رویای خانه‌دار شدن فرهنگیان جیرفت ۲۰ ساله شد

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1459

رویای خانه‌دار شدن فرهنگیان جیرفت ۲۰ ساله شد

گزارش | ایرنا

حدود ۲۰ سال قبل از سوی آموزش پرورش به فرهنگیان جیرفتی زمین واگذار شد، اما واگذاری بدون برنامه تعداد زیادی از این افراد را بی نصیب گذاشت و اکنون دل به وعده‌های روی کاغذ مسئولان بستند.

 مشکلی که واگذاری بدون برنامه از سوی آموزش و پرورش و منابع طبیعی شهرستان جیرفت در حدود ۲۰ سال قبل خوانده می‌شود موجب شده هنوز هم بخشی از فرهنگیان این منطقه به امید زمین و خانه، این مدت طولانی را چشم به راه بمانند و از آن بی‌نصیب باشند.

خالق آباد و اطراف آن در شهرستان جیرفت عملا به شهرک فرهنگیان تبدیل و از سال‌ها پیش زمین‌هایی در این قسمت به معلمان داده شده اما برخی از قطعه‌های این زمین‌ها با مشکلاتی مواجه است که دست برخی از فرهنگیان را خالی گذاشته و برخلاف دیگر همکارانشان در عمل از زمین و خانه بی نصیب مانده‌اند.

برخی افراد صحبت از بیش از هزار نفر می‌کنند که همچنان بلاتکلیف مانده‌اند و مسئولان دستگاه‌های مختلف نیز می‌گویند با جلسات مشترکی در حال حل و تفکیک زمین‌ها و رسیدن به توافق‌هایی هستند؛ گرچه برخی معلمان همچنان امیدی به تحقق این وعده ها ندارند و امیدوارند که در عرصه عملیاتی و میدانی این سخنان به ظهور و عمل برسد.

بی نظمی در واگذاری زمین‌ها

رییس بنیاد مسکن جیرفت در این زمینه گفت: آموزش و پرورش نقشه تفکیکی خود را داشته و در واگذاری اراضی از نقشه تفکیکی بنیاد مسکن استفاده نکرده است.

محمدرضا بنام اظهار کرد: آموزش و پرورش جیرفت هنوز هم نقشه‌ای به ما نداده است که ببینیم به چه شکل واگذاری انجام شده است تا بر اساس آن تمدید انجام دهیم.

او با بیان اینکه اخیرا ۲ مشاور مشغول به کار شده‌اند، طراحی‌ها به اتمام رسیده و منتظر ابلاغ نقشه از استان هستیم تا کار را آغاز کنیم اضافه کرد: شاید طی چند هفته آینده بتوانیم قراردادها را تمدید کنیم و کسانی که برگه واگذاری از فرهنگیان دارند به آنان برگه واگذاری می دهیم.

بنام ادامه داد: ۴۷۰ نفر در اراضی بنیاد مسکن هستند و مسئولیت تعیین تکلیف آنان با ماست اما وضعیت ۶۰۰ نفری که در بخش سند صلح آب منطقه‌ای زمین دارند و مسئولیت آنان با ما نیست را نیز پیگیری می‌کنیم تا کل مجموعه به سرانجام برسد.

رییس بنیاد مسکن شهرستان جیرفت با یادآوری اینکه این منطقه با مشکلات و بی نظمی‌های مختلفی همراه بوده است گفت: در برخی موارد زمین به سه نفر واگذار شده است یا فردی بر روی زمین فرد دیگری ساخت و ساز انجام داده و جابه جایی زمین صورت گرفته یا بسیاری از زمین‌های ساخته شده پروانه ندارند.

او با بیان اینکه منابع طبیعی قول ابطال سندهای آب منطقه‌ای را داده است افزود: از طرح نهضت ملی مسکن هم برای حل مشکلات بهره می‌گیریم.

منابع طبیعی سند یک مکان را به ۲ سازمان داده است

این درحالی است که مدیر امور منابع آب شهرستان جیرفت هم با اشاره به اینکه منابع طبیعی، هم به آب منطقه ای و هم به بنیاد مسکن سند داده است گفت: آموزش و پرورش زمین هایی را در این منطقه به فرهنگیان واگذار کرده و اکنون هم آنها و هم آب منطقه ای سند دارند.

حمید آذربیگ اضافه کرد: اخیرا مدیرعامل آب منطقه ای استان و مدیرکل بنیاد مسکن کرمان با حضور مشاور استاندار و فرماندار شهرستان جیرفت در فرمانداری نشستی برگزار کردند که مشکل حل شود.

او ادامه داد: قرار بر این شد که منابع طبیعی زمین های معوض به ازای زمین های خالق آباد به آب منطقه ای بدهد و مکانی هم پیشنهاد شد که به دلیل مشکلاتی که داشت مورد قبول قرار نگرفت و منتظر جلسات دیگری در استان هستیم.

منابع طبیعی: زمین معوض به کسی نمی‌دهیم

سخنان مدیر امور منابع آب شهرستان درحالی است که مدیرکل منابع طبیعی جنوب کرمان قصد این دستگاه برای واگذاری زمین‌هایی به عنوان معوض را رد کرد و گفت: حرف هایی زده می‌شود که بگویند کارهایی در حال انجام است تا افراد راضی نگه داشته شوند.

قاسم رحیمی‌نیا افزود: این منطقه قبلا به عنوان روستا بوده که به بنیاد مسکن سپرده شده است و بخشی هم در حریم شهر قرار دارد بنابراین منابع طبیعی دیگر اختیاری در این حوزه ندارد.

اگر ۲۰ سال پیش زمین خریده بودیم صاحب خانه بودیم

اما صرفنظر از بی برنامگی یا اشتباه هر سازمانی طی چندسال پیش، اینک معلمان از وضعیتشان می گویند؛ یک معلم که در این منطقه سند زمین دارد، گفت: من بازنشسته شده‌ام و هنوز نتوانسته‌ام صاحب این زمین بشوم، پس این زمین کی به درد من می‌خورد در حالی که بچه من هم مستاجر است.

خانم ایران رجایی با بیان اینکه می‌خواهم هزینه‌ای که ۲۰ سال پیش کردم الان به درد من بخورد افزود: ۲۰ سال پیش اگر در کلرود و کهوروئیه (روستاهای کنار جیرفت که به شهر پیوسته اند) زمین خریده بودم امروز صاحب یک هکتار زمین و در نهایت خانه بودم.

 به نظر می رسد مشکل فرهنگیان به جلساتی گره زده شده که خروجی آن تاکنون عینی نبوده است و در این بین تنها بنیاد مسکن پیگیر جدی حل مشکل است اما بدون همکاری آموزش و پرورش، شرکت آب منطقه ای کرمان و اداره کل منابع طبیعی جنوب کرمان امکان حل این گره پیچیده و صاحب خانه شدن معلمان وجود ندارد.

رئیس بنیاد مسکن جیرفت: ۴۷۰  نفر در اراضی بنیاد مسکن هستند و مسئولیت تعیین تکلیف آنان با ماست اما وضعیت ۶۰۰ نفری که در بخش سند صلح آب منطقه‌ای زمین دارند و مسئولیت آنان با ما نیست را نیز پیگیری می‌کنیم تا کل مجموعه به سرانجام برسد

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 0
  • امروز: 31
  • دیروز: 149
  • هفته: 1,700
  • ماه: 7,614
  • سال: 25,292