تپه‌های شنی ریگان؛ سرمایه فراموش شده

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 901

تپه‌های شنی ریگان؛ سرمایه فراموش شده

تپه‌های شنی ریگان در 300 کیلومتری شهر کرمان و در 100 کیلومتری شهرستان بم به عنوان بزرگ‌ترین تپه‌های شنی جهان با ارتفاع ۱۰۰ متر و وسعت ۳۰ کیلومتر مکانی بی نظیر در شرق استان کرمان است.این تپه ها محل برگزاری مسابقاتی مانند شترسواری- موتور سواری- ماشین سواری و همچنین پیاده روی بر روی شن می باشد که وسعتی بالغ بر 30 کیلومتر مربع و ارتفاع 75 متر دارد و یکی از مناظر بدیع و چشم اندازهای طبیعی این شهرستان می باشند.

شهرستان ریگان به عنوان یکی از مناطق بکر گردشگری کشور دارای کویر‌های بسیار زیبایی است که بزرگ‌ترین تپه‌های شنی جهان نیز در این قسمت وجود دارد و بسیار زیبا و دیدنی است.

با توجه به اینکه این کویر خاص و زیبا فاصله زیادی با جاده ترانزیت ریگان -چابهار ندارد بنابراین شرایط بسیار خوبی را برای شهرستان ریگان به لحاظ گردشگری فراهم کرده است.

دسترسی به تپه‌های شنی آسان است در شرایطی که آب و هوا مساعد باشد گردشگران زیادی از این تپه‌ها بازدید می‌کنند.

این تپه‌ها به گونه‌ای هستند که می‌توان در زمینه اکوتوریسم از آن استفاده کرد و در فصول خوب سال می توان شاهد حضور توریست‌های خارجی و داخلی در این منطقه باشیم.

شن درمانی ریگان را معروف کرد

نکته قابل توجه در خصوص این تپه‌ها خاصیت درمانی آن ها است، به طوری که بسیاری از گردشگران از استان‌های مجاور کرمان و سایر استان های کشور برای درمان بیماری‌های خود به این تپه‌ها پناه می‌آورند و گرمای این تپه‌ها را نسبت به چشمه‌های آب گرم در نقاط مختلف ارجح می‌دانند.

 گردشگران با حضور در این تپه‌ها و با کندن چاله و خوابیدن در میان شن‌ها به تدریج گرمای شن‌های کویر را جذب بدن خود می‌کنند.

علی ابراهیم پور دهیار روستای علی آباد پشت ریگ گفت: در گذشته این تپه‌ها مشکلات زیادی را برای مردم این روستا ایجاد می‌کردند، اما با اقدامات منابع طبیعی و آبخیزداری و با مالچ پاشی جلوی هجوم شن ها به روستا گرفته شده است و اکنون یک منبع درآمد برای این روستا محسوب می‌شود.

او افزود: با توجه به اینکه مسافران زیادی از این منطقه بازدید می‌کنند خانه‌های بوم گردی را برای رفاه حال گردشگران احداث کردیم تا بتوانند یک روز به یاد ماندنی را در این منطقه تجربه کنند.

محراب امیری یکی از اهالی روستای علی آباد گفت: این تپه‌های شنی منبع درآمدی برای اهالی روستا شده است.

او افزود: با توجه به وجود شتر در حاشیه این تپه‌های شنی بسیاری از گردشگران این کویر زیبا را بر بلندای شتر به نظاره می‌نشینند.

محمد دهقانیان یکی دیگر از اهالی روستا عنوان کرد: از مزایای این تپه‌های شنی ریگ درمانی آن است که تعدادی از اهالی این منطقه با توجه به بیماری‌های پوستی و درد استخوان ریگ درمانی انجام می‌دهند.

او بیان داشت: همچنین آموزش پرواز پاراگلایدر در این تپه‌ها از دیگر ظرفیت‌های این منطقه است چراکه مکان خوب و امنی برای آموزش می باشد و احتمال آسیب دیدگی کمتر است.

تلاش برای ثبت ملی

 تپه های شنی ریگان

در ادامه امین باقری فرماندار ریگان به وجود تپه‌های شنی به عنوان یکی از ظرفیت‌های شهرستان ریگان اشاره کرد و گفت:در شهرستان ریگان تا کنون ۵ اثر، ثبت ملی شده است و در تلاش هستیم این تپه‌ها را نیز ثبت ملی کنیم.

او با بیان اینکه این تپه‌ها در حاشیه شهر و در ۱۲ کیلومتری از مرکز شهرستان قرار دارند دسترسی به آن‌ها را آسان دانست و افزود: این تپه‌ها به جز جاذبه گردشگری بهترین مکان برای ریگ درمانی هستند.

باقری گفت: این مکان ظرفیت بسیار خوبی برای این شهرستان است بنابراین از کسانی که قصد سرمایه گذاری در این منطقه را داشته باشند حمایت می‌کنیم.

همچنین محسن زاهدی، رئیس اداره ورزش وجوانان ریگان بیان داشت: در حاشیه بلندترین تپه‌های شنی مسابقات فوتبال ساحلی برگزار می‌شود که این امر باعث اشتیاق جوانان به ورزش می‌شود.

اوافزود: با ایجاد زمین فوتبال ساحلی در آینده نزدیک والیبال ساحلی نیز در این مکان راه اندازی می‌شود.

زاهدی با اشاره به متعادل بودن هوا طی فصل زمستان در این شهرستان بیان داشت: این مکان قابلیت آن را دارد که مسابقات فوتبال و والیبال ساحلی لیگ استانی و کشوری در آن برگزار شود.

امیر ابراهیمی مسئول میراث فرهنگی شهرستان ریگان نیزگفت: در برخی استان‌ها چنین تپه‌هایی وجود دارد، اما تپه‌های ریگان به لحاظ ارتفاع و همچنین گستره و گرمایی که در خود نگاه می‌دارند و به مرور آزاد می‌کنند شرایط ویژه‌ای به لحاظ بصری و درمانی دارند.

اوافزود: این تپه‌های به عنوان بلند‌ترین تپه‌های شنی دنیا ثبت شده اند و باید با تبلیغات بیشتر آن‌ها را به گردشگران معرفی کنیم.

ابراهیمی بیان داشت: سالانه هزاران گردشگر از استان کرمان و سایر استان‌ها به این محل برای تفریح و درمان مراجعه می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 16
  • امروز: 213
  • دیروز: 294
  • هفته: 1,793
  • ماه: 8,006
  • سال: 27,480