سبزی؛ مسافر جدید سفره خانوارهای ایرانی

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1012

رشد 70 درصدی قیمت سبزیجات

سبزی؛ مسافر جدید سفره خانوارهای ایرانی

مردم دیگر حتی پولی برای خرید خورد و خوراک خود ندارند. بر طبق گزارش مرکز اطلاعات راهبردی هزینه خرید قلم سبزی و حبوبات در خرداد 1400 نسبت به سال خرداد سال پیش ۷۱ درصد رشد داشته است. در مجموع یک خانوار معمولی برای خرید مایحتاج مصرفی خود در خرداد امسال نسبت به  سال قبل 61.7درصد هزینه بیشتری پرداخت کرده است. این در حالی است که کل افزایش حقوق برای یک کارگر عادی 39 درصد بوده است.

 پایش اقلام  سبد مصرفی خانوار در خرداد 1400 به تفکیک نشان می دهد که روغن 113 درصد، نان و غلات 50.7درصد، شیر، پنیر و تخم مرغ 78.2درصد و گوشت قرمز 68 درصد نسبت به خرداد سال قبل رشد قیمت داشتند. به طور کلی بخش مربوط به خوراکی ها و آشامیدنی ها 62.3درصد، مسکن 28.1درصد و حمل و نقل 50درصد افزایش قیمت داشتند. روند تورم ماه به ماه هم نشان می دهد که سه قلم سبزیجات، پوشاک و کفش و میوه و تره بار بیشترین افزایش قیمت را داشته اند. به عبارت دیگر گروه هاي سبزیجات با ۹.۶ درصد، میوه و خشکبار با ۹.۵ درصد و پوشاك و کفش با ۲.۴ درصد بالاترین نرخ تورم ماهانه را داشته‌اند.

 از آنجایی که ضریب اهمیت گروه خوراکی ها و آشامیدنی ها بین دهک اول تا سوم ۴۳.۳ تا ۳۸.۳درصد است . گروه های  پایین جامعه بیشترین آسیب را از این افزایش قیمت برده اند.

بر طبق گزارشی که مرکز پژوهش‌های در سال 95 منتشر کرده سه استان سیستان و بلوچستان، کرمان و گلستان نرخ فقر بالاتری نسبت به دیگر استان‌های کشور دارند. این نرخ در سه استان مذکور به ترتیب 38.31، 32.90 و 30.38 درصد بوده است. سال 97 نیز مرکز آمار ایران بر این اطلاعات بار دیگر صحه گذشت. در این گزارش قید شده بود که کرمان رتبه دوم نرخ فقر را به خود اختصاص داده است. موضوعی که دی ماه 97، محمد جواد فدایی، استاندار وقت کرمان نیز به آن اشاره کرد و گفت: «60 درصد جمعیت استان کرمان جزو 4 دهک پایین جامعه هستند» اگر چه از سال 97 به بعد هیچ تفکیک استانی در خصوص نرخ فقر صورت نگرفته اما گفته های جعفر رودی ، رئیس  سازمان مدیریت وبرنامه ریزی در ۲۰ اسفندماه 99 این موضوع را تایید می کند. رودری در کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه گذاری استان کرمان کرمان به رتبه سی ام استان در درآمد و هزینه خانوارهای روستایی اشاره کرد و گفت: «متوسط درآمد سالانه خانوارهای روستائی کشور ۳۰ میلیون تومان و استان کرمان ۲۰ میلیون تومان است و هزینه خانوارهای روستائی کشور در سال ۲۶.۱ میلیون و در استان ۱۵.۶ میلیون تومان است.»

 این در حالی است که نرخ جمعیت روستائی استان کرمان ۴۱ درصد و کشور ۲۶ درصد است.

 سهم پایین استان در درآمد و هزینه صرفا مختص خانوارهای روستایی نیست.درآمد خانوار شهری نیز ۶۳درصد درآمد متوسط خانوار شهری کشور است.

به گفته رودری، در حوزه‌ی شهری درآمد خانوار شهری استان کرمان در سال ۳۴ میلیون تومان و کشور ۵۴ میلیون تومان است.در بخش هزینه نیز هزینه خانوار شهری استان کرمان در سال ۲۶ میلیون تومان و کشور ۴۷ میلیون تومان است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 14
  • امروز: 237
  • دیروز: 234
  • هفته: 1,700
  • ماه: 8,100
  • سال: 27,210