تامین آب ۵۱۹ روستا روی هوا

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1020

غفلت نمایندگان مجلس و حذف بخشی از بودجه تامین آب استان 

تامین آب ۵۱۹ روستا روی هوا

۲هزارو ۱۰۰روستای استان مشکل آب دارند. روستا‌هایی که یا فاقد شبکه آبرسانی‌اند ویا با وجود شبکه آبرسانی، آب شرب ندارند. ۶۰۰روستا از این تعداد اما وضعیت بغرنج‌تری دارند. ۳۱ تیرماه ۱۳۹۹ طی جلسه‌ای در تهران  تصمیم گیری شد، برای آبرسانی به ۵۰۰روستای فاقد شبکه آبرسانی ۲۵۰میلیارد تومان توسط آبفا و ۵۰۰میلیارد تومان از محل ماده ۵۶ اخذ شود. قرار بود آبرسانی به این روستاها تا شهریور ۱۴۰۰به اتمام برسد. صورت جلسه‌ای که با تغییر استاندار به فراموشی سپرده شد. پیگیری‌های «کاغذ وطن» اما حاکی از این است که با وجود ادعای سازمان آب و فاضلاب مبنی بر ابلاغ این تفاهم نامه، سازمان مدیریت وبرنامه ریزی استان اطلاعی از آن ندارد. هر چند که رودری محقق شدن اعتبار ماده ۵۶ این صورت جلسه را به دلیل استانی بودن پروژه بعید می‌داند. این سازمان پیگیر پروژه جدیدی است که با سفر رییس مجلس به استان وعده داده شده و آبرسانی حدود ۵۱۹روستا را شامل می‌شود. تفاهم نامه‌ای که حتی در خوش‌بینانه ترین حالت ممکن به امسال نمی‌رسد.

 جزییات صورت جلسه  آخر تیر ۱۳۹۹

در صورتجلسه ۳۱/۴/۹۹ قید شده ۷۶۰روستا تحت پوشش تامین آب قرار ندارند، از این تعداد حدود ۵۰۰ روستا در پیوست استفاده از منابع صندوق توسعه ملی هستند.  برای تامین آب این پانصد روستا حدود ۷۰۰ تا ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است. آبرسانی که با توجه به اختصاص سالانه ۱۰۰میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی حدود ۷ تا ۹ سال طول می‌کشد.  نکته جالب آنکه برای تامین آب ۲۶۰ روستای باقیمانده هم هیچ برنامه‌ای در نظر گرفته نشده است.

در این جلسه که در زمان سکانداری محمد جواد فدایی، ‌استاندار پیشین کرمان برگزار شده مقرر شده تا ۲۵۰ میلیارد تومان توسط آبفا و۵۰۰میلیارد تومان از محل ماده ۵۶اختصاص داده شود. اعتباری که در صورت تحقق، این ۵۰۰ روستا را تا پایان شهریورماه به آب می‌رساند.

تفاوت ارقام اعلامی شرکت آبفا

 با متن صورت جلسه

عباس سلطانی، معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آبفای کرمان به «کاغذ وطن» می‌گوید که با اتمام مطالعات، تفاهم نامه این موضوع از وزارتخانه مربوطه به سازمان مدیریت و برنامه ریزی فرستاده شده و شرکت آبفا منتظر ابلاغ آن است. ارقام اعلامی از سمت سلطانی اما تفاوت فاحشی با موافقت نامه 31 تیرماه دارد.

به گفته سلطانی، ۳۵۰میلیارد تومان از محل ماده ۵۶، مبلغ ۱۵۰میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی، ۱۵۰میلیارد تومان از محل اعتبارات پیوست قانون و ۱۰۰ میلیارد تومان هم از اعتبارات بسیج سازندگی برای آبرسانی به این ۵۰۰ روستا در نظر گرفته شده است.

سرجمع ۶۵۰میلیارد تومان  برای آبرسانی به این ۵۰۰روستا در نظر گرفته شده که البته هنوز ابلاغ نشده و کارهای اجرای آن هم صورت نگرفته. البته به گفته معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آبفای کرمان، موافقت نامه‌های اولیه ۱۵۰ میلیارد تومان از این اعتبار تنظیم شده و تنها اعتبار ماده ۵۶در انتظار اعلام موافقت نامه است.

بی اطلاعی از صورتجلسه

درحالی شرکت آب و فاضلاب استان از ابلاغ این موافقت نامه از وزارتخانه با سازمان مدیریت و برنامه ریزی خبر می‌دهد که جعفر رودری، رئیس سازمان مدیریت وبرنامه ریزی استان کرمان از این موضوع ابراز بی اطلاعی می‌کند. رودری به «کاغذ وطن» می‌گوید:«بنده از این تفاهم نامه اطلاعی ندارم و تاکنون نیز چنین تفاهم نامه‌ای به بنده منتقل نشده است.»

هر چند رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در آن جلسه حضور نداشته است، اما معتقد است تامین اعتبار از محل ماده ۵۶ برای پروژه‌های استانی تعریف نشده است. این در حالی است که بخش عمده‌ای از این اعتبار از محل تامین ماده ۵۶ است.

ماده 56 قانون الحاق موادی به قانون  تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت است. در این ماده اشاره شده که چون محدودیت تامین منابع مالی در حوزه تامین اعتبارات دولتی وجود دارد، سازوکارهایی برای  استفاده از منابع تامین مالی خارج از بودجه تعریف می‌شود. بدین صورت که یک تامین کننده مالی همچون بانک، سرمایه گذار بخش خصوصی و یا حتی پیمانکار، منابع مالی مورد نیاز اجرای پروژه را تامین کرده و  دولت در سنوات بعد از محل ردیف‌های دیده شده در بودجه به صورت قسطی و همراه وبا سود این پول را به پیمانکار پرداخت می‌کند.

به گفته رودری اما بحث ضمانت دولت برای پروژه‌های صرفا ملی و یا ملی -استانی تعریف شده و پروژه‌هایی که جنبه استانی دارند خود به خود از این روند حذف شده‌اند. او می‌گوید:« به دلیل اینکه ردیف تامین ضمانت از طرف دولت برای استان‌ها انجام نشده، هیچ استانی تاکنون نتوانسته از این طریق به نتیجه برسد و بودجه بگیرد.»

یک ردیف ملی اما در قانون بودجه برای تامین منابع مالی از ماده ۵۶ تعریف شده، ردیفی که البته تمام ساز و کارش ملی  است و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در آن نقشی ندارد. در این ردیف مجموعا ۶ استان کرمان، کردستان، سیستان و بلوچستان، خوزستان، چهارمحال و بختیاری و  خراسان جنوبی دیده شده‌اند. استان‌هایی که قرار است از ماده ۵۶ برای تامین منابع مالی آب استفاده کنند.

حذف بخشی از بودجه تامین آب شرب کرمان

نکته اینجاست که این استان‌ها از بودجه آب سال ۱۴۰۰ به نوعی خط خوردند. مجموعا ۷هزا رو ۳۰۰میلیارد تومان برای تامین آب در بودجه ۱۴۰۰ در نظر گرفته شده که استان کرمان به همراه ۵ استان دیگر از یکی از ستون‌های آن خط خوردند. در این ستون که مجموع اعتبار آن ۲هزارو ۶۰۰ میلیارد تومان است مقابل نام استان یک ستاره گذاشته شده که در توضیحات آن آمده است که این استان به همراه ۵ استان دیگر از اعتبارات ماده ۵۶ استفاده خواهند کرد. اعتباراتی که در مقابل رقم نقد بودجه مصداق همان مثل معروف نقد را ول کردن و چسبیدن به نسیه است.

نمایندگان غفلت کردند

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی اما این موضوع را ناشی از غفلت نمایندگان مجلس هنگام تنظیم بودجه می‌داند: « این یک جور غفلت است که  در مجلس اتفاق افتاده و به جای اینکه استان‌هایی که دچار مشکل اساسی آب هستند در اولویت تامین مالی قرار گیرند از این اعتبار محروم شدند.»

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی اما امیدوار است که با پیگیری شرکت آب و فاضلاب، استانداری و مجموعه سازمان مدیریت و برنامه ریزی مبلغی بالغ بر ۱۴۰ تا ۱۵۰ میلیارد تومان از محل ردیف‌های بودجه به استان واگذار شود. مبلغی که در کنار ۱۵۰ میلیارد تومان که از مجموع ۷ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به استان اختصاص یافته سهم منابع تامین آب شرب را به بالای ۳۰۰ میلیارد تومان می‌رساند.

به گفته رودری مبلغ اعتبار استان  از محل ماده ۵۶ که در قالب پروژه ملی با ۵ استان دیگر پیگیری می‌شود بالغ بر ۳۵۰میلیارد تومان خواهد بود.

این پروژه البته در قالب تعریف تامین آب شرب برای  ۵۱۹روستا از ۱۱شهرستان ارزوئيه، جیرفت، رفسنجان، رودبار، ریگان، زرند ، سیرجان، شهربابک، فهرج، قلعه گنج، و رابر خواهد بود .

باید توجه داشت که قرار گیری این روستاها در لیست تامین اعتبار از محل ماده ۵۶ الزاما به معنای نیاز آب شدیدتر این روستاها نیست، بلکه باید امکان تامین اعتبار این روستاها از محل ماده 56 نیز محقق باشد و پیمانکار و یا سرمایه گذاری حاضر به هزینه کرد از جیب خود وبعد بازپرداخت چند ساله از منابع دولت باشد.

در مجموع برای تامین آب این ۵۱۹ روستا که در قالب ۱۱شهرستان و ۱۴ مجتمع آبرسانی است‌، ۳۵۰میلیارد تومان از محل ماده ۵۶، ۱۵۰ میلیارد تومان از محل بودجه ۱۴۰۰ و ۱۵۰ میلیارد تومان هم با توجه به درخواست و پیگیری استان از ردیف‌های بودجه اختصاص پیدا کرده. هر چند که اعتباراتی که از بودجه تعریف شده برای حل مشکل آب کل استان است نه صرف این ۵۱۹روستا.

نکته دیگر آنکه اگر این رقم را کنار مبلغ ۷ هزار و ۵۰۰میلیارد تومان برای حل مشکل آب ۲ هزار و ۱۰۰روستا بگذاریم خواهیم دید که به هیچ وجه کافی نیست. موضوعی که از رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی نیز به آن اشاره دارد و بعید می‌داند که این ۵۱۹ روستا تا پایان سال به آب برسند. این سازمان البته پیگیر اختصاص منابع دیگری برای تامین آب این روستا است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 7
  • امروز: 26
  • دیروز: 335
  • هفته: 2,621
  • ماه: 7,867
  • سال: 24,469