کرمان با بحران ذخایر خونی مواجه است

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1041

سازمان انتقال خون نهادی بدون پشتوانه مالی 

کرمان با بحران ذخایر خونی مواجه است

ایرج شکوهی با بیان اینکه جمعیت استان کرمان سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر است افزود: ۸۰ هزار نفر در سال به پایگاه های انتقال خون این استان مراجعه می کنند که ۷۰ هزار نفر از این تعداد موفق به اهدا خون می شوند.

او با اشاره به شیوع بیماری کرونا و تاثیر آن بر کاهش اهدای خون اظهار داشت: حدود ۶۰ درصد معادل ۴۲ هزار نفر از اهداکنندگان خون در استان کرمان اهدا کننده مستمر هستند.

مدیرکل انتقال خون استان کرمان با بیان اینکه مواردی مانند انجام اعمال جراحی، بیماری‌های زنان و زایمان، رخداد تصادفات و وجود هزار و ۵۰۰ بیمار مبتلا به تالاسمی موجب افزایش مصرف خون و فراورده های خونی در این استان شده است ادامه داد: امیدواریم مردم در این روزهای سخت، با اهدای خون، بیماران و نیازمندان به خون و فرآورده‌های خونی را از یاری کنند.

او از مردم استان کرمان خواست، با اهداء اندکی از خون خود به کمک بیماران و نیازمندان این بخش بشتابند و با مراجعه به پایگاه های انتقال خون این نهاد را را در خدمت رسانی یاری کنند. 

پنج درصد اهداکنندگان خون در کرمان بانوان هستند 

او با بیان اینکه آمار اهدای خون در بانوان حدود پنج درصد و پایین است گفت: این در حالی است که حدود نیمی از جمعیت استان کرمان را بانوان تشکیل می دهند. 

شکوهی گفت: یکی از دلایلی عدم مشارکت بانوان در اهدا خون باورهای اشتباه شکل گرفته در جامعه است به طوری که برخی افراد معتقدند اهدا خون در بانوان موجب ایجاد کم خونی می شود.

او اظهار داشت: همچنین یکی از دلایل کم بودن مشارکت بانوان در اهدا خون، انتقال بیماری های عفونی از این طریق است که تفکری نادرست است در حالی که بانوانی هستند که با اهدا سه بار خون در سال اهدا کننده مستمر خون به شمار می روند که این مهم برای آقایان چهار بار در سال است.

مدیرکل انتقال خون استان کرمان بیان کرد: افراد در محدوده سنی بین ۱۸ تا ۶۵ سال می توانند اهدا کننده خون باشند و یکی از رسالت های ما این است افرادی که اهدا خون انجام می دهند را اهدا کننده مستمر کنیم. 

مشارکت اهالی جنوب کرمان در اهدا خون پایین است  

او با بیان اینکه در جنوب کرمان مشارکت اهدا خون پایین‌تر از مناطق شمالی این استان است اظهار داشت:ساکنان شهرستان جیرفت سالانه ۶ هزار واحد خون اهدا می کنند در حالی که خون مورد نیاز مراکز درمانی این شهرستان سالانه ۱۲ هزار واحد است. 

شکوهی با بیان اینکه اهالی شرق کرمان و شهرستان بم نیز کمتر در اهدا خون مشارکت می کنند تصریح کرد: کمبود خون در مناطق جنوب و شرق این استان توسط شهرستان سیرجان تامین می‌شود. 

او گسترش و رشد مراکز درمانی و بیمارستان‌های کرمان را طی سال های اخیر یکی از دلایل کمبود خون در این استان عنوان کرد و اظهار داشت:آمار تصادفات نیز در استان کرمان قابل توجه است.

شکوهی گفت: ۴۲ موسسه درمانی دولتی، خصوصی، نظامی، خیریه و تامین اجتماعی در استان کرمان وجود دارد که نیازمند تامین خون برای بیماران هستند.

او بیان کرد: در منطقه جنوب کرمان ۹ بیمارستان و یک مرکز تالاسمی وجود دارد در حالی که در سابق این آمار حدود سه مورد بوده است.

وجود ۶ پایگاه انتقال خون در استان پهناور کرمان 

او با بیان اینکه کرمان استانی پهناور و پرمخاطره است گفت: ۶ پایگاه انتقال خون در این استان وجود دارد. 

او با بیان اینکه ۲ پایگاه انتقال خون در شهر کرمان و پنج پایگاه انتقال خون در شهرستان های کرمان، رفسنجان، سیرجان، جیرفت و بم آماده خدمت رسانی به داوطلبان اهدای خون در این استان هستند. 

مدیرکل انتقال خون استان کرمان با بیان اینکه انجام اعمال جراحی در بیمارستان ها، رخداد تصادفات و نیاز به خون بیماران تالاسمی کاهش نداشته است بیان کرد: این در حالی است که با توجه به شیوع کرونا مقدار خون اهدایی به پایگاه های این استان کاهش داشته است.

کرمان جزو سه استان برتر از نظر وجود هزار و ۵۰۰ بیمار تالاسمی 

او با بیان اینکه هزار و ۵۰۰ بیماران تالاسمی در استان کرمان وجود دارد گفت: از این حیث جز سه استان برتر کشور هستیم. 

شکوهی از پهناور‌بودن، وجود بیماران تالاسمی، حادثه خیز بودن استان نیز به عنوان دلایل نیاز بیشتر کرمان به خون و فرآورده های خونی نام برد و گفت: بروز بیش از ۳۰۰ زلزله بالای پنج ریشتر و ۴۰ زلزله بالای ۶ ریشتر طی ۱۰۰ سال اخیر خود گواه بر حادثه خیز بودن کرمان است.

تعامل نزدیک با رسانه فرصتی برای انتقال خون استان کرمان است 

مدیرکل انتقال خون استان کرمان از تعامل نزدیک و تنگاتنگ با رسانه ها به عنوان نقطه قوت و فرصت برای این اداره کل نام برد و گفت: وجود نیروهای ماهر، متخصص و تعامل با دانشگاه علوم پزشکی نیز از دیگر فرصت های انتقال خون کرمان است، 

او تاکید کرد: یکی از رسالت‌های شرعی رسانه‌ها اطلاع رسانی کمبود خون در استان کرمان است زیرا بعد از اطلاع رسانی، آحاد مختلف جامعه از این مشکل آگاهی پیدا می کنند و به کمک بیماران می شتابند.

کمبود ناوگان حمل و نقل؛ چالش جدی انتقال خون کرمان/ ضرورت ورود خیرین   

شکوهی، از کمبود ناوگان حمل و نقل به عنوان یکی از چالش‌های مهم اداره کل انتقال خون استان کرمان یاد کرد و افزود: خودروهای این اداره کل فرسوده هستند و نیاز سامانه متحرک خونگیری در استان پهناور کرمان ضروری است.

او با بیان اینکه با ورود خیرین به عرصه تامین ناوگان حمل و نقل انتقال خون در کرمان می توان به نتیجه رسید گفت: سازمان انتقال خون حلقه مفقوده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و انتقال خون برای خیرین خیلی شناخته شده نیست.

شکوهی از وجود ۲ پروژه نیمه تمام انتقال خون در کرمان و جیرفت یاد کرد و اظهار داشت: حدود ۲۰ میلیارد تومان برای بازسازی مرکز انتقال خون میدان مشتاق نیاز است که با ورود خیرین به این بخش این مرکز احیا می شود.

او تاکید کرد: اماکن احداث شده و خدمات انجام شده در انتقال خون به نام خیرین و واقفان نامگذاری خواهد شد.

سازمان انتقال خون از بدو تاسیس خود در سال ۵۳ تاکنون قدم‌های مثبت و خوبی را در تامین خون و فرآورده های خونی برداشته و در این زمینه به خودکفایی رسیده است.

پوشش بیمه ای برخی اقدامات سازمان انتقال خون موجب افزایش کیفیت محصولات خونی شده و مصرف بهینه خون را مد نظر قرار داده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 23
  • امروز: 155
  • دیروز: 158
  • هفته: 2,580
  • ماه: 7,364
  • سال: 24,756