شمارش معکوس حضور پزشکان متخصص

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 805

شمارش معکوس حضور پزشکان متخصص

دکتر مکارم رییس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت: 40 پزشک متخصص از شهریور ماه به جمع پزشکان جنوب استان، اضافه شده و به این ترتیب تا حدودی  کمبود پزشک متخصص در منطقه جبران می‌شود.

یک شهریور ماه، زادروز ابوعلی سینا و بزرگداشت مقام پزشکان است، پزشکانی که رسالتی برای نجات زندگی دارند، حامیان سلامتی که انگار آمده اند تا در کنار تن‌های رنجور بیماران در خط مقدم مبارزه با بیماری باشند و در این شرایط  شیوع کرونا به خوبی ثابت کردند که این قشر زحمت کش، در کنار سایر کادر درمانی،  فرشتگانی هستند که فقط بال ندارند، فرشته های که همه ی جامعه، مدیون حضور آن‌ها است، به بهانه روز پزشک با دکتر اصغر مکارم رییس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت به گفتگو نشستیم و کمی از دغدغه‌های پزشکی در جنوب استان، گفتیم و شنیدیم، در ادامه قسمتی از این هم صحبتی صمیمانه را می توانید، بخوانید.

 در سال 98 اعلام شد که جنوب استان کرمان با کمبود پزشک مواجه است، اکنون این نیاز در جنوب استان چگونه است؟

 در سال گذشته ما مقداری کمبود پزشک عمومی داشتیم، که آن هم به این دلیل بود که فارغ التحصیلان برای تخصص می رفتند و در یک مقطعی کمبود پزشک در جنوب، محسوس شد، اکنون به نسبت وضعیت بهتر است اما هنوز جنوب استان کرمان کمبود پزشک دارد و این نیاز به طور کلی برطرف نشده است. امسال وزارت خانه 2ماه جلوتر پزشکان متخصص را می فرستد و قرار است 40 پزشک  متخصص هم به کادر درمانی  زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت اضافه شود، که از  شهریور ماه وارد منطقه شده و شروع به کار می کنند. البته در هر بیمارستانی همه‌ نوع  پزشک متخصصی حضور ندارد و در بیمارستان های مختلف بر اساس گرید بیمارستان، پزشکان متخصص  پخش می شوند، اما 5 تخصص اصلی که شامل اطفال، داخلی، بیهوشی، جراحی و زنان است در اکثر بیمارستان‌های جنوب استان وجود دارد و تخصص های دیگری مثل متخصصان پوست هم در بیمارستان های جیرفت و کهنوج که گرید بیشتری دارند، در حال خدمت هستند. با ورود پزشکان جدید ، کمبود متخصص در جنوب هم تا حدی جبران می شود.

یکی از گلایه‌های  اهالی برخی از مناطق جنوب استان، نبود پزشک در خانه‌های بهداشت است، نظر شما در مورد این فقدان  چیست؟ 

 بر اساس دستورالعمل،خانه‌‌های بهداشت به طور کلی پزشک ندارند و بهورز در این خانه ها خدمت می کند، در مرکزهای جامع سلامت، پزشک حضور دارد که یا در مرکز دهستان، یا در روستاهای بزرگ و یا در مرکز بخش هستند،این مراکز هم در مناطق روستایی وجود دارند و هم در مناطق شهری است، که پزشک عمومی همیشه حضور دارد، یک مرکزهای جامع سلامت معمولا چند خانه بهداشت زیر نظرش است که معمولا با  بهورز خانه های بهداشت هماهنگی انجام می شود و یک روز در هفته پزشک برای ویزیت بیمار به آن خانه بهداشت می رود.

با توجه به اینکه در جنوب استان کرمان هر ساله تعدادی از دانشجویان پزشکی فارغ التحصیل می شوند، چه درصدی از این دانش آموختگان در منطقه مشغول به خدمت می شوند؟

 پیش از این تعداد زیادی از  فارغ التحصیلان برای تخصص می رفتند اما اکنون به طور معمول  و به دلیل اینکه  فارغ التحصیلان ما، متعهد به خدمت هستند،  بیشتر از 90 درصد فارغ التحصیلان  دانشگاه جیرفت در منطقه می مانند و  تامین یک بخشی از نیاز ما به دلیل حضور همین پزشکان عمومی دانشگاه جیرفت است.

نظر شما در مورد شبهه ای که در بین برخی از اعضای جامعه وجود دارد، «که دانشِ پزشکان  تازه فارغ التحصیل شده  به اندازه کافی نیست»، چیست؟

  من این موضوع را به هیچ وجه قبول ندارم، پزشکی که چند سال کار کرده ، ممکن است تجربه ی بیشتری داشته باشد اما سوادش کمتر است،  پزشک تازه فارغ التحصیل،  سواد به روز تر و بالاتری دارد، از طرفی پزشکان فارغ التحصیل دانشگاه جیرفت به دلیل اینکه با انواع بیمار برخورد می کنند، تجربه هم کسب می کنند و  از طرفی اینترهای بیمارستان های ما به دلیل اینکه بسیاری از  کارهای درمانی را خودشان انجام می دهند از دانشگاه های بزرگ هم به مراتب با تجربه تر می شوند و این تجربه به واسطه ی فراوانی و انواع مختلف بیماری است که به صورت مداوم با آن روبرو هستند. ضمن  اینکه امتحانی هم که در پایان دوره از این پزشکان گرفته می شود، امتحان کشوری است و معمولا دانشجویان ما رتبه های خوبی دارند و حتی مقام می آورند و حتی تاکنون  یک  مورد مردودی نداشتیم.

 با توجه به شرایط کرونایی  که جنوب استان را هم درگیر خود کرده است آیا پزشکی در منطقه به این بیماری مبتلا شده است؟

 ما هم در بخش خصوصی و هم دولتی، پزشکان عمومی و متخصصی داشتیم که مبتلا شدند ، اما خوشبختانه هیچ کدام با مشکل خاصی مواجه نشده و بهبود یافتند و فقط  یک دوره ی قرنطینه را گذراندند و بعد دوباره سرکار برگشتند.

دغدغۀ اصلی پزشکان در جنوب استان کرمان در این شرایط  شیوع کرونا از نظر شما چیست؟

 مشکلات اقتصادی یکی از دغدغه های اصلی پزشکان در جنوب استان است و این هم به دلیل شرایط  اقتصادی جامعه است که همه را درگیر خود کرده زیرا برخی از دریافتی های یک پزشک با توجه به ویزیت هایش است و در این شرایط  کرونایی مراجعه کم شده که  این هم به دلیل ترسی است که از انتقال  ویروس کرونا  در جامعه  وجود دارد که باعث افت درآمد پزشکان ما شده که البته شرایط رو به بهبود است و ما هم در علوم پزشکی تلاش می کنیم تا جایی که امکان دارد، در این موضوع به پزشکان یاری  برسانیم.

پیش بینی شما  در مورد شیوع  کرونا در  پاییز پیش رو چیست؟

 فعلا که شیوع کرونا در حال افت است و ما پیک را گذراندیم و اوج بیماری را در این دوره رد کرده ایم، الان تقریبا در پایین ترین بخش این پیک  هستیم و پیش بینی می شود تا آبان  و آذر این وضعیت ادامه داشته باشد ولی از آن زمان به دلیل اینکه بیماری آنفولانزا هم اضافه می شود و معمولا کودکان را هم درگیر می کند، احتمال دارد کار سخت تر شود وامکان  دارد یک پیک دیگر را تجربه کنیم اما با توجه به آمادگی مراکز درمانی و  وجود تجهیزات ، ان شاالله دچار مشکل خاصی نمی شویم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 3
  • امروز: 140
  • دیروز: 240
  • هفته: 2,050
  • ماه: 7,688
  • سال: 25,252