بانک‌ها قرض الحسنه را دوست ندارند

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1050

بانک‌داران مصوبه افزایش سقف تسهیلات قرض‌الحسنه را اجرا نمی‌کنند

بانک‌ها قرض الحسنه را دوست ندارند

مرضیه قاضی‌زاده| کاغذ وطن 

گزارش 

قرار بود از 5 مرداد ماه سقف وام قرض‌الحسنه عادی و ضروری بانک‌ها ۵۰ میلیون تومان باشد. مصوبه شورای پول و اعتبار که خط مرزی هم بین بانک‌های قرض الحسنه با بانک‌های خصوصی و دولتی نکشیده و همه بانک‌ها را مشمول آن قرار داده بود. از روی کاغذ تا مرحله اجرا اما فاصله بسیار است.

 براساس این مصوبه سقف تسهيلات قرض‌الحسنه ضروري و عادي بانک‌ها و بانک‌هاي قرض‌الحسنه تا مبلغ پانصد (500) ميليون ريال و همچنين  سقف فردي تسهيلات قرض‌الحسنه اشتغال (اعم از مشاغل خانگي، افراد تحت پوشش کمیته امداد امام (ره) و بهزيستي، ايثارگران و …) و سقف فردي تسهيلات قرض‌الحسنه اعطائي بابت خريد انشعابات و توسعه خانگي و کارگشايي امور کسب و کار خرد روستايي تا مبلغ يک‌هزار (1.000) ميليون ريال افزایش یافت.

بررسی‌های کاغذ وطن نشان می‌دهد که بانک‌های خصوصی و دولتی استان  از پرداخت این تسهیلات سر باز می‌زنند.  محمدی دبیر شورای هماهنگی بانک‌ها نیز می‌گوید بانک‌ها اعتباری بابت این موضوع ندارند. او به «کاغذ وطن» می‌گوید: « چند سال است  که این قدر تکالیف در بودجه برای بانک‌ها ایجاد می‌کنند که بانک‌ها دیگر منابعی برایشان باقی نمی‌ماند که بخواهند تسهیلات قرض الحسنه به مردم بدهند.» منظور او از تکالیف بودجه سرفصل‌‌های تسهیلات قرض الحسنه ازدواج، وام‌ها خود اشتغالی،وام‌‌های پرداختی به مددجویان کمیته امداد و بهزیستی و تسهیلات  مسکن روستایی است.

او مدعی است که تا زمانی که این تسهیلات تکلیفی وجود دارد، اعتباری برای دیگر تسهیلات قرض الحسنه نمی‌رسد.بانک های نیمه دولتی و دولتی که خط بخورد، می‌ماند بانک های قرض الحسنه.

*شیوه اخذ وام در بانک قرض الحسنه مهر

دو راه کلی برای اخذ وام پیش روی مشتری‌های بانک قرض الحسنه مهر ایران است. در شیوه اول برابر میانگین 5 ماهه حساب به صورت یک ساله با کارمزد 4 درصد پرداخت می شود. شرایط اخذ وام در شیوه دوم که به عنوان طرح بدون معدل شناخته می شود را هم اپراتور این بانک اینگونه توضیح می‌دهد:«در این طرح فرضا اگر بخواهید 60 میلیون وام بگیرید باید 30 میلیون تومان به حساب خود واریز کنید و بعد از یک ماه می توانید 60 میلیون وام بگیرد و 30میلیون اولیه هم مسدود می‌شود و در زمان تسویه بدهی به متقاضی پرداخت می‌شود.»

سقف تسهیلات بانک مهر برای تسهیلات قرض الحسنه 50 میلیون تومان است و مهلت بازپرداخت یک ساله. مهلت بازپرداخت زمانی بیشتر می‌شود که میزان تسهیلات کمتر باشد. بدین صورت که با خواباندن 50 میلیون تومان در این بانک به مدت 5 ماه می‌توانید برابر همین مبلغ را با مهلت بازپرداخت یک ساله وام بگیرید و یا نیمی از آن را با مهلت بازپرداخت دو سال اخذ کنید.

*سقف 120 میلیون تومانی وام در بانک رسالت

بانک رسالت اما به مراتب شرایط پیچیده تری دارد، اما مهلت بازپرداخت و سقف تسهیلات باز تر است.  سقف تسهیلات تا 120 میلیون تومان و مهلت بازپرداخت به 5 سال می رسد اما تنها اگر  امتیازتان به 600 رسیده باشد.

اپراتور بانک رسالت شرایط اخذ وام در این بانک را این گونه شرح می‌‌دهد به ازای هر یک میلیون تومانی که در این بانک به مدت یک ماه  سپرده شود امتیاز دریافت وام به مبلغ دویست هزار تومان با بازپرداخت ده ماه را خواهید شد. به عبارت دیگر با خواباندن صد میلیون تومان در این بانک به مدت یک ماه در آخر ماه امتیاز اخذ وام به مبلغ دو میلیون تومان را خواهید داشت.

به گفته این اپراتور اگر بخواهید برابر همان مبلغی که سپرده کردید وام بگیرید باید این مبلغ به مدت 6 ماه در حساب خوابیده باشد.

برای دریافت 120 میلیون تومان از این بانک نیز نیازمند ضامنی هستید که بتواند تا مبلغ 180 میلیون تومان را ضمانت کند. البته این ضامن باید در فرایند اعتبارسنجی این بانک تایید شود. این شرایط اما صف های اخذ وام را  طولانی تر کرده است. با وجودی که دبیر شورای هماهنگی بانک ها مدعی است که تا 70 درصد از منابع بانک های نیمه دولتی و دولتی استان صرف پرداخت وام به خود استان می شود اما مردم همچنان از عملکرد بانک‌ها و شرایط اخذ وام گلایه مندند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 90
  • امروز: 73
  • دیروز: 157
  • هفته: 1,474
  • ماه: 7,884
  • سال: 25,917