کسبه به بازار قلعه‌محمود برنمی‌گردند

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1073

کسبه به بازار قلعه‌محمود برنمی‌گردند

تا مغازه‌ها احیا نشود، همۀ اقدامات ابتر می‌ماند

معاون میراث‌فرهنگی استان کرمان با بیان اینکه همچنان بزرگ‌ترین چالش احیا و رونق بازار قلعه‌محمود، بی‌میلی و حضور نیافتن کسبه‌ آن است،گفت:«به دلیل خرد شدن مالکیت‌ها،با تعداد زیادی مالک روبه‌رو هستیم و بعضا حتی دسترسی به آن‌ها هم ناممکن و سخت است؛مثلا مالکیت برخی مغازه‌ها بین بیشتر از ۱۰ نفر تقسیم شده است که این موضوع کار را دشوارتر می‌کند».

شفیعی تصریح کرد:«عملا تا زمانی که مالکان تمایل به احیای مغازه‌ها نداشته باشند اقدامات مرمتی در راسته بازار هم ابتر خواهد ماند».

شفیعی افزود:«بعضی از غرفه‌ها مجهول‌المالک هستند و هیچ اطلاعاتی از مالک در دسترس نیست که با این شرایط ورود به مغازه‌ها و پیگیری تعمیر و احیای آن‌ها با مشکلات پیچیده حقوقی همراه خواهد بود ».

او با بیان اینکه راسته‌ عمومی بازار قلعه‌محمود در دهه ۸۰ توسط میراث به طور کامل مرمت شد،افزود:«متاسفانه به دلیل استقبال نکردن کسبه و مالکان، مجددا آسیب‌هایی دیده که درحال حاضر هم اقدامات مرمتی در راسته بازار در دست اجراست».

شفیعی گفت:«با اتفاقاتی که طی دو سال اخیر در آنجا با کمک دستگاه‌های دیگر رخ داد، خوشبختانه تعدادی از مالکان مراجعه و برای تعمیرات مغازه‌ها از میراث مجوز دریافت و با نظارت کارشناسان میراث اقدام به تعمیر مغازه خود کردند».

او توضیح داد:«هزینه‌های دهه ۸۰ همه از سوی اداره کل میراث بوده است ولی طی سال گذشته شهرداری نیز در بحث تامین امنیت راسته بازار از طریق نصب در موقت،اجرای روشنایی در محور بازار و استقرار نگهبان مشارکت کرده است».

او درباره‌ روند مرمت‌ها در سال‌های گذشته بیان کرد:«علاوه بر مرمت‌های دهه ۸۰، در سال ۹۶ و ۹۷ نمای شرقی بازار نیز جداره‌سازی و مرمت شد که به عنوان یکی از معابر بافت تاریخی از زیبایی خاصی هم برخوردار است اما با وجود همه این تلاش‌ها همچنان بزرگ‌ترین چالش احیا و رونق بازار، بی‌میلی و حضور نیافتن کسبه آن است».

معاون میراث‌فرهنگی با بیان اینکه قاعدتا ورود به ملک غیر و تصرف در آن مشکلات حقوقی را در بر خواهد داشت،ادامه داد: «از طرفی در صورت ورود هم، امکان هزینه‌کرد از محل اعتبارات دولتی در املاک خصوصی آن هم در این حجم ناممکن است،حتی در صورت وجود اعتبار کافی و امکان ورود به موضوع مرمت مغازه‌ها، بهره‌برداری از این املاک با مشکلات و دعواهای حقوقی همراه خواهد شد بنابراین رونق بازار قلعه‌محمود تنها در گرو حضور و مشارکت مالکان مغازه‌ها خواهد بود».

او یادآور‌شد:«این اقدام، جز در سایه‌ی همکاری همه دستگاه‌های مرتبط همانند اوقاف که مالک تعداد قابل توجهی از این مغازه‌هاست و تعیین تکلیف حجره‌های وقفی و احیای آن‌ها محقق نمی‌شود و می‌تواند الگو و مشوق خوبی برای سایرین باشد».

او اضافه کرد: «البته ظاهرا اوقاف هم درگیر مشکلات حقوقی با برخی مستاجران خود است».

شفیعی با بیان اینکه امیدوارم با حضور اهالی و کسبه بازار در آینده شاهد رونق آن باشیم، گفت: «به هر روی طی دو سال اخیر با پیگیری‌های انجام شده و همراهی و حمایت دستگاه‌ها و به‌ویژه استانداری روند کار بهتر از گذشته شده و پیشرفت‌هایی هم داشته لیکن به دلیل همان مشکلاتی که گفته شد اقدامات کافی نبوده و تا احیای بازار فاصله زیادی داریم»

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :