تعیین تکلیف پروژه‌ای نیمه‌تمام در بم. تکمیل پل ولایت بم در دستور کار وزارت راه قرار می‌گیرد

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1574

تعیین تکلیف پروژه‌ای نیمه‌تمام در بم. تکمیل پل ولایت بم در دستور کار وزارت راه قرار می‌گیرد
گزارش | سُها خدیش
کاغذ وطن – عضو هیئت‌مدیره شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور از پیگیری احداث پل ولایت بم خبر داد و گفت: ردیف بودجه این پروژه هنوز باز است و با انعقاد تفاهم‌نامه‌ای مجدد با همکاری وزارت راه و شهرسازی و شهرداری بم تکمیل پل ولایت بم در دستور کار قرار می‌گیرد.
به گزارش کاغذوطن، پروژه غیرهمسطح پل ولایت بم از جمله پروژه‌های ملی وزارت راه و شهرسازی در اتوبان ماهان – بم – زاهدان برای رفع نقاط حادثه‌خیز بوده که در سال ۹۶ با اعتبار ۱۸۰ میلیارد ریال کلنگ آن به زمین زده شد .
طبق وعده‌های داده شده، باید طی ۱۸ ماه تقاطع غیرهمسطح ولایت به بهره‌برداری می‌رسید؛ اما نزدیک به ۶ سال است که سرنوشت آن بلاتکلیف مانده.
عملیات اجرایی پل در سال ۹۷ به دلیل کمبود اعتبار در شهرداری متوقف شد و مجدد اوایل سال ۹۹ طبق برآورد صورت گرفته تقریبا ۱۲۰میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل این پروژه نیاز داشت.
اما بعد از آن شهرداری با اعتراض گروهی از شهروندان و اهالی منطقه مبنی بر تعطیلی کامل پل مواجه شد و درخواست تغییر در طراحی پل به صورت اجرای ستون در طول پل را داشتند که لازمه اجرای آن جمع آوری کامل پل بود.
اعتراض ها به شورای شهر کشیده و جلساتی با حضور این افراد برگزار شد، سپس معترضان به دادستانی رفتند و دادستان نیز به صورت موقت دستور توقف عملیات پروژه را صادر کرد.
باگذشت سه سال از کلنگ‌زنی این پروژه، یعنی در سال ۹۹ درحالی‌که شهروندان بمی چشم‌انتظار تکمیل و بهره‌برداری این تقاطع غیرهمسطح روگذر بودند اعلام شد که تکمیل پروژه به اعتباری بالغ بر ۳۰۰ میلیارد ریال نیاز دارد و ادامه آن معقول نیست و انجام نخواهد شد و سرانجام این پروژه متوقف گردید.
زمانی که تیم کارشناسی برآورد اجرای پل را حدود سه برابر بیشتر از برآورد اولیه داد و شهرداری هم با کمبود منابع مالی روبه رو شده بود پروژه متوقف ماند تا مجدد شورای اسلامی دور ششم برای تعیین تکلیف این پروژه ورود کند.
پروژه احداث تقاطع غیرهمسطح روگذر پل ولایت (ورودی شهر بم) از جمله پروژه‌هایی است که در سال ۹۵ و توسط شورای دور چهارم مصوب شده بود.
در خصوص احداث پل همچنین سال گذشته اعلام شده بود که توافقی صورت گرفته تا قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا یکسری پروژه در سطح استان کرمان انجام دهند که تکمیل پروژه غیرهمسطح پل ولایت بم یکی از موارد مطرح شده است و قرارگاه خاتم‌الانبیا از این پروژه بازدیدی داشته باشد تا طرحی مناسب و در خور شأن فرهنگ و قدمت غنی بم آماده کنند.
اینکه در مدیریت شهری سلیقه ها متفاوت می شود، گروهی یک نظر و گروهی دیگر نظر دیگری ارایه می دهد، باعث شده تا پروژه طولانی شود،
اکنون این پروژه به نماد کاه‌گلی تبدیل شده و همچنان سرنوشت این نقطه مهم شهری، برای شهروندان باغشهر جهانی بم مبهم است و مسئولان متولی دیگری را مقصر دانسته و توپ را در زمین دیگری می‌اندازند.
آن‌طور که روابط‌عمومی فرمانداری بم اعلام کرده،فرماندار بم به همراه دکتر داد الله پور معاون عمرانی فرمانداری، ریاضی شهردار و خانم سام‌نژاد رئیس کمیسیون عمرانی شورای شهر بم در نشستی با عضو هیئت‌مدیره شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در خصوص پروژه پل ولایت به بحث و گفتگو پرداختند
در این نشست حسن عموزاده گفت: این پروژه در طرحی به نام احداث بزرگراه بم – زاهدان – میرجاوه قرار داشته که از شهرستان بم شروع می‌شود و سپس با گذشتن از کنارگذر زاهدان به مرز میرجاوه می‌رسد .
او افزود: تفاهم‌نامه‌ای که در این پروژه بوده مبنی بر مشارکت اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان و شهرداری بم بوده که ۵۰ درصد کار برعهده شهرداری و ۵۰ درصد دیگر توسط اداره کل راه و شهرسازی انجام شود.
علت تعطیلی پروژه اعلام نشده است
عضو هیئت‌مدیره شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور اظهارکرد: این پروژه به اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان واگذار شده بود و نمی‌دانیم به چه علت این پروژه نیمه‌کاره مانده است.
عموزاده عنوان کرد: خوشبختانه کل مسیر پروژه هنوز برقرار است؛ اما در گزارش‌هایی که به سازمان برنامه‌وبودجه اعلام شده مبنی بر اتمام این پل بوده و جزو فعالیت‌های تمام شده لحاظ شده بود.
او اضافه کرد: به دلیل اینکه این پروژه هنوز ردیف بودجه در سازمان برنامه‌وبودجه دارد می‌توانیم آن را مجدد زنده کنیم.
عموزاده ادامه داد: دو تقاطع در تفاهم‌نامه قید شده یکی پل مهدویت و دیگری پل ولایت که مقرر شده بود پل مهدویت را اداره کل راه و شهرسازی استان احداث نماید و همچنین مقرر بود که نظارت فنی، پیگیری و رسیدگی به اسناد و اوراق و مدارک فنی و مالی پل ولایت را اداره راه و شهرسازی انجام دهد؛ اما بحث تأمین منابع مالی آن را شهرداری بم انجام دهد.
عضو هیئت‌مدیره شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور با اشاره به تکمیل نشدن تقاطع غیرهمسطح پل ولایت بم اظهارداشت:
با توجه به اولویت مسئولان شهر بم و همچنین تکمیل نشده پروژه باعث شده تا چهره ورودی این شهر جهانی مناسب ورود گردشگران نباشد اولویت وزارت راه نیز تکمیل تقاطع غیرهمسطح ورودی شهر است
پل ولایت با مشارکت وزارت راه و شهرداری بم تکمیل شود
عضو هیئت‌مدیره شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور خاطرنشان کرد: باتوجه‌به اینکه تقاطع مهدویت اولویتی برای شهرستان ندارد و همچنین معارضین تأسیساتی و فیبر نوری در این محدوده وجود دارد و آزادسازی و اجرای پروژه نیز سخت است باید تفاهم‌نامه‌ای پیرو تفاهم‌نامه قبلی منعقد شود.
به گفته او باتوجه‌به اینکه قسمتی از تقاطع پل ولایت را شهرداری انجام داده و نمای بدی را برای ورودی این شهر به دلیل تکمیل‌نشدن پروژه ایجاد کرده است؛ بنابراین با مشارکت وزارت راه و شهرسازی و شهرداری بم احداث این پل را در اولویت قرار دهیم.
عموزاده گفت: برای تکمیل پل تفاهم‌نامه منعقد گردد و دستور وزیر برای پیگیری تأمین منابع مالی آن گرفته شود.
او بیان کرد: همگی با اعتبارات در بخش منابع عمومی اشراف داریم و به وزارت راه از ابتدای سال تاکنون جز برای طرح‌های سفر ریاست‌جمهوری و طرح‌هایی که قرار است تا پایان سال افتتاح شوند برای هیچ طرح دیگری اعتبار داده نشده است .
عضو هیئت‌مدیره شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور افزود: اگر می‌خواهیم این پروژه تکمیل و ساخته شود باید هر دو با کمک یکدیگر آن را تکمیل کنیم و توپ را در زمین دولت نیندازیم.
عموزاده اظهار داشت: اگر بخواهیم از اهرم و ابزار دولت استفاده کنیم هنوز طرح نیمه‌تمام باقی می‌ماند و باید هر دو از پتانسیل‌های یکدیگر در این پروژه استفاده کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 33
  • امروز: 59
  • دیروز: 177
  • هفته: 1,638
  • ماه: 7,892
  • سال: 25,746