سنگ‌اندازی در مسیرثبت شدن آبشار «وروار»

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 849

سنگ‌اندازی در مسیرثبت شدن آبشار «وروار»

*شاکری مدیر کل حفاظت  محیط زیست: سازمان صمت جنوب به صراحت مخالفت خود را ثبت ملی شدن، آبشار وروار عنبرآباد اعلام کرده است

 *مروجی فرد رییس سازمان صمت جنوب: صمت با ثبت ملی شدن این آبشار مشکلی ندارد تا وقتی که جلوی فعالیت معدن را نگیرد

 *معاون اداره کل میراث فرهنگی کرمان: معدنی بودن منطقه، نمی تواند مانع ثبت ملی اثری طبیعی شود

یکی از شاخصه‌های استان در کنار ویژگی‌های اقتصادی منحصر به فرد،  وجود جاذبه ها و مناطق خاص و بکر طبیعی است ، آبشار «وروار» واقع در شهرستان عنبرآباد یکی از این شاخصه هاست که بر اساس برخی شواهد  بلندترین آبشار استان کرمان هم  محسوب می شود. که در رشته کوه جبال بارز قرار دارد. این آبشار ارتفاعی حدود ۱۷۵ متر دارد و آب آن از کوه علم‌شاه سرچشمه می‌گیرد و جز آبشار های دایمی استان است. اخیرا  گروهی از دوستداران محیط زیست در تلاش بودند که این اثر طبیعی را به صورت اثری طبیعی، ملی به ثبت برسانند که با مشکلاتی، که به گواه این گروه، به دلیل معدنی بودن منطقه از سوی سازمان صمت جنوب ، روبرو شده و بدین ترتیب به هدف خود نرسیدند.

صمت جنوب: باید براساس قانون حرکت کرد

مروجی فرد رییس سازمان صمت جنوب استان در مورد ثبت ملی شدن آبشار وروار عنبرآباد به کاغذ وطن گفت:  وضعیت منطقه ای این آبشار باید از بررسی شود که ببینیم در محدوده ی معدنی قرار می گیرد یا خیر؟  و اینکه در چه حوزه و محل بهره برداری کدام شرکت است؟  و اگر محدوده ی معدنی مجوز داشته باشد باید از لحاظ قانونی چک  شود که مشکلی برای معدن پیش نیاید. مروجی ادامه داد: ثبت ملی یک آبشار حتی اگر وسط محدوده معدنی هم باشد اگر از لحاظ کاری تعارضی ایجاد نکند، مشکلی ندارد و آبشار به عنوان یکی از منابع ملی است و کسی نمی تواند آسیبی به آن بزند. رییس صمت جنوب تاکید کرد: هم آبشار و هم معدن هر دو جزو منابع ملی هستند  و متعلق به اشخاص نیستند، معدن طبق قانون انفال برای بهره برداری در یک زمان خاص  و بر اساس یک ذخیره خاص و برداشتی که مشخص می شود در اختیار افرادی که روند را ثبت داده قرار می گیرد.مروجی گفت: اعتقاد شخصی من این است که سرمایه گذاری در حوزه معدن را به سمتی سوق دهیم  که بحث گردشگری هم در نظر گرفته شود،به طور مثال در این مورد هم آن آبشار ثبت شود و هم معدن کار خود را انجام دهد ، هر چه قدر سرمایه گذاری در منطقه ای بیشتر شود  به توسعه صنعت  گردشگری هم کمک می کند. برای ثبت ملی شدن این آبشار باید یک سری روند قانونی طی شود که دو حوزه برای هم مشکل ایجاد نکنند. مروجی یادآور شد: نباید فراتر از قانون حرکت کرد که برای معدنی که هم ارزش مالی دارد و هم می تواند اشتغال ایجاد کند و باعث توسعه منطقه شود، اتفاقی بیفتد که معدن تعطیل  شود.  صمت با ثبت ملی شدن این آبشار مشکلی ندارد تا وقتی که جلوی فعالیت معدن را نگیرد.

  محیط زیست: آبشار «وروار» همه شرایط ثبت ملی شدن را دارد

شاکری مدیر کل حفاظت محیط زیست استان در مورد شرایط آبشار وروار شهرستان عنبرآباد به کاغذ وطن گفت:  این آبشار از نظر طبیعی یک اثر، منحصر به فردمحسوب می شود و در یک محدوده ای است که تصورها مبنی بر این است  که امکان وجود اینچنین آبشاری با این کیفیت وجود ندارد. وی ادامه داد:  به همین دلایل محیط زیست تصمیم گرفت که  این آبشار را جزو مناطق تحت مدیریتش  و به عنوان  اثر طبیعی، ملی معرفی کند. وی یادآور شد: ما تنها  یک اثر طبیعی ملی دیگر در استان داریم که  سرو سیرچ است که ابتدا به آن می گفتند سرو هزار ساله سیرچ و بعد بر اساس بررسی هایی که توسط سازمان محیط زیست صورت گرفت  ، مشخص شد که این درخت بالای 3000 هزار سن دارد  که تمهیداتی برای نگهداری این اثر در نظر گرفته شده و تلاش برای حفظ بهتر آن ادامه دارد. در مورد این آبشار هم ما تلاش می کنیم این اثر را حفظ کنیم . شاکری گفت:  وقتی سازمان محیط زیست بخواهد برای تحت حفاظت کردن منطقه ای اقدام کند باید از خیلی از دستگاه ها استعلام بگیرد،  برای اینکه مطمئن شویم معارضات و مشکلاتی وجود نداشته باشد، تا برای محیط زیست و دولت هزینه بر نشود  یا  ایجاد دردسر نکند،   یکی از دستگاه هایی که در این  وضعیت باید  از آن استعلام گرفته شود اداره صمت است  که عنوان کرد آبشار در محدوده ی معادن قرار گرفته است و به صراحت مخالفت خود را با ثبت ملی این اثر  به عنوان اثر طبیعی،  ملی  اعلام  کرد. وی ادامه داد:  بنابراین ما نتوانستیم این اثر را برای شورای عالی محیط زیست آماده کنیم، شورای عالی حفاظت از محیط زیست احتمالا برای آخرین بار در این دولت،در ماه آینده تشکیل می شود  و متاسفانه نتوانستیم  آن را برسانیم. مدیرکل حفاظت محیط زیست تأکید کرد:  این آبشار همه ی شرایط  ثبت ملی را داشته است،  ولی مسئله اینجا است که از سوی صمت ارزشگذاری درستی برای  این منطقه صورت نگرفته است،  ما باید بررسی کنیم که آیا می توان این دو موضوع را  کنار همدیگر داشته باشیم،  هم از آبشار بهره برداری  محیط زیستی شود و هم  صمت  بهره برداری معدنی داشته باشد، سازمان صمت جنوب حتی حاضر نشدند این موضوع را مورد بررسی قرار بدهند. قوانین حفاظتی در محیط زیست یک مقداری سختگیرانه تر است به همین دلیل سازمان صمت با ثبت آن مخالفت می کند. شاکری اعلام کرد: اداره میراث فرهنگی هم می تواند این آبشار را ثبت دهد و معارضات  با معدن را نادیده بگیرد چون نیازی به استعلام آنها ندارد ، ولی آیا درجه حفاظتی آن به همان درجه حفاظتی سازمان حفاظت محیط زیست خواهد بود؟ برای سازمان حفاظت از محیط زیست، بعد از پارک ملی ، اثر طبیعی، ملی در دومین درجه حفاظتی قرار دارد.

 میراث: درخواست ثبت ملی اثری باید به اداره میراث ارائه شود

 شفیعی معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان در مورد شرایط ثبت کردن اثر طبیعی، ملی به کاغذ وطن گفت: اثر طبیعی ای که در پی ثبت آن هستیم باید شاخص باشد، یعنی ویژگی خاص داشته باشد، باید درخواست ثبت را به اداره میراث بدهند  و بعد کارشناسان ما بررسی می کنند  و اگر امکان ثبتش باشد همکاران ما این کار را انجام می دهند.   به گفته شفیعی این درخواست می تواند از سوی هر شخص حقیقی و حقوقی داده شود. معاون اداره میراث فرهنگی استان  این موضوع که شاید حضور این آبشار در محدوده معدنی ، مانع ثبت ملی شود را رد کرد و گفت: شاید ثبت شدن  ملی آبشار برای معدن مشکلاتی به وجود بیاورد ولی معدن نمیتواند مانع ثبت اثری شود.اگر شرایط را داشته باشد و کمیته ثبت وزارت خانه، رای مثبت بدهند، ثبت می شود و زمان این فرایند در استان  زیاد نیست اما در سطح وزارت خانه باید منتظر تشکیل شورا باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 104
  • امروز: 108
  • دیروز: 157
  • هفته: 1,509
  • ماه: 7,919
  • سال: 25,952