معدن آهک «بُنَک» دوست یا دشمن؟

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 868

معدن آهک «بُنَک» دوست  یا  دشمن؟

*بررسی‌های محیط زیستی در مورد معدن آهک منطقه «بُنَک» و « سَرگرو» شهرستان منوجان در حال انجام است

*رییس صمت جنوب: معدن آهک  این منطقه  مجوز داشته و سازمان صمت هم پیگیر نگرانی‌های ایجاد شده است

نجمه سعیدی | استان کرمان غنی از معدن است، وجود معدن در هر منطقه ای، حرکت روی لبه تیغ است، زیرا معدنی که با هدف توسعه و اشتغال زایی و پیشرفت مورد بهره برداری قرار می گیرد، می توانند ، محیط زیست را به خطر انداخته و دردی بر دردهای اهالی مناطق بیافزاید، دردی که شاید در صورت آسیب، به راحتی قابل درمان نباشد، جنوب استان هم به واسطه ی اینکه مناطق معدنی غنی ای دارد، در مسیر توسعه معادن قرار گرفته است. تقریبا غیر ممکن است در منطقه ای معادن توسعه نیابند و نگرانی محیط زیستی هم به همان اندازه رشد نکند، نگرانی هایی که باید نسبت به آن ها حساس بود و برایشان  چاره ای پیدا کرد.  

گلایه‌های  برخی از اهالی منطقه  بنک و سرگرو شهرستان منوجان از فعالیت معدن آهک این منطقه، کاغذ وطن را بر آن داشت که پیگیر فعالیت های این معدن شویم، فیلمی که به همراه گلایه‌ها به دست ما رسید، انفجار بزرگی را نشان می داد، به گفته ارسال کننده فیلم، فاصله این معدن تا مناطق مسکونی کمتر از یک کیلومتر است و اهالی منطقه علاوه بر تحمل صداها مهیب انفجار، نگران آسیب محیطی زیستی هم هستند که  امکان دارد منطقه را تهدید کند. این اعتراضات به فرمانداری شهرستان منوجان هم رسیده است.

   فرماندار منوجان: اهالی «بنک» اعتراضی ندارند

  محمودی  فرماندار منوجان در مورد اعتراضاتی که بابت فعالیت معدن در منطقه بنک و سرگرو روی داده است  به کاغذ وطن، گفت: این معدن در 5 کیلومتری مناطق مسکونی است و آن طور که من تحقیق کرده ام، اهالی روستای بنک اعتراضی ندارند و فاصله معدن هم  زیاد است،  این اعتراضات از سوی کسانی انجام شده که حتی ساکن روستای سرگرو هم نیستند.  محمودی ادامه داد: بنیاد مستضعفان  این معدن را برابر با مقررات ثبت داده و مراحل قانونی  بهره برداری اش هم طی  شده است.  افرادی که اعتراض کردند اهداف مبهمی دارند، من حتی  در جلسه شورای تامین این موضوع را پیگیر شدم و با  اعضا شورا از منطقه بازدید هم کردیم از سوی سازمان صمت با قطعیت به من اعلام کردند که معدن همه ی مجوز ها را دارد.

  محیط زیست منوجان: پیگیر آلودگی معدن هستیم

مرشدی کارشناس حقوقی اداره محیط زیست منوجان در مورد فعالیت این معدن به کاغذ وطن گفت:معادن بابت تاسیساتی که می‌خواهند استفاده کنند باید از ما مجوز بگیرند ، به طور مثل سنگ شکن و یا هر تجهیزات دیگری،  اما  بابت اکتشاف در معادن، هیچ مجوز محیط زیستی ای  گرفته نمی‌شود و صنعت و معدن راسا مجوزها را در این زمینه صادر می کند. مرشدی ادامه داد:  برای سنگ شکن هم بهره بردار برای مجوز مراجعه کرد، که مجوز بگیرد، چون معدن نزدیک رودخانه بود اعلام کردیم باید از منابع آب استعلام بگیرد.من از منطقه هم بازدید کردم این معدن تا نزدیک ترین خانه فاصله زیادی دارد، آن انفجاری که معترض آن هستند مربوط به ورودی معدن است که فاصله زیادی با روستاها دارد اما بابت سایر  آلودگی های احتمالی به اداره کل، نامه زده ایم و پیگیر بررسی آن هستیم .

معدن اکتشاف را شروع کرده است

مروجی فرد رییس سازمان صمت جنوب هم در مورد معدن منطقه سر بنک شهرستان منوجان به کاغذ وطن گفت: این معدن مجوز دارد و پروانه برایش صادر شده است و همه ی مراحل قانونی اش هم در حال انجام است و هیچ  مشکلی از لحاظ قانونی ندارد.  مروجی فرد تاکید کرد: برای راه اندازی یک معدن احتیاج به یک سری استعلامات از دستگاه های مختلف است که مهمترین  آن  منابع طبیعی  است  و اگر در مناطق تحت حفاظت محیط زیست نباشد،  تنها  اگر معدن کار، بخواهد در آن منطقه کارخانه فرآوری بزند،  نیاز است  مجوز محیط زیست را هم بگیرد.ما بر اساس  قانون عمل می کنیم و این منطقه هم جز مناطق تحت حفاظت محیط زیست نیست که ما نیاز به استعلام داشته باشیم. رییس صمت جنوب گفت:  من دقیقا نمی دانم مردم به چه چیزی  در این معدن معترض هستند، البته هر کسی حق  دارد که اعتراض کند و روند قانونی را پیگیری کند اما اگر نگران آلودگی زیست محیطی هستند که قرار نیست آنجا  کارخانه ای زده شود که آلودگی ایجاد شود و تا کنون ،آنچنان برداشتی هم انجام نشده که آسیبی به محیط زیست زده باشد و در مرحله ابتدایی و تازه اکتشاف را شروع کرده اند.

 مروجی فرد: انفجارهای معدن ادامه دار نیستند

 مروجی فرد یادآور شد: صمت علاوه بر توسعه، دغدغه ی محیط زیستی هم دارد و اگر برای ما محرز شود خودمان اقدام می‌کنیم. مروجی فرد ادامه داد:  نامه ای برای ما فرستاده اند و در مورد انفجارها گلایه کرده اند، اما این انفجار به طور ممتد نخواهد بود اکنون برای شروع است، باید یک سری فعالیت‌ها انجام دهند که بتوانند شروع به کار کنند.  مروجی فرد اعلام کرد: سازمان صنعت و معدن این آمادگی را دارد  که سرمایه گذار و کسانی که معترض هستند را دعوت کند تا موارد مورد اعتراض بررسی شود و متوجه شویم مردم به چه حوزه ای اعتراض دارند تا مشکلات رفع شود.  در انتها مروجی فرد گفت: در مورد معادن نکته ای که باید به آن  توجه شود این است که برای  توسعه هر منطقه ای لازم است از پتانسیل های آن منطقه استفاده شود و برای رفع محرومیت  باید منطقه توسعه پیدا کند و یکی از فعالیت هایی که می توان برای توسعه انجام داد  که اشتغال پایدار هم ایجاد می کند، فعالیت حوزه معدن و صنایع معدنی است که باید مورد توجه قرار بگیرد . در توسعه هر منطقه یکی از مهم ترین عوامل،  مردم آن منطقه هستند که کمک کنند منطقه توسعه یابد.  البته اکنون در هر هفت شهرستان همکاری زیادی از سوی مردم داشتیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 4
  • امروز: 238
  • دیروز: 271
  • هفته: 2,473
  • ماه: 7,626
  • سال: 25,110