ساخت قبور بر روی مسیر سیلاب

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1125

ساخت قبور بر روی مسیر سیلاب

شعرباف، شهردار کرمان: آرامستان مسیر اصلی سیلاب کرمان است و اگر باران عادی بیاید، معلوم نیست چه اتفاقی بیفتد

۴ماه بعد از افتتاح آرامستان کرمان بدون زیر ساخت و آن هم در مسیر جاده‌ای که نه برق دارد و نه امنیت، حالا از مستعد سیلاب بودن زمین آن خبر رسیده. این گفته را سعید شعرباف‌تبریزی، شهردار کرمان در صحن علنی شورای شهر گوشزد کرد و بعد هم اعلام کرد تا امنیت این مکان تامین نشود هر نوع سرمایه گذاری در این نقطه هدر رفت پول است. با این حال در جلسه این هفته شورای شهر دریافت کمک بلاعوض۲میلیاردتومانی موسسه‌ی ملل برای ساخت غسالخانه مصوبه شورای شهر را گرفت.  این مصوبه البته با مخالفت نادری رییس شورای شهر همراه بود. او گفته بودسال‌ها ابهاماتی درباره‌ی ملل وجود دارد و این عدد آرامستان را آباد نمی‌کند و گاهی با عددی کوچک، خدای نکرده ممکن است فریبی بزرگ در کار باشد.

 پیشنهاد کمک بلاعوض موسسه ملل را شهردار به صحن علنی شورای شهر آورده بود. شعرباف‌ برای اخذ اجازه، در این‌باره نامه‌ای را به شورای شهر کرمان نوشته بود که بعد از قرائت با مخالفت جدی رئیس شورای شهر مواجه شد. دریافت کمک دو میلیارد تومانی موسسه ملل برای ساخت غسالخانه‌ی آرامستان جدید شهر کرمان، به اعتقاد رئیس شورا به صلاح شهر نبود. او معتقد بود که چون شهرداری با ملل مسائل بزرگی دارد که باید حل شود فعلا، بهتر است این کمک بلاعوض را نپذیرد. بعد هم از احتمال انحراف در این پول گفته بود: «گاهی با عددی کوچک، خدای نکرده ممکن است فریبی بزرگ در کار باشد.سال‌ها ابهاماتی درباره‌ی ملل وجود دارد و دو میلیارد تومان در برابر آن عددی نیست. این عدد آرامستان را آباد نمی‌کند، مخارج این مکان بیش از این است. به نظر من، بهتر است فعلا از این گذر کنید.»

نادری معتقد بود که اگر ملل می‌خواهد کار خیر بکند، نیاز نیست به شهرداری پول بدهد. کمک‌شان را به کس دیگری بدهند تا او برای شهرداری هزینه کند و با نام و نشان هم نباشد. او البته خود را به سایر اعضای شورای شهر تحمیل نکرد و اعلام کرد که  گفته هایش را صرفا به عنوان یک عضو از شورا نه مسئول شورا اعلام کرده.

توافق با موسسه ملل برای ساخت غسالخانه

نظر اعضای شورای شهر اما با نادری متفاوت بود.  فتح‌الله مویدی و منصور ایرانمنشدر جمع موافقان دریافت این پول بودند.   مویدی معتقد بود که با توجه به مشکلات مالی شهرداری دریافت این کمک راه گشا است «با توجه به مشکلات مالی که شهرداری دارد و نیاز جدی‌ای که به ساخت غسالخانه است، من معتقدم این پول را بگیریم؛ دیگر مسائل ملل را هم پیگیری کنیم.»به گفته ایرانمنش پیش از این با موسسه ملل در خصوص ساخت غسالخانه توافق شده است.

توافق شهرداری با موسسه ملل برای ساخت غسالخانه در گفته‌های  محمدرضا کمساری، چناریان  و علی امینی زاده نیز ذکر شد. علی امینی‌زاده در این باره اظهار کرد: «نگرانی مربوط به توافقات گذشته است. اگر قبلا توافق شده که ملل چنین پرداختی داشته باشد، باید ببینیم آیا این دو میلیارد در تصمیم‌گیری‌ها تاثیر داشته یا خیر؟ الان اما، در تصمیم دوستان تاثیری ندارد.»

به گفته  کمساری نیز این توافق نه صرفا در مورد غسالخانه بلکه در مورد میدان بیرم آباد هم بوده است: «ما در برخورد با سرمایه‌گذاران و درباره‌ی منافع شهر بنا نیست کوتاه بیاییم و بر سر منافع شهر معامله نمی‌کنیم ولی یک‌سری توافقات و تعهدات از قبل برای ملل بوده است مثلا ساماندهی میدان بیرم‌آباد جزو تعهدات ملل بوده و این میدان در دستور کار ما هم هست. به چه شکل باید با این مسائل برخورد کنیم؟».

تصویب دریافت کمک بلاعوض موسسه ملل

 به گفته حسین چناریان اما توافق اولیه شهرداری با موسسه ملل برای ساخت کامل غسالخانه بوده است. او در این باره توضیح داد: « از اول قرار بود ملل غسالخانه را بسازد و حالا اینکه چطور شد دو میلیارد می‌گذارد هم مسئله است. باید جلسه‌ای بگذاریم تا بیش‌تر کمک کند. درباره‌ی پروژه‌ها هم خواهشی دارم مسئولان استان و آقای دکتر موحد، جلسه‌ای بگذارند و نتایج را اعلام کنند». با توجه به موافقت کلی اعضای شورای شهر در نهایت دریافت کمک بلاعوض از این موسسه مصوبه شورای شهر را اخذ کرد.

این موضوع در حالی تصویب شد که در همین جلسه از سیلابی بودن زمین آرامستان گفته شده بود. شهردار کرمان گفته بود که حتی این زمین با یک باران کوچک هم سیلابی می‌شود:«اینجا مسیر اصلی سیلاب کرمان است و اگر باران عادی بیاید، معلوم نیست که چه اتفاقی بیفتد!». به گفته‌ی شعرباف ساخت سیل‌بندهایی که آرامستان از خطر دور کند، به ۲۲ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد شعرباف پیشتر نیز در استوری های خود در فضای مجازی به این موضوع اشاره کرده بود. در این استوری‌ها قید شده بود که بر مبنای برآوردهای کارشناسی، به نرخ امروز برای احداث لاین دوم مسیر ۴۵میلیارد تومان،برای تامین برق مسیر و محل آرامستان ۱۵ میلیارد تومان، برای ساخت غسالخانه و تاسیسات اساسی حداقل ۲۰میلیارد تومان و برای مقابله با سیلاب و احداث سیل بند قریب به ۲۰میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

 شورای تامین به مسائل آرامستان ورود کند

با این اوصاف تکمیل آرامستان جدید بدون هزینه‌های تامین امنیت آن بالای ۱۰۰میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. موضوعی که بار دیگر هم توسط او در جلسه این هفته شورای شهر مطرح شد و او به صراحت اعلام کرد که تا امنیت تامین نشود، هر نوع هزینه ای در این مکان خرج بیهوده است«آرامستان، فضای اختصاصی شهرداری نیست و متعلق به کل شهر است. تامین امنیت نیاز اول آرامستان است و تا امنیت تامین نشود، هر هزینه‌ای بکنیم، هدر دادن بیت‌المال است.»

شعرباف معتقد است که برای حل مشکلات آرامستان جدید باید شورای تامین وارد شود و  اگر این شرایط قرار باشد ادامه یابد، مسیر آرامستان باید در ساعات خاصی بسته شده و عبور و مرور اتفاق نیفتد. او در همین رابطه گفت: «این محل، مسائل پدافند غیرعامل نیز دارد.اینکه اعلام کردم برای حل مشکلات آرامستان، نیاز به امداد استانی داریم، منظور این نیست که شهرداری به وظایف خود عمل نمی‌کند ولی جنس مسائل، طوری است که شورای تامین باید ورود و کمک کند.»

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 0
  • امروز: 57
  • دیروز: 92
  • هفته: 1,292
  • ماه: 4,802
  • سال: 17,541