع مردم نیست و مردم نگران هستند و تا دیر نشده بهتر است یک راه حل اساسی برای این مساله پیدا کند.»وی تصریح کرد:«مجلس در گذشته این اختیار را به دولت داده و نهایتا نمی‌تواند برگردد و به اختیاری که به دولت داده ورود کند.»

گران شدن بنزین زندگی را برای مستضعفان سخت می‌کند

کمالی‌پور اضافه کرد:«نظر مجلس منفی بوده و در جلسه غیرعلنی اکثریت نمایندگان به این مساله رای منفی دادند حداقل آقایان در روز جشن و ولادت نباید این کار را می‌کردند مردم در این روز باید شاد باشند حتی وارد کردن این شوک به مردم در زمان مناسبی انجام نشد. گران شدن بنزین در زندگی تمام مردم مستضعف تاثیرگذار است نان گران می‌شود می‌خواهند یک ریال به مردم کمک کنند و ده ریال از جیب‌شان بردارند این اصلا کار درستی نیست.»

یکشنبه در مجلس عنوان می‌کنم

دکتر یحیی کمالی‌پور تاکید کرد:«در روز یکشنبه در مجلس مراتب را که برخی از مناطق به خصوص جنوب کرمان حتی CNGندارند را به سمع و نظر مسوولان و رییس مجلس خواهم رساند و به رییس‌جمهور نامه خواهم فرستاد که برخی مناطق CNG ندارند و باید برای این مناطق استثنا قائل شوند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 0
  • امروز: 48
  • دیروز: 790
  • هفته: 1,258
  • ماه: 4,854
  • سال: 17,440