کرونا آمار جامانده‌های تحصیل در جنوب را بالا برد

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 910

کرونا آمار جامانده‌های تحصیل در جنوب را بالا برد 

معاون آموزش ابتدایی‌ استان: بیشترین دانش آموزان ترک تحصیل و بازمانده از تحصیل را در جنوب استان کرمان داریم

سمیه خدیشی | ترک تحصیل‌ ریشه‌های‌ مختلفی‌ دارد‌. عوامل‌ اقتصاد‌ی‌، اجتماعی‌، فرهنگی روی تصمیم خانواده‌ها برای‌ ادامه تحصیل فرزندانشان تاثیر می‌گذارد.‌ جنوب کرمان مستعد تمام این عوامل است. در کنار محرومیت‌ منطقه فقر اقتصادی و فرهنگی دلیل اصلی بحران ترک تحصیل است. اینکه آمارها از پیش‌رو بودن این منطقه در تعداد افراد بازمانده از تحصیل خبر دهد، تازگی ندارد. معاون آموزش ابتدایی استان در جلسه شورای آموزش و پرورش گفته است شاهد ترک تحصیل پنهان در مدارس هستیم. به گفته او بیشترین دانش آموزان ترک تحصیل و بازمانده از تحصیل را در جنوب استان کرمان داریم.

 عباس ضیاء‌‌ می گوید امسال به دلیل شیوع کرونا استقبال چندانی از سوی والدین‌ در کل‌ کشور در مقطع پیش دبستانی صورت نگرفته است. درسال‌ تحصیلی‌جاری جذب در این مقطع معادل ۶۱ درصد بوده، معاون آموزشی ابتدایی استان تعداد دانش آموزان پایه اول ابتدایی جامانده از تحصیل را ۳۶۷۷ نفر اعلام کرده است او گفته است تعداد ۵۵۱ نفرازاین‌تعداد را جذب کردیم و تعدادی شناسایی شدند،اما به هر علت نتوانستن در مدرسه حضور پیدا کنند.

نبود توان خرید وسایل آموزشی عاملی برای ترک تحصیل

رییس‌ آموزش‌و‌پرورش‌‌ شهرستان‌ رودبارجنوب‌ ازفراهم‌ کردن‌ زیرساخت‌های آموزشی در این شهرستان خبر داد.

غلامعباس‌ محمد‌شیرازی‌ گفت: با‌تلاش‌ صورت‌ گرفته‌ درسه‌ سال‌ اخیر و‌‌ افزایش‌ ساخت‌و‌ساز‌ مدارس‌ در‌ روستاهای‌ شهرستان‌‌ رودبار، برای‌ حدود۱۰هزار‌ دانش‌آموزی‌ که‌ سقفی‌ برای‌ آموزش‌ نداشتند‌، با‌ بهینه‌سازی فضای آموزشی، امکان و بستر مناسبی برای آموزش فراهم شد.

او نداشتن زیرساخت‌های‌ ارتباطی‌ وعوامل‌ اقتصادی را‌عامل موثری درکاهش‌ استقبال‌ دانش‌آموزان‌ دانست‌ و افزود: والدین‌ به دلیل‌ ترس‌ از‌ بیمار‌ی‌ کرونا‌ از‌ فرستادن‌ فرزندان‌ خود‌ به‌ مدارس‌ واهمه‌ داشتند و‌ در‌ کنار‌ این‌ عامل، نداشتن‌ توان‌ مالی‌ برای‌ خرید‌ وسایل‌ ارتباطی‌ مورد‌ نیاز هم‌ تاثیر بسزایی‌ داشت.

محمدشیرازی‌ از تلاش‌ع وامل‌ آموزش‌و‌پرورش‌ این‌ شهرستان‌ در تهیه‌ درسنامه‌های‌ آموزشی، جزوه‌ و‌ فیلم‌های‌ آموزشی‌ با‌ کمک‌ بخش‌ خصوصی‌ گفت‌ و ادامه‌ داد: برای‌ جذب‌ حداکثری‌ دانش‌آموزان‌ سعی‌ و‌ تلاش‌ زیادی‌ انجام‌ گرفت‌ و‌ از ظرفیت‌ بخش‌ خصوصی هم‌ استفاده‌شد، که‌ در‌ غیر‌ این‌ صورت این آمار می توانست خیلی بیشتر باشد.

والدین آموزش‌مجازی‌ را موثر نمی‌دانند

مدیر‌ آموزش‌و‌پرورش‌ شهرستان‌ کهنوج‌‌ با‌ تاکید‌ بر‌ اینکه‌‌ جاماند‌گان از‌ تحصیل‌ در‌ این‌ شهرستان‌، در‌ بین‌‌ شهرهای‌ جنوب‌ کرمان‌ آمار کمتری‌ به‌ خود‌ اختصاص‌ داده‌اند، گفت‌: تعداد زیادی‌ از‌ افراد‌ جامانده‌‌ از‌ تحصیل‌ شناسایی‌ و‌ جذب‌ شدند.

منصور‌دادور‌ در‌ گفت‌وگو‌ با‌ کاغذ‌وطن‌‌ عامل‌ موثر‌در‌افزایش‌ تعداد‌‌ جامانده‌های‌ از‌ تحصیل‌ را‌ نوع‌ نگرش‌ والدین ‌به‌ آموزش‌ مجازی‌ دانست‌ و‌ گفت:‌ والدین دارای فرزند پایه اول آموزش مجازی‌‌ را‌ در‌ این‌ مقطع‌ موثر‌ نمی‌دانند. آنها‌ ترجیح‌‌ می‌دهند‌ که‌ یک‌ سال صبر کنند تا شرایط آموزش‌ حضوری‌ برای‌ فرزندانشان‌ فراهم‌‌ شود.‌

به‌ گفته‌ او‌ امکان‌ آموزش‌ غیرحضوری‌ در‌ تمام‌ مناطق‌ شهرستان‌ فراهم‌ شده‌است‌ و‌ اگر‌ در‌ جایی‌ با‌ مشکل‌ مواجه‌ شدیم، از‌ آموزش‌ حضوری‌ تحت‌ شرایط‌ خاص‌ و‌ رعایت‌ پروتکل‌های‌ بهداشتی‌ استفاده‌ کردیم.

محرومیت‌ جنوب‌کرمان‌ همه‌ ساله‌ این‌ منطقه‌ را‌ در‌ بین‌ رتبه‌های‌ برتر‌ تعداد‌ جامانده‌ از‌ تحصیل‌ قرار‌می‌دهد. فقر‌اقتصادی، فرهنگی‌ و اجتماعی‌ ازعوامل‌ موثر‌ بر‌آن‌ ذکر‌می‌شود. با جایگزین‌ شدن‌ آموزش‌ مجازی ، حالا‌ نداشتن‌ اعتماد خانواده‌ها به‌ این‌ نوع‌ آموزش‌ و‌ ترجیح‌ آنها‌ به‌ انتظار‌ برای‌ فراهم‌ شدن‌ شرایط‌‌ آموزش‌ حضوری‌ آمار جامانده‌های‌ از‌ تحصیل‌ را‌ در‌ این‌ منطقه‌ صعودی‌تر‌ کرده‌ است.

در‌ مناطق‌ جنوبی‌ که‌ اقتصاد خانواده‌ بر‌ دوش‌ همه‌ اعضا‌‌ می‌چرخد‌، فرزند‌ به‌عنوان‌ نیروی‌‌ کار‌ دیده‌ می‌شود‌. علاوه‌بر‌ نداشتن‌ توان‌ خرید‌‌ وسایل‌ ارتباطی‌ این‌ نوع‌ آموزش، والدین‌ این‌ خانواده‌ها‌‌ فرصتی‌ برای‌ آموزش فرزند‌ پایه‌ اول‌ خود‌ ندارند‌ ترجیح‌ بر‌این‌ است‌ تا‌ مناسب‌شدن‌ شرایط‌ آموزش‌ حضوری، فرزندان‌ آنها‌ از‌ صف‌ تحصیل‌ جا‌ بمانند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 0
  • امروز: 82
  • دیروز: 103
  • هفته: 742
  • ماه: 4,438
  • سال: 38,815