مازوت سوزی به سیمانی‌ها رسید

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1124

حرف محیط زیست برش ندارد

مازوت سوزی به سیمانی‌ها رسید

 مرضیه قاضی‌زاده|کاغذ وطن

گزارش 

محدودیت گاز کارخانه‌های سیمانی استان، این صنایع را به مازوت سوزی کشانده. خبری که مدیر عامل کارخانه سیمان کرمان آن را تایید می‌کند و ازسهم دو سومی مازوت در سوخت کارخانه سیمان می‌گوید. سوختی که مجوز محیط زیست را ندارند و ۵آذر ماه بر ممنوعیت دوباره آن تاکید شده بود. با این حال  این سوخت بدون مجوز محیط زیست هم در نیروگاه زرند و هم در کارخانه‌های سیمان در حال پخش است.

 بعد از بنزین، متهم بعدی آلودگی هوا مازوت است. سال گذشته استفاده از این سوخت در نیروگاه‌ها و صنایع هوای بخش زیادی از  شهرهای صنعتی کشور از جمله   تهران، اصفهان، اهواز، اراک را آلوده کرده بود. اواخر دی ماه وضعیت هوای کلان شهرها به قدری حاد شد که عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور در یک برنامه تلویزیونی به صراحت اعلام کرد که قطعی برق بهتر از مازوت سوزی است. کلانتری ۲۳ دی ماه ۹۹ گفته بود: «اکنون علت اصلی آلودگی هوا، افزایش غلظت ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون است که عامل اصلی آن استفاده از سوخت‌های فسیلی به ‌ویژه گازوئیل در خودروهای دیزلی و مازوت در صنایع سنگین و نیروگاه‌ها است.از نظر من بهتر است که روزی ۲ ساعت خاموشی داشته باشیم اما از سوخت مازوت استفاده نکنیم چون موجب آلودگی هوا می‌شود.»

*پلمپ مخزن مازوت در تهران

امسال نیز در پی آغاز زودهنگام آلودگی هوای پایتخت معاون محیط زیست استان تهران از پلمپ مخازن مازوت این واحدها در تهران خبرداد . ۱۰روز قبل هم علی سلاجقه معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور برای محکم کار حکم بر ممنوعیت استفاده از مازوت داد. ۵آذر ۱۴۰۰سلاجقه اعلام کرد:«هیچ یک از نیروگاه‌ها و واحد‌های صنعتی و معدنی حق استفاده از سوخت مازوت را ندارند. لذا وزارت خانه‌های صمت، نیرو و نفت باید برای تامین سوخت نیروگاه‌ها و واحد‌های صنعتی و معدنی باید برنامه‌ریزی بکنند.»

*حرف سازمان محیط زیست را آب برد

۸روز بعد از اعلام ممنوعیت استفاده از مازوت، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، از قطع گاز ۶۰ واحد تولیدی سیمان خبر داد و بعد هم از جایگزینی مازوت به جای آن خبر داد. عبدالرضا شیخان، گفت: «در حال حاضر، گاز ۶۰ شرکت سیمانی قطع شده است و این شرکتها، در حال استفاده از مازوت هستند. از سوی دیگر، هزینه حمل و نقل برخی از مخازن که در پخش فرآورده‌های نفتی دخیل هستند و برای سوخت رسانی به کارخانه‌ها حواله دریافت می‌کنند، بالا رفته است.»

*تایید استفاده از مازوت در سیمان کرمان

استفاده از مازوت به سیمانی‌های کرمان هم رسیده. فریدون رحمانی، مدیر عامل کارخانه سیمان کرمان با تایید این موضوع به «کاغذ وطن» می‌گوید:«متاسفانه از ۱۰ روز قبل محدودیت‌ها اعمال شد و از اواخر هفته هم میزان گاز را به حداقل رساندند و ما به اجبار با سوخت دوم کار می‌کنیم.»

 *مازوت سوزی هزینه تولید سیمان را افزایش داد

به گفته رحمانی مصرف گاز در این کارخانه به کمتر از یک سوم رسیده و بیشتر از دو سوم سوخت مورد نیاز از طریق مازوت تامین می‌شود. سوختی که از اصفهان به کرمان حمل شده و با احتساب هزینه حمل قیمت تمام شده سوخت را برای کارخانه ۳الی ۴برابر می‌کند. او البته معتقد است تا زمانی که تقاضا افزایش پیدا نکند و یا تولید کارخانه‌ها کاهش نیابد، این مسئله در قیمت سیمان تاثیرگذار نخواهد بود.

*مازوت سوزی، مصوبه شورای امنیت ملی را دارد

پیش از این استفاده از مازوت در نیروگاه حرارتی زرند نیز تایید شده بود و علت آن قدیمی بودن تجهیزات بود و نبود امکان استفاده از سوخت گاز، حالا این سوخت آلاینده به کارخانه‌‌های سیمان هم رسیده. مرجان شاکری، مدیر کل محیط زیست استان کرمان در خصوص چرایی واکنش نشان ندادن محیط زیست به این مسئله می‌گوید: «هیچ مجوزی از محیط زیست بابت استفاده ازمازوت گرفته نشده و به ما گفته شده که برای استفاده از مازوت صورتجلسه شورای عالی امنیت ملی را دارند و با این صورتجلسه نیازی هم به استعلام از محیط زیست ندارند.» شاکری البته امیدوار است که با خصوصی شدن نیروگاه حرارتی زرند امکان تحقق حداقل‌های محیط زیستی و نصب دستگاه‌های پایش آلودگی میسر شود:« نیروگاه زرند از زیر نظر دولت خارج شده و این اتفاق خوبی است؛ چرا که  وقتی یک شرکت خصوصی طرف حساب محیط زیست باشد، می‌شود پیگیری کرد که حداقل خواسته ما یعنی نصب دستگاه پایش آلودگی هوا را محقق کنند.»

*احتمال آلودگی صنعتی در کرمان

کرمان جز محدود شهرهایی است که تاکنون آلودگی صنعتی نداشته و یا حداقل این نوع از آلودگی منجر به تعطیلی استان نشده است. رصد گزارش‌های هواشناسی نشان می‌دهد که بیشترین میزان از آلودگی کرمان و آنچه باعث تعطیلی شهرستان ها شده ریزگردها بوده است . اما در سال‌های گذشته نیز استفاده ازمازوت به این حد نبود. شاکری در این خصوص به «کاغذ وطن» می‌گوید: « ما تا الان در شهر کرمان آلودگی گاز را به صورت جدی که منجر به تعطیلی شود نداشتیم. اما با کاهش درجه هوا و محبوس شدن و ثابت ماندنش در پایین و در کنار آن اثرات تجمعی ممکن است این آلودگی را هم داشته باشیم. در واقع طبق مدل اثرات تجمیعی، تجمیع چند آلودگی در حد استاندارد می‌تواند منجر به آلودگی هوا به صورت غیر استاندارد شود.مازوت به دلیل اینکه حاوی گوگرد است و با سوختنش گوگرد را آزاد می‌کند تاثیر مخربی بر سلامتی انسان دارد.»

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 12
  • امروز: 110
  • دیروز: 240
  • هفته: 2,020
  • ماه: 7,658
  • سال: 25,222