استقبال مردم بم از طرح ملی مسکن

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 909

استقبال مردم بم از طرح ملی مسکن

سها خدیشی | مسکن و داشتن سرپناه یکی از مهم‌ترین و از نیازهای اولیه بشر است که با گذشت زمان و پیشرفت در حوزه ساخت و ساز رونق بیشتری پیدا کرده است. دولت بعد از شکست  در طرح مسکن مهر سال گذشته اقدام به راه اندازی طرح دیگری به نام طرح ملی مسکن کرد.در این طرح برخلاف مسکن مهر خبری از انبوه سازی نیست و دیگر ساختمان‌های بلند مرتبه ساخته نمی‌شود همچنین متقاضی خود عملیات ساخت و ساز را برعهده دارد.در این‌باره رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان بم می گوید:طرح اقدام ملی مسکن از مهرماه سال گذشته در شهرستان بم آغاز شد که با استقبال خوب مردم بم روبرو شد و در مرحله اول حدود ۱۰۰ نفر ثبت نام کردند.حقیقی بیان کرد: مرحله بعدی این طرح در اسفندماه سال گذشته بود که جمعا یک هزار و ۸۹۰ نفر در هر دو مرحله ثبت نام بعمل آوردند و بعد از پالایش انجام شده از این تعداد ۱۲۰ نفر از متقاضیانی که واجد شرایط بودند جهت انعقاد قرارداد معرفی شدند.

چه کسانی می توانستند در این طرح ثبت نام کنند؟

به گفته او متقاضیان این طرح باید از شرایط زیر برخوردار باشند: متاهل باشند، سابقه 5 سال سکونت در شهر مورد تقاضا را داشته و از سال 84 به بعد سند مالکیت به نام آن ها نبوده و تاکنون از امکانات و تسهیلات دولتی برای خرید مسکن استفاده نکرده باشند و شرایط طرح مسکن ملی برای دریافت تسهیلات اعم از اعتبارسنجی و غیره را نیز داشته باشند.حقیقی بیان کرد خانم های مجرد 35 سال به بالا یا خود سرپرست نیز می‌توانستند در این طرح ثبت نام کنند.رئیس اداره راه و شهرسازی بم ادامه داد: با توجه به اینکه با نبود زمین در شهرستان بم مواجه شده بودیم طی بررسی های بعمل آمده زمین هایی که از جهت مسائل شهرسازی قابل تغییر کاربری بودند را تغییر کاربری دادیم.حقیقی افزود: این زمین ها را در سه قالب اجاره 99 ساله ، فروش نقدی و اقساطی می توانستیم در اختیار متقاضیان قرار دهیم که طی کارشناسی های بعمل آمده در شهرستان بم زمین ها به صورت اجاره 99 ساله به متقاضیان واگذار شد و متقاضی هر سال مبلغی حدود 20 هزار تومان پرداخت می کند.او در خصوص تعداد واگذاری این طرح گفت: تا کنون با 120 نفر از متقاضیان قرارداد بسته شده و با همکاری فرماندار و شهردار بم تعدادی زمین هم برای تغییر کاربری در دست اقدام داریم.مازاد زمین هایی که در طرح تفضیلی افزوده خواهد شد را از طریق همین طرح در اختیار متقاضیان قرار خواهیم داد.

هدف طرح ملی مسکن چیست؟

هدف طرح مسکن ملی، خانه دار کردن ۶ دهک جامعه است که این روزها در حال عملیاتی کردن است. تخصیص مسکن برای دهک‌های یک و دو توسط نهادهایی مانند کمیته امداد و بهزیستی صورت می‌گیرد . 

او از انعقاد تفاهم نامه با آموزش پرورش و نیروی انتظامی خبر داد و اظهارداشت: این ارگان ها زمین در اختیار راه و شهرسازی قرار می‌دهند و بعد از تغییر کاربری توسط راه و شهرسازی در قالب همین طرح در اختیار متقاضیان قرار می دهیم .

مسکن مهر تجربه ای برای دولت

حقیقی گفت: از تجربیات طرح مسکن مهر درس گرفتیم و یکی از موارد ورود به ساخت و سازها بوده که ما در طرح ملی به این مبحث ورود نکردیم و برای ساخت و ساز متقاضی کار را شروع کرده و پیشرفت فیزیکی کار تحت نظارت راه و شهرسازی انجام می گیرد.به گفته حقیقی اگر متقاضی بخواهد کارش را به دست پیمانکار بدهد باید تاییدیه راه و شهرسازی را دریافت کند.رئیس راه و شهرسازی بم تاکید کرد: بنیاد مسکن به عنوان کارگزار این طرح انتخاب شده است و  به دلیل وجود تورم به دنبال تسهیلات متمم نیز هستیم زیرا در شهرستان بم زمین هایی در اختیار متقاضیان قرار گرفته در حوزه بافت ناکارآمد شهری قرار دارند. از لحاظ قانون برای زمین های بافت ناکارآمد بین 150 تا 240 میلیون تومان تسهیلات در اختیار متقاضی قرار می گیرد که امیدواریم بتوانیم از این تسهیلات استفاده کنیم .

او می گوید اگر موفق شویم پروژه طرح ملی بم را در قالب بازآفرینی شهری ببریم از تسهیلات بهتری استفاده خواهیم کرد.حقیقی می گوید: به گفته مدیرکل بنیاد مسکن بهترین زمین ها را شهرستان بم در اختیار مردم قرار داده است . برخی شهرستان ها در مکان هایی زمین به مردم واگذار کرده اند که دولت باید هزینه های سنگینی برای زیرساخت های آب و برق آن مناطق پرداخت نماید.

تفاوت طرح ملی مسکن با مسکن مهر؟

یکی از تفاوت‌های طرح ملی مسکن و طرح مسکن مهر از نظر ظاهری است زیرا در مسکن مهر انبوه سازی بود و مردم دخالت نداشتند اما در طرح مسکن ملی مردم درگیر ساخت و سازند . در مسکن مهر مردم فقط باید پول واریز می کردند ولی در طرح ملی قرارداد با مردم بسته می شود و متن قرارداد نیز بهتر است همچنین در مسکن مهر سند به متقاضی داده نمی شد اما در طرح ملی مسکن سند به طرف قرارداد داده می شود و قابل خرید و فروش است .در طرح مسکن مهر چون برخی از متقاضیان پول نداشتند که واریز کنند باعث شد طرح عقب بماند اما در این طرح متقاضی که زمین دریافت می کند باید سهم اولیه که به مبلغ 40 میلیون تومان است را واریز نماید تا بتواند ثبت نام کند و زمانی که قرارداد بسته شد نامه به بانک زده می شود و این مبلغ 40 درصد را متقاضی دریافت می کند.

بحث معارض بوجود آمده چه بود؟

رئیس اداره راه و شهرسازی بم درباره مشکل ایجاد شده در زمین های واگذاری گفت: برای این زمین ها بحث معارض ایجاد شده بود بدین صورت که حدود 25 سال قبل دولت روی این زمین ها سند گرفته بود اما در سال های گذشته ورثه مالک زمین مجاور با توجه به اینکه می دانستند این زمین ها ملی هستند اما آن را می فروشند.

او می گوید:این افراد که حدود 20 نفر می شدند با وجود آگاهی از بحث معارض در طول این سالیان برای دریافت سند اقدامی نکرده بودند و بعد از مراجعه به مراجع قانونی، دادگاه رد دادخواست این افراد را  صادر کرد . بدلیل اینکه اجحافی در حق این افراد نشود برخوردی با این افراد نکردیم و در طرح جدید ثبت نام شدند.او همچنین درباره مشکل ایجاد شده برای متقاضیانی که درب ساختمان بودند گفت: طبق قانون شهرسازی براساس طرح تفضیلی باید ساخت و ساز در شمال غرب قطعه باشد که  طی برگزاری جلسه با بنی اسدی شهردار بم  از آنجا که طرح ملی بود شهردار قبول کردند بدون پرداخت هزینه ای قطعاتی درب به ساختمان می شدند به گونه ای طراحی شوند که درب به حیاط شوند.

حقیقی ادامه داد: این طرح برای قشر متوسط جامعه برنامه‌ریزی شده  مقدار وام اعطا شده از سوی بانک به شرایط زیادی بستگی دارد. خواسته متقاضی و همچنین متراژ واحد از جمله این عوامل هستند. ولی به طور کلی مبلغ برابر با ۱۰۰ میلیون تومان وام با نرخ سود ۱۸ درصد برای این طرح در نظر گرفته شده است.

رئیس راه و شهرسازی تاکید کرد: قشر ضعیف جامعه نیز در این طرح دیده شده اند بدین صورت که طی رایزنی با اداره کمیته امداد بم و بروات مقرر شد تمام متقاضیان واجد شرایط این ارگان ثبت نام کرده و این افراد مجزا وارد این طرح شوند.

حقیقی در پایان گفت: از آن جا که ثبت نام برای شهر بروات هنوز امکان پذیر است بنابراین از شهروندان بم و بروات می خواهیم جهت ثبت نام هر چه سریعتر اقدام نمایند .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 13
  • امروز: 10
  • دیروز: 240
  • هفته: 1,920
  • ماه: 7,558
  • سال: 25,122