کانون «گرد و غبار» کرمان و سیستان‌وبلوچستان کویر لوت است

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 919

کانون «گرد و غبار» کرمان و سیستان‌وبلوچستان کویر لوت است

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت:کانون اصلی «گرد و غبار» در استان کرمان کویر لوت بوده است که خود استان کرمان، هرمزگان و خراسان جنوبی را درگیر کرده بود.

وحید پورمردان، مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان در خصوص کانون اصلی «گرد و غبار» روز‌های گذشته به میزان گفت: گرد و غباری که در سیستان و بلوچستان رخ داد، فقط شامل خود سیستان نبوده است بلکه چند استان همجوار را هم درگیر این مسئله کرده بود استان‌هایی مثل خراسان جنوبی، هرمزگان و کرمان را درگیر کرده بود بعد از این گردوغبار سعی کردیم اقداماتی را در تالاب انجام بدهیم که برای روز‌های آینده از بروز آن جلوگیری کنیم یا حداقل بتوانیم از شدت آن بکاهیم که در واقع شدت گردوغبار هفته گذشته نسبت به سال‌های گذشته بسیار کمتر بوده است در دو دهه گذشته گردوغباری که در سیستان بوده است به تعطیل همه مراکز می‌کشاند و تا هفته‌ها باقی بوده است. 

پور مردان توضیح داد: نفوذ «گرد و غبار» گسترده از مناطق مرکزی کشور تمامی ایستگاه‌های سینوپتیک هواشناسی سیستان و بلوچستان درگیر پدیده گردوغبار گسترده بودند البته در شمال، نوار شرقی و مناطق غربی استان وزش باد شدید و گردوخاک نیز جریان داشته است.

او ادامه داد: امسال به لطف پروردگار و با احیاء تالاب هامون، که از طریق تقویت پوشش گیاهی و حفظ حق آبه تالاب هامون توانستیم از شدت آن بکاهیم که با تقویت پوشش گیاهی در تالاب برخی کانون‌های اصلی «گرد و غبار» را غیرفعال کنیم. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان افزود: کانون اصلی «گرد و غبار» در استان کرمان کویر لوت بوده است که خود استان کرمان، هرمزگان و خراسان جنوبی را درگیر کرده بود. در آغاز این گردوغبار ما نگران بودیم که نکند تالاب رو به خشکی نهاده است و «گرد و غبار» ناشی از خشک شدن تالاب باشد که با بررسی عکس‌های هوای منشا و کانون این گردوغبار در استان کرمان بوده است.

پورمردان عنوان کرد: در صورت ادامه این روند کنونی و خیزش «گرد و غبار» با توجه به وزش باد‌های موسمی و فصلی در این مناطق باعث بروز مشکلاتی متعدد از جمله فرسایش خاک، نابودی زمین‌های کشاورزی، مهاجرت روستاییان و تهدید سلامت می‌شود.

او اظهار کرد: گسترش این خشکی‌ها علاوه بر تاثیر بر سلامت ساکنان این مناطق باعث کاهش دید در محور‌های ارتباطی شهرستان ها، ایجاد خسارت به تاسیسات و زیرساخت‌ها و فعالیت‌های صنعتی موجود در این منطقه می‌شود.

او افزود: با تامین اعتبارات بیشتر و همکاری‌های بین دستگاهی در سطح استانی و ملی برای کنترل و مهار «گرد و غبار» در قطب تجاری و گردشگری سواحل چاره‌اندیشی لازم انجام شود تا کمتر شاهد تهدید سلامت و توسعه این منطقه اقیانوسی و متصل به آب‌های آزاد باشیم و سرمایه گذاران بتوانند در نقاط مختلف فعالیت اقتصادی را آغاز کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان تاکیدکرد: سیستان و بلوچستان همچنان از استان‌هایی است که در مقابله با ریزگرد که هر فعالیتی در آن صورت بگیرد باز هم مشکل ریزگرد وجود دارد. معضل «گرد و غبار» در دشت سیستان حتی با آورده رودخانه هیرمند و سطح مرطوب کانون‌های گردوغبار نیز حل نمی‌شود. بخشی از مشکل «گرد و غبار» دشت سیستان مربوط به خارج از کشور و حوزه آبخیز فراه در کشور افغانستان است. بخشی دیگر نیز مربوط به تالاب هامون است که همچنان معضل فرسایش بادی، طوفان و شن دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :