خطر دلتا در پیچ پنجم

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1015

خطر دلتا در پیچ پنجم

به گفته معاون بهداشتی علوم پزشکی جیرفت به دلیل همجواری با استان های هرمزگان و سیستان و بلوچستان زودتر وارد پیک پنجم کرونا شدیم.

به گفته فرماندار رودبارجنوب ۱۶۰۰ کیلومتر مرز مشترک با استان سیستان و بلوچستان نظارت بر تردد را سخت‌تر می کند.

کشور درگیر پیک پنجم کرونا از نوع دلتا است ،قدرت سرایت چند برابری  این سویه از کرونا، همه گیری آن را بیشتر کرده است . استان‌های هرمزگان ، سیستان و بلوچستان زودتر از دیگر جاهای کشور میزبان دلتا کرونا شدند، شیوع بیماری کرونا در پیک پنجم در جنوب‌کرمان به واسطه همجواری با این دو استان  تحت تاثیر قرار می گیرد. 

حالا که در افزایش واکسیناسیون موفق نبودیم و قوانین کنترلی را هم به خوبی  اعمال نمی کنیم از طرفی کادر درمان خسته از حجم کاری است، کار دشوارتر می شود. 

خطرساز بودن عادی انگاری کووید۱۹

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت در رابطه با وضعیت پیک پنجم کرونا به کاغذ وطن گفت :حوزه شهرستان‌های رودبار‌جنوب و منوجان به دلیل هم مرزی با سیستان و بلوچستان و هرمزگان تحت تاثیر این پیک پنجم قرار گرفتند و از لحاظ شیوع ویروس کرونا در موج پنجم تمامی شهرستان‌های جنوب کرمان در وضعیت مشابهی قرار دارند .

  دکتر علی اصغر خیرخواه با انتقاد از نبود کنترل بر تردد در مرز با استان‌های درگیر ادامه داد :۲ هفته قبل از شروع پیک ،هشدارهای لازم داده شد و این موضوع که به دلیل هم مرز بودن با استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان زودتر وارد پیک شویم ،قابل پیش‌بینی بود و همچنین ظرفیت تخت‌های بیمارستانی رو به اتمام است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت که اعتقاد دارد تعطیلی شهرها هیچ کمکی به جلوگیری از شیوع بیماری نمی کند در ادامه گفت:تعطیلی فرصتی را برای مردم به وجود می آورد که به مسافرت بروند، مناطق گردشگری جنوب کرمان از گردشگران استان‌های مجاور درگیر شیوع بیماری و شهرهایی که اعلام تعطیلی کرده اند پر شده است. 

دکتر خیرخواه با بیان اینکه کادر درمان خسته و تنهاست،تصریح‌کرد: کادر درمان یک تنه و بدون همکاری مردم  چندین ماه در حال کار هستند و کنترل شیوع بیماری فقط با همیاری مردم انجام پذیر است. او اظهار‌داشت: مردم مخفیانه جشن‌های خانوادگی را در منزل یا در مکان‌هایی با تهویه نامناسب برگزار می‌کنند و افراد مبتلا بدون رعایت دوران قرنطینه در جامعه در حال تردد هستند.

خیرخواه بیان‌کرد: در کنار مردم ،مسئولان نیز با داشتن آگاهی کامل از این بیماری،جشن‌های خانوادگی گرفته و عادی‌انگاری در بین مردم خسته از کرونا خطرساز است. 

معاونت بهداشتی حوزه درمان جنوب کرمان  در کنار قوانین سختگیرانه در تردد، نقش مردم در شیوع بیماری و‌عبور از پیک پنجم را بسیار پررنگ عنوان کرد. 

رودبار‌جنوب پیشانی جنوب کرمان

شهرستان رودبار جنوب از لحاظ هم مرز بودن با سیستان و بلوچستان به عنوان پیشانی جنوب کرمان محسوب می شود مردم این منطقه به لحاظ  روابط طایفه ای و قومی ،رفت و آمدهای خانوادگی با این استان همجوار دارند.

فرماندار این شهرستان از مشکلات اعمال محدودیت‌های کنترلی تردد در این منطقه گفت:در یک ماه اخیر پنجمین جلسه ستاد کرونا تشکیل و محدودیت‌های سخت‌گیرانه‌ای مصوب شد.

محمود قانعی فرد افزود:این شهرستان بالاترین آمار تعطیلی صنوف را بعد از منوجان به خود اختصاص داده است .به گفته او مراسم‌ها و جشن‌ها حتی در روستاها نیز رصد و با برخورد قضایی جلوی آنها گرفته خواهد شد.قانعی فرد تصریح‌کرد:‌رودبار جنوب بالغ بر ۱۶۰۰ کیلومتر مرز مشترک با استان سیستان و بلوچستان  دارد و این نظارت بر تردد را سخت می‌کند . 

رئیس ستاد کرونای رودبار‌جنوب گفت:‌در مصوبه قبلی ستاد کرونا منعی برای تردد در مسیرهای اصلی بین شهرستانی نبوده و باتوجه به اینکه عبور مسیر اصلی  حوزه دلگان استان سیستان و بلوچستان به رودبار‌جنوب از وسط شهر است و کمربندی ندارد مشکلاتی را بوجود آورده است. 

او از جریمه و اعمال قانون با خودروهای پلاک غیر‌بومی که در سطح  شهر رودبار متوقف شده باشند خبر داد. 

نتیجه اینکه برای عبور از این پیچ خطرناک با نگاه به خستگی کادر درمان و تکمیل ظرفیت این حوزه  با وجود اعمال و تصویب محدودیت های سختگیرانه،تنها همراهی مردم را می‌طلبد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 182
  • امروز: 36
  • دیروز: 194
  • هفته: 1,339
  • ماه: 7,792
  • سال: 26,211