کشاورزی و صنعت، رشد اقتصادی را پایین کشیدند

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1136

کشاورزی و صنعت، رشد اقتصادی را پایین کشیدند

 با وجودی که خدمات و نفت نقش بالابرنده رشد اقتصادی نیمه اول را داشتند، کشاورزی و صنایع تاثیر منفی در رشد اقتصادی داشتند.

براساس جدیدترین آمارها، اقتصاد کرمان در شش ماهه اول امسال حدود ۴درصد رشد داشته که تقریبا ۷درصد از متوسط کشوری بالاتر است. متوسط رشد اقتصاد ایران بنا به اعلام بانک مرکزی در نیمسال اول ۳.۳درصد بوده که بیشتر هم تحت تاثیر خدمات و نفت بوده استت. در مقابل دو بخش کشاورزی و صنعت با افت تولید مواجه شده‌اند. نیمسال اول ۲درصد از ارزش افزوده تولیدات اقتصاد بخش کشاورزی نسبت به مدت مشابه سال قبل کاسته شد. ارزش افزوده بخش صنایع و معادن نیز حدود ۱.۹درصد کاسته شده.

 بنا به گزارش بانک مرکزی در مجموع تولید ناخالص داخلی کشور در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ به رقم ۷۵۳ هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به رقم مشابه سال قبل به میزان ۳٫۳ درصد افزایش یافته است. رشد اقتصادی بدون نفت نیز رشد ۲٫۴ درصدی داشته است.

رشد اقتصادی نیمه نخست سال جاری در نتیجه تحقق رشد مثبت ارزش افزوده گروه‌های خدمات و نفت است که به ترتیب معادل ۵٫۷ و ۱۵٫۱ درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل افزایش داشتند. نتايج حاصل از محاسبات مقدماتي در اين زمينه نشان دهنده آن است که افزايش نرخ رشد ارزش افزوده اين گروه طی دوره مذکور، ناشي از افزايش توليد و صادرات نفت خام و همچنين افزايش توليد و صادرات گاز طبیعی و میعانات گازی نسبت به دوره مشابه سال قبل بوده است.

 با وجودی که خدمات و نفت نقش بالابرنده رشد اقتصادی نیمه اول را داشتند، کشاورزی و صنایع  و معادن تاثیر منفی در رشد اقتصادی داشتند. به طور کلی ارزش افزوده گروه‌های کشاورزی و صنایع و معادن در شش ماهه اول سال جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل به ترتیب معادل ۲٫۰- و ۱٫۹- کاهش داشته است. 

*بیشترین آسیب را محصولات زراعی دیدند

در نیمسال اول سال بیشترین آسیب در بخش محصولات زراعی وارد شده است. به طوریکه برآوردهای بانک مرکزی با توجه به اطلاعات سازمان جهاد کشاورزی حاکی از آن است که محصولات زراعی و باغي در سال ١٤٠٠ نسبت به دوره مشابه سال قبل به ترتيب ٣/١١ -و ٨/٤ در صد و توليد محصولات اصلي دامي ٧/٠ –رشد داشتند.

*بیشترین منفی‌‌ها در بخش ساختمان

گروه صنايع و معادن در نيمه اول سال ١٤٠٠ از نرخ رشدي معادل ٩/١ -درصد برخوردار گردید که در مقايسه با دوره مشابه سال قبل ٤/٨ واحد درصد کاهش يافته. در اين گروه، ارزش افزوده بخش‌های صنعت، استخراج معدن، ساختمان، تامين برق، گاز، بخار و تهويه هوا و  آبرسانی، مديريت پسماند، فاضلاب و فعاليتهای تصفيه  به ترتیب با نرخ‌های رشد ۱.۹،۰.۳-۱۶.۹-،۳.۶ و ۵.۵درصدی مواجه بودند.

در یک سال اخیر میزان بارندگی در کشور افت داشته و همچنین تامین برق مورد نیاز برخی واحدهای صنعتی در تابستان سال جاری با مشکلاتی همراه بود که به نظر می‌رسد تاثیر خود را بر دو بخش کشاورزی و صنایع و معادن گذاشته است. میزان تاثیر آب در بخش کشاورزی تا حدی جدی است که جعفر رودری، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی پیش تر در گفت و گو با «کاغذ وطن» از کاهش رقم برنامه ریزی شده رشد اقتصادی بخش کشاورزی را از ۹درصد به ۴درصد در سال ۱۴۰۱گفته بود.

در حالی که قرار بود رشد اقتصادی استان در سال ۱۴۰۱، حدود۸.۲درصد باشد. رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در آخرین نشست خبری خود از کاهش این رقم به ۷.۸درصد خبر داد.

رودری گفت: این استان ۸.۲ درصد ظرفیت رشد را پیش بینی و اعلام کرده بود که با تغییرات در لایحه بودجه ۱۴۰۱ برای این استان ۷.۷ درصد رشد اقتصادی دیده شده البته این حداقل رشد اقتصادی است که استان تعهد به تحقق آن می دهد.

به گفته جعفر رودری۴.۸درصد از این رشد به واسطه روند رشد بلندمدت استان و سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته از قبل و به عبارتی ظرفیت‌های موجود در مدار محقق می‌شود و حدود ۳درصد هم از طریق ظرفیت‌های خالی. منظور از ظرفیتهای خالی، فعال سازی بنگاه‌هایی است که به دلیل نبود منابع، نقدینگی و نداشتن بازار، تعطیل و یا نیمه تعطیل‌اند.

طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته در سال ۱۴۰۱ حدود ۷درصد ارزش افزوده بخش خدمات افزایش خواهد یافت. ‌۸درصد بخش ساختمان، ۱۳درصد افزایش تولید در بخش معدن، ۱۰درصد در صنعت و ۴درصد در بخش کشاورزی. 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 20
  • امروز: 19
  • دیروز: 149
  • هفته: 1,688
  • ماه: 7,602
  • سال: 25,280