عقب‌ماندگی کرمان در توسعه راه‌های روستایی

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1609

عقب‌ماندگی کرمان در توسعه راه‌های روستایی
معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای كشور: کرمان در حوزه راه‌های روستایی جزء هفت استان کم برخوردار است و از متوسط کشور پایین‌تر است
کاغذوطن
بهبود وضعیت راه‌های روستایی می‌تواند به آبادانی این مناطق که از کانون‌های مهم تولید و ارزش آفرینی هر جامعه‌ به شمار می‌روند، کمک کرده تا مسیر کشور برای دستیابی به توسعه پایدار را نیز هموار کند.
خدمات زیربنایی مانند راه‌های ارتباطی از مهمترین عوامل توسعه‌ای جوامع مختلف محسوب شده و این مساله در جامعه بشری امروز نیز همواره مورد توجه دولتمردان بوده و هست تا جایی که از جاده همیشه به عنوان رکن مهم توسعه یاد می‌شود.
امروزه دولت‌ها برای توسعه مدرن جوامع خود بیش از پیش به انجام زیرساخت‌های ارتباطی در حوزه‌های مختلف از جمله جا به جایی کالا و مسافر اهمیت می‌دهند تا جایی که روز به روز شاهد گستره ارتباطاتی مهم در اقصی نقاط جهان هستیم.
جوامع بشری برای ارتباطات بیشتر، فارغ از مسائل مادی به ایجاد زیرساخت‌های مهم ارتباطی، حتی در سخت‌ترین شرایط ممکن اقتصادی اقدام کرده تا جایی که برای احداث یک جاده یا ریل قطار کوهستان‌های بی شماری را درمی‌نوردند و به‌ روی رودخانه‌ها و یا حتی دریاها و دریاچه‌ها شبکه‌های ریلی به طول چند ده کیلومتر احداث می‌کنند.
*توسعه مانع مهاجرت روستاییان
بی‌شک، روستاها در کشور ما از مناطق محروم به شمار رفته و نبود امکانات لازم با توجه به رشد روز افزون تکنولوژی و زندگی مدرن شهری طی ۲ یا سه دهه گذشته باعث مهاجرت بی‌رویه و گسترده روستائیان به شهرها و مناطق حاشیه‌ای آن شده که همین مساله نیز معضلات جامعه شهری ما را امروز دوچندان کرده است.
استان کرمان پهناورترین استان ایران است. علاوه بر وسعت زیاد دارا بودن مناطق روستایی کوهستانی توسعه راههای روستایی را به سختی ممکن می کند و الیته نسبت به مناطق دشت عملیات راهسازی با هزینه چند برابری روبرو است.
جنوب استان کرمان که از محرومیت هم برخوردار است این عقب افتادگی را بیشتر حس می کند. البته در چند سال اخیر خبر از افزایش توجه به توسعه در بخش راههای روستایی دیده می شود به طوری که در سفر رییس جمهور به این منطقه توجه به روستا و احداث راههای روستایی بیشتر شد.
*نگاه ویژه به راههای روستایی
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جادهای جنوب کرمان هم در بهره‌برداری پروژه‌های راهداری و حمل و نقل جنوب کرمان اظهار کرد: ۱۵۷ پروژه راهداری و راه روستایی این اداره کل به ارزش۱۰۴۰ میلیارد تومان با حضور وزیر کشور به صورت ویدئو کنفرانس افتتاح شد.
مجتبی محمودی گفته است، این طرح‌ها در زمینه احداث راه روستایی، بهسازی و روکش آسفالت، اجرای لایه حفاظتی، مجتمع‌های خدماتی رفاهی، ایمن سازی محورهای مواصلاتی، ترمیم پل‌های آسیب دیده از سیل به بهره‌برداری رسیدند.
او از افزایش و رشد پروژه‌های راهداری و راهسازی جنوب کرمان خبر داده و اظهار نموده است: در احداث راه‌های روستایی شاهد رشد ۳۰۰ درصدی، روکش محورها رشد ۳۲۰ درصدی، بازسازی ماشین‌آلات راهداری رشد ۵۰۰ درصدی و همچنین در بحث ایمن سازی محورهای مواصلاتی شاهد رشد ۳۰۰ درصدی بوده‌ایم که این امر به سهم خود رکوردی بی نظیر محسوب می‌شود.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب کرمان همچنین از آغاز عملیات اجرایی ۲۹ پروژه راهداری و حمل و نقل در حوزه جنوب کرمان با اعتباری بالغ بر ۵۰۲ میلیارد تومان خبر داد.

روز گذشته معاون ساخت و نگهداری راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور در آیین گرامیداشت هفته حمل و نقل، رانندگان و روز راهداری در کرمان حضور یافته است.
خداداد مقبلی در این مراسم گفت: در حوزه راه‌های روستایی، کرمان جزء هفت استان کم برخوردار است و برای جبران این عقب افتادگی اعتبارات خوبی در سال ۱۴۰۰ به این استان داده شد و ضریب برخورداری از حدود ۷۴ به ۷۷ رسیده، اما همچنان از متوسط کشور پایین‌تر است.
معاون ساخت و نگهداری راه‌های فرعی و روستایی کشور اظهار کرد: حمل و نقل در اقتصاد کشور نقش مهمی دارد و به تعبیری حمل و نقل، موتور محرکه اقتصاد کشور تلقی می‌شود.
* سهم حمل و نقل در تولید
او با اشاره به اقتصاد کشاورزی و صنعتی استان کرمان و انکارناپذیر بودن تاثیر حمل و نقل در تولید ناخالص و اقتصاد کشور، تصریح کرد: حمل و نقل سهم ۹ درصدی در تولید ناخالص کشور دارد. بین ۹۰ تا ۹۴ درصد حمل و نقل مسافر و بار بر دوش حمل و نقل جاده‌ای است.
معاون ساخت و نگهداری راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور، زیرساخت و ناوگان را دو مؤلفه اصلی حمل و نقل دانست و بیان کرد: حدود ۲۲۰ هزار کیلومتر شبکه راه‌های کشور است و ارزش اقتصادی راه‌ها حدود ۳۵۰۰ همت است که راهداران وظیفه نگهداری از این سرمایه ملی را دارند.
عقب افتادگی در راههای روستایی
او ادامه داد: استان کرمان جایگاه دوم از لحاظ طول راه‌ها در کشور را دارد و در حوزه راه‌های روستایی جزء هفت استان کم برخوردار است و برای جبران این عقب افتادگی اعتبارات خوبی در سال ۱۴۰۰ به استان کرمان داده شد و پروژه‌های بسیار خوبی در حوزه راه‌های روستایی و فرعی انجام شد و ضریب برخورداری از حدود ۷۴ به ۷۷ رسیده، اما همچنان از متوسط کشور پایین‌تر است.
مقبلی راه‌های ارتباطی موجود را مورد اشاره قرار داد و اظهار کرد: پلیس باید بارهای معادن عبوری را کنترل کند تا بارها در حد استاندارد از راه‌های استان عبور کنند تا از اضمحلال راه‌های استان جلوگیری شود.
*بارهای معدنی و فرسودگی جاده
این مقام مسوول افزود: عبور بار معادن باعث اضمحلال زودتر جاده‌های استان می‌شود که باید اعتباراتی از محل درآمد معادن برای نگهداری راه‌ها اختصاص داده شود و درخواست پیگیری اجرای این قانون از استاندار و سایر مسئولان استان را داریم.
معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور تصادفات درون و برون شهری را یکی از مشکلات امروز کشور دانست و عنوان کرد: با وجود اقدامات زیادی که در حوزه توسعه و اصلاح نقاط حادثه خیز کشور انجام دادیم اما سوال اینجاست که چرا آمار تصادفات کاهش پیدا نکرد؟ طبق بررسی‌های انجام شده تنها اقدامات فیزیکی کافی نیست و باید یک بسته فرهنگی هم توسط نهادهای فرهنگی اجرای شود. استاندار و مسئولان مربوطه پیگیر آموزش و ارتقاء فرهنگ ترافیک در استان باشند.
او تصریح کرد: حدود ۴۲۰ هزار دستگاه ناوگان باری و ۷۲ هزار ناوگان مسافربری در کشور داریم و از دو سال گذشته حدود ۲۶ هزار دستگاه جدید به ناوگان باری اضافه شده و در حوزه ناوگان مسافربری با کمبود مواجه هستیم و به دنبال پرداخت تسهیلات هستیم تا این ناوگان را نوسازی کنیم.
افزایش تصادفات منجر به فوت
آنطور که ایسنا نقل کرده است، سردار ناصر فرشید فرمانده انتظامی استان کرمان نیز در این آیین گفت: علی رغم اقدامات صورت گرفته در زمینه کاهش تصادفات رانندگی، متاسفانه با افزایش کشته‌ها در جاده‌ها روبرو هستیم.
او ادامه داد: متاسفانه امسال تاکنون قریب به شش درصد افزایش تلفات در راه‌های مواصلاتی استان کرمان را شاهدیم.
فرمانده انتظامی استان کرمان در بخش دیگر سخنانش تاکید کرد: پلیس هیچ گاه با شادی و نشاط مردم مخالف نیست و برای توسعه یافتگی کشور و استان و تامین آسایش، آرامش و کاهش تصادفات قدم برمی‌داریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 25
  • امروز: 165
  • دیروز: 158
  • هفته: 2,590
  • ماه: 7,374
  • سال: 24,766