نهضت ملی شیب افزایش قیمت مسکن را مهار نکرد. متوسط هزینه تأمین مسکن سال گذشته کرمان ماهی ۲ میلیون تومان

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1624

نهضت ملی شیب افزایش قیمت مسکن را مهار نکرد. متوسط هزینه تأمین مسکن سال گذشته کرمان ماهی ۲ میلیون تومان
گزارش| مرضیه قاضی‌زاده
۲۹.۷درصد از کل هزینه خانوار کرمانی برای تأمین هزینه مسکن رفته. طبق گزارش مرکز آمار از شاخص‌های کلان اقتصادی ۱۶ استان سال گذشته به نسبت کرمان درصد کمتری از هزینه‌هایشان را صرف مسکن کردند. با این که بازار مسکن از کمبود عرضه و رشد فزاینده قیمت‌ها رنج می‌برد، آمار صدور مجوز ساخت‌وسازها در کشور خبر از افزایش حجم فعالیت‌های ساختمانی در کشور دارد؛ موضوعی که احتمالاً علتش طرح نهضت ملی مسکن باشد؛ اما هنوز این ساخت‌وساز شیب افزایش قیمت مسکن را مهار نکرده است.
بیشترین هزینه‌ای که در کشور صرف مسکن شده در تهران است. پایتخت‌نشینان نیمی از هزینه سالانه‌شان را صرف سقف بالای سرخود می‌کنند. البته درآمدها در پایتخت هم تقریباً بالاست. متوسط درآمد خانوار شهری تهران در گزارشی که مرکز آمار از هزینه و درآمد خانوار شهری ارائه داده ۲۳۰ میلیون و ۶۶۲ هزار تومان است. از این عدد میانگین ۱۹۶ میلیون و ۱۸۹ هزار تومان آن سالانه هزینه می‌شود که گزارش جدید مرکز آمار از شاخص‌های اقتصادی کشور می‌گوید ۵۰.۸ درصد آن یعنی ۹۸ میلیون آن صرف تأمین مسکن شده و ۹۸ میلیون دیگر هم صرف سایر هزینه‌های زندگی شده است.
درست است که هزینه مسکن در تهران گران‌تر از هر شهر دیگری است؛ اما درآمدهای این شهر به‌قدری بالاتر است که هنوز نیمی از متوسط درآمدی که ساکنان این کلان‌شهر به دست می‌آورند، کل هزینه متوسط خانواری در شهر کرمانی را پوشش می‌دهد. باتوجه‌به اینکه مرکز آمار هزینه متوسط خانوار شهری کرمان را حدود ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام کرده، سهم ۲۹.۷درصدی هزینه مسکن گویای این نکته است که سال گذشته ماهانه به طور متوسط ۲ میلیون تومان از هزینه خانوار صرف تأمین مسکن می‌شود.
بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، در بهار سال ١٤٠٢، برای ساخت ۹۸ هزار و ۵۲۵ واحد مسکونی پروانه ساخت صادر شده که نسبت به فصل زمستان سال گذشته ٢٢,٧ درصد کاهش و نسبت به فصل بهار ۱۴۰۲ حدود گذشته ٩.١ درصد افزایش داشته است.‏
پروانه ساختمانی صدور مجوز ساخت مسکن محسوب می شود که افزایش آن، رشد تولید و عرضه مسکن را نشان می دهد. صدور پروانه ساختمانی در سال های گذشته به کمترین میزان نسبت به قبل رسید و ساخت مسکن نیز به تبع آن کاهشی شدید داشت. اجرای نهضت ملی مسکن، محرکی مهم برای افزایش ساخت و ساز به حساب می آید که آمارهای جدید از صدور پروانه های ساختمانی نیز رشد تولید مسکن را تایید می کند.تولید مسکن رابطه ای مستقیم با قیمت آن دارد. کاهش تولید مسکن در یک دهه اخیر قیمت را بشدت افزایش داد و در بازار مسکن قیمت ها رشدی بیش از ۷ برابری را از سال ۹۲ داشته است.بنا بود ۲ برنامه نوسازی و نهضت ملی مسکن تولید مسکن را افزایش دهند با این حال مسکن رکورددار افزایش قیمت در آبان ماه امسال بود. فقط در یک ماه آبان هزینه تامین مسکن ۴درصد افزایش قیمت داشته است، موضوعی که مسکنر ا بعد از آموزش در رتبه دوم افزایش قیمت قرار داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 35
  • امروز: 36
  • دیروز: 294
  • هفته: 1,616
  • ماه: 7,829
  • سال: 27,303