اعظمی: کمباین فرسوده ۲۵ درصد غلات تولیدی را هدر می‌دهد

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1643

اعظمی: کمباین فرسوده ۲۵ درصد غلات تولیدی را هدر می‌دهد
عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس با بیان اینکه تسهیلات خرید تراکتور پرداخت نشده است، گفت: ۲۵ درصد محصول تولیدی غلات کشور همراه با کاه و کلش علی رغم نیاز فراوان و هزینه تولید بالا به راحتی از بین می‌رود.
ذبیح الله اعظمی ساردوئی عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در خصوص پرداخت تسهیلات به متقاضیان خرید تراکتور و کمباین، گفت: متاسفانه پرداخت تسهیلات به متقاضیان خرید تراکتور که شرایط لازم از جمله زمین را دارند و در سامانه سماک ثبت‌نام کرده‌اند صورت نگرفته و معمولا بروکراسی اداری آن زمان‌بر و طولانی است.
نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی پرداخت تسهیلات ارزی و ریالی برای واردات ده دستگاه کمباین وش چین پنبه مزارع کشور را با توجه به نیاز موجود پیگیری‌کرد که متاسفانه پرداخت نشد، ادامه داد: یکی از مسائل مهم در کمباین برداشت غلات خصوصا گندم ریزش است و اگر دستگاه‌ها قدیمی و فرسوده باشند حداقل تا 25 درصد ریزش محصول دارند.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه ناوگان کمباین برداشت غلات کشور فرسوده است و به روز نشده، عنوان کرد: 25 درصد محصول تولیدی غلات کشور همراه با کاه و کلش علی رغم نیاز فراوان و هزینه تولید بالا به راحتی از بین می‌رود.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از تراکتورهای موجود در کشور مربوط به دهه‌های 60 و50 هستند و کیفیت پایین و مصرف سوخت بالایی دارند، ادامه داد: باید هرچه سریع تر تراکتورهای فرسوده از رده خارج و محصولات به‌روز تولید داخل و وارداتی جایگزین آنها شوند.
اعظمی اضافه کرد: امیدواریم وزارت جهاد کشاورزی و معاونت مکانیزاسیون در خصوص تمامی ماشین آلات بخش کشاورزی شامل تراکتور، کمباین و چاپر و دستگاه‌های برداشت سیب زمینی و کشت نشاء را نوسازی کند زیرا در این حوزه از سایر کشورها خیلی عقب هستیم.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم گفت: جنوب شرق کشور به واسطه‌ مرزهای شرقی به محلی برای قاچاق سوخت شده است، افرادی با خرید تراکتورهای قدیمی و فرسوده که قایلیت استفاده کمی دارند سهمیه سوخت آنها را دریافت و اقدام به قاچاق آن می‌کنند. این اقدام باعث می‌شود ضریب مکانیزاسیون پایین باشد و میزان تراکتور برخی از شهرستانها دو برابر نیاز آن شهرستان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 6
  • امروز: 106
  • دیروز: 194
  • هفته: 1,409
  • ماه: 7,862
  • سال: 26,281