بی پولی جلوی درو گندم قلعهگنج را گرفت
بسیاری از گندمکاران شهرستان قلعهگنج به دلیل افزایش هزینههای برداشت نمی توانند محصول خود را درو کنند.
گزارش یک نقطه کور از قلعهگنج محرومترین منطقه کشور جایی که کشاورزانش به دلیل افزایش هزینههای برداشت محصول و برخی مشکلات از درو کردن بهموقع گندمهای خود درماندهاند.چند روزی است که فصل برداشت گندم در قلعهگنج آغاز شده اما کمبود کُمباین و نرخ بالای اجاره این دستگاه باعث شده بسیاری از گندمکاران نتوانند محصول خود را به موقع درو کنند، اما افزایش کرایه کُمباینها هم بی علت نبوده و کمباینداران برای قیمتهای بالای امروز، دلایلی دارند.با دیدن سردرگمی گندمکاران در راهروهای ادارات آن هم در این روزهای کرونایی برای شکایت از هزینههای بالای برداشت محصول، تصمیم گرفتیم با یک بررسی میدانی به عوامل این سردرگمیها دست یابیم و این نقطه کور را نمایان کنیم تا شاید برای بهبود وضعیت موجود، تدبیری شود. نقطه کور در اصطلاح به نقطهای میگویند که وجود دارد اما به راحتی دیده نمیشود.موارد متعددی دست به دست هم داده تا کشاورزِ قلعهگنجی ما امروز نتواند محصول خود را در زمان مناسب درو کند، مسلما افزایش قیمت سوخت باعث افزایش کرایههای حمل و نقل و به تبع آن گرانی لاستیک کامیونها شده و درنهایت این زنجیره تا مزرعه ادامه پیدا میکند.دولت برای اینکه کامیونها و شرکتهای حمل و نقلی، کرایهها را بیش از اندازه بالا نبرند تسهیلاتی همچون توزیع لاستیک یارانهای و سهمیه سوختِ بیشتر درنظر گرفته اما با این حال مشاهده میکنیم برخی از شرکتها به نرخنامههای مصوب اعتنایی نمیکنند و تبعات این بیاعتنایی، امروز باری بر دوش کشاورزان ساده و بیآلایش روستا شده است. گندم، یکی از محصولات استراتژیک کشور بوده که حتما میبایست در زمان مناسب برای برداشت آن اقدام شود .جنوب کرمان با اینکه به عنوان یک قطب کشاورزی شناخته میشود اما به تعداد لازم، ماشینآلات کشاورزی برای برداشت به موقع غلاتی همچون گندم و جو را در اختیار ندارد.بنا به اعلام مسوولان وزارت جهاد کشاورزی، ۱۶ استان کشور با کمبود کُمباین مواجه هستند و این کمبود همواره در فصل برداشت، کشاورزان این استانها را با مشکلاتی مواجه کرده است چون آنها برای درو کردن مزرعه خود میبایست منتظر کُمباینهای مهاجر باشند.به گفته کامبیز عباسی رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی، در کشور ما بیش از ۱۰ هزار و ۳۰۰ کُمباین مهاجر وجود دارد که در زمان برداشت محصولات زراعی، از استانی به استان دیگر حمل میشوند و تعداد کُمباینهای بومی استانها نیز حدود ۱۶ هزار دستگاه است که تعداد زیادی از آنها به بازسازی و تعمیر نیاز دارند. برگردیم به نقطه کوری که تقریبا آشکار شده است، طبق بررسیهای انجام شده، نظارت بر فعالیت کُمباینهای مهاجر را هیچ نهادی بر عهده نمیگیرد، جهاد کشاورزی موضوع را به اداره راهداری و حمل و نقل جادهای حواله میدهد و این اداره هم میگوید ما فقط بر عملکرد شرکتهای حمل و نقل نظارت میکنیم ، درحقیقت باید برای فصل برداشت محصولات کشاورزی، فصل تازهای از مدیریت جهادی رقم بخورد.
رانندگان کُمباین نرخنامه ذکر شده
را قبول ندارند
ارسلان صادقی از کشاورزان گندمکار قلعهگنج و جزو نخستین کشاورزانی است که گندم خود را برداشت کرده، او در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به مشکلات برداشت محصول گندم پرداخت و گفت: هیچگونه نظارتی از سوی جهاد کشاورزی بر نرخ کُمباینها وجود ندارد، درحالیکه مطابق نرخنامه جهاد کشاورزی کرایه برداشت گندم با کمباین ۳۵۰ هزار تومان در هکتار است اما رانندگان کُمباین نرخنامه ذکر شده را قبول ندارند و به صورت ساعتی کار میکنند.این گندمکار جنوبی با بیان اینکه نرخ اعلامی جهاد کشاورزی برای برداشت گندم کمتر از ۲۰۰ هزار تومان در ساعت است اظهار داشت: در حال حاضر برخی از کمبایندارها هر هکتار را ساعتی ۴۰۰ هزار تومان درو میکنند و معمولا حین درو و ساعت برداشت، کمباین پنچر میشود یا به تعمیر نیاز دارد و مدت زمانی که صرف رفع عیب کمباین میشود نیز به حساب کشاورز است.صادقی تصریح کرد: از مزرعه ما تا مرکز خرید چاهدادخدا ۳۰ کیلومتر فاصله است که رانندگان کامیون برای حمل ۱۰ تُن گندم مبلغ ۷۰۰ هزار تومان کرایه تعیین کردهاند و وقتی به جهاد کشاورزی مراجعه میکنیم میگویند بحث افزایش کرایه به راهداری مربوط است، به راهداری مراجعه میکنیم عنوان میکنند که فقط میتوانیم بر عملکرد شرکتهای باربری نظارت داشته باشیم و نمیتوانیم بر قیمتهای کامیونهای شخصی نظارت کنیم. این حکایت سردرگمیهای ما در فصل برداشت است.کشاورز قلعهگنجی ادامه داد: پرواضح است که کامیونداران و کُمباینداران از قبل باهم صحبت کرده و کرایه درو و حمل گندم را تعیین کردهاند.صادقی با بیان اینکه مشکل بعدی گندمکاران در فصل برداشت، کاه گندم است که روی زمین باقی میماند گفت: مدیران مجتمع پرورش بُز قلعهگنج، با ما که ۱۰ کشاورز همجوار آن مجتمع بودیم قرارداد بستند محصول ۱۰۰ هکتاریمان را خریداری کنند اما هیچگونه دستگاه و تجهیزات بستهبندی و پرس کاه در این منطقه وجود ندارد یا به سختی پیدا میشود و بسیاری از کشاورزان که از محل فروش کاهِ گندم میتوانند بسیاری از هزینههای اضافی را جبران کنند امروز کاهِ آنها را باد میبرد.
گلایه کمباینداران از هزینههای حمل و نقلی
وحید اورنگی یکی از کمبایندارانی است که از استان فارس برای درو کردن گندم به قلعهگنج آمده است. او نیز تصریح کرد: برای حمل کُمباین تا قلعهگنج ۶ میلیون تومان هزینه کردم و با استخدام ۲ راننده به صورت ۲۴ ساعته کار میکنیم.وی اضافه کرد: برای دروی گندم کشاورزان با مشکل کمبود سوخت مواجه هستیم و در هر شبانهروز ۲۵۰ لیتر گازوئیل مصرف میکنیم و این در حالی است که روزانه بیشتر از ۲۰۰ لیتر سوخت به ما نمیدهند.اورنگی به هزینههای رفت و آمد از شهر به محل مزارع گندم برای تامین سوخت اشاره کرد و گفت: سال گذشته به هر راننده سه میلیون تومان حقوق پرداخت میکردیم اما امسال رانندههای کُمباین با حقوق کمتر از ۶ میلیون تومان کار نمیکنند و با توجه به وضعیت اقتصادی کشور باید گفت که آنها هم حق دارند کمتر از این مقدار کار نکنند.اورنگی به هزینههای رفت و آمد از شهر به مزارع گندم برای تامین سوخت اشاره کرد و گفت: سال گذشته به هر راننده سه میلیون تومان حقوق پرداخت میکردیم اما امسال رانندههای کُمباین با حقوق کمتر از ۶ میلیون تومان کار نمیکنند و با توجه به وضعیت اقتصادی کشور باید گفت که آنها هم حق دارند کمتر از این مقدار کار نکنند.رییس جهاد کشاورزی قلعهگنج هم در خصوص مشکلات برداشت محصول کشاورزان این شهرستان به خبرنگار ایرنا گفت: یکی از مشکلاتی که در بحث برداشت گندم وجود دارد کمبود کامیون برای حمل محصول از مزرعه به مراکز خرید است.رییس جهاد کشاورزی قلعهگنج هم در خصوص مشکلات برداشت محصول کشاورزان این شهرستان به خبرنگار ایرنا گفت: یکی از مشکلاتی که در بحث برداشت گندم وجود دارد کمبود کامیون و کُمباین برای برداشت و حمل محصول از مزرعه به مراکز خرید است. غلامعباس سلیمانی تصریح کرد: افزایش نرخ کرایههای حمل و نقل نیز موجب شده کشاورزان نتوانند محصول خود را به موقع حمل کنند و برای حل این مشکل طی جلسهای که در فرمانداری و با حضور مسوولان راهداری داشتیم مقرر شد کرایه حمل و نقل کامیونها براساس نرخنامه اداره راهداری باشد.