اختلاف بر سر کیفیت آسفالت

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1150

خط و نشان شورای شهر برای مجری پروژه فاضلاب

اختلاف بر سر کیفیت آسفالت

مرضیه قاضی‌زاده|کاغذ وطن

گزارش 

آسفالت کرمان بعد از اجرای پروژه فاضلاب یک تکه نیست. یک جا بالاتر است و جای دیگر پایین‌تر. این موضوع در بارندگی اخیر نیز نمود بیشتری داشت. چاله‌های پر از آبی که وسط معابر ایجاد شد و تا وقتی که با حرکت ماشین ها این آب جابه جا نشد و یا خشک نشود به قوت باقی‌ماند. این موضوع صبح روز گذشته در جلسه شورای شهر هم مطرح شد و منصور ایرانمنش رئیس کمیسیون عمران، شهرسازی و میراث‌فرهنگی شورای شهر کرمان به صراحت اعلام کرد که دیگر مجوز جدیدی برای اجرای پروژه فاضلاب صادر نخواهد شد. او حالا به «کاغذ وطن» می گوید که تقریبا  تمام آسفالت صورت گرفته بعد از حفاری‌های اجرای فاضلاب کیفیت ندارد. 

پروژه فاضلاب شهر کرمان از سال ۷۵شروع شد. بعد از ۲۲سال اما کل پیشرفت فیزیکی پروژه ۱۱درصد بود. این موضوع شرکت آب و فاضلاب کرمان را بر این باور رساند که با اعتبارات دولتی این پروژه تمام شدنی نیست. بعد از آن بود که اجرای پروژه فاضلاب به فولادی‌ها سپرده شد. با این شرط که تا ۲۸سال کل آب استحصالی به سرمایه گذار پروژه واگذار شود. کل فرایند اجرا از تصفیه خانه، خط انتقال، ایستگاه بالابر و شبکه فاضلاب بر عهده فولاد بوتیا گذاشته شد. 

*پیشرفت ۳۵درصدی شبکه فاضلاب

قرارداد سال ۹۸ منعقد شد و قرار شد تا ۵سال دیگر این پروژه به بهره برداری برسد. دو سال گذشته و مجموع کل پیشرفت فیزیکی پروژه در بخش شبکه‌های فاضلاب ۳۵درصد بوده. سرعت کار از دید مسئولان شرکت آب و فاضلاب قابل قبول است اما کیفیت اجرای کار صدای مردم و شهرداری را در آورده است. صبح دیروز در نشست علنی شورای شهر این موضوع بار دیگر از سمت منصور ایرانمنش، رئیس کمیسیون عمران، شهرسازی و میراث‌فرهنگی شورای شهر کرمان مطرح شد. ایرانمنش کیفیت آسفالت پیمانکار آبفا را غیر قابل قبول دانست و بعد هم اعلام کرد که تا اطلاع ثانوی مجوز جدیدی برای حفاری داده نخواهد شد:«نحوه‌ی اجرای آسفالت طوری بوده که موانعی در خیابان‌ها ایجاد شده و کیفیت کل آسفالت را هم حتی خراب کرده‌اند. قرار است این آسفالت‌ها را ترمیم کنند و منتظریم این اتفاق بیفتد. به همین دلیل هم گفتیم فعلا از صدور مجوزهای جدید ممانعت شود».

*آسفالت انجام شده کیفیت ندارد

او در گفت‌وگو با «کاغذ وطن» مدعی است که تمام خیابان‌های که تا به حال در اجرای پروژه فاضلاب حفاری و بعد آسفالت شده، کیفیت سابق را ندارد:«خیلی از خیابان‌ها از جمله سرباز، میرزا آقاخان، شهاب و  تقریبا اکثر جاهایی که آسفالت کردند کیفیت جالبی ندارد و وعده دادند که تمامی این‌ها را اصلاح کنند.» به گفته او تا وقتی که اصلاحات صورت نگیرد و خیابان‌هایی که حفاری شده آسفالت نشود دیگر مجوز جدیدی برای حفاری صادر نخواهد شد. 

مجتبی ابراهیم نژاد، معاون بهره‌برداری و توسعه فاضلاب استان کرمان اما معتقد است که کیفیت آسفالت ایجاد شده قابل قبول است. او در گفت‌وگو با «کاغذ وطن» مدعی است آنچه باعث نشست و فرورفتگی آسفالت در بعضی از نقاط شده به دلیل تاکید بر سرعت کار بوده:«ما می‌خواهیم در سرعت زیادی پروژه را به جهت مشکلات ترافیکی و رفت و آمد مردم انجام دهیم. این مشکلات اجتناب ناپذیر است؛ چرا که وقتی خاک کوبیده می‌شود باید یک مدت بگذرد تا نشست صورت گیرد و بعد آسفالت شود اما مجری  به خاطر ترافیک و تردد مردم مجبور است تا این کار را سرعت ببخشد و همین مسئله منجر به نشست آسفالت و ناهمواری شده.» او توقف پروژه از سمت شهرداری را یک سیاست اشتباه می‌داند و معتقد است که برای حل این مشکل می توان با صحبت با شرکت فولاد  ناظر را تغییر داد و یا همچون گذشته اجرای پروژه آسفالت را به شهرداری محول کرد.

*مصالح به کار رفته بی کیفیت است

اگر چه ابراهیم نژاد محدودیت زمانی را علت فاصله ارتفاع بین آسفالت صورت گرفته و معابر و گاها فرورفتگی این آسفالت‌ها می‌داند اما این موارد از دید ایرانمنش قابل توجیه نیست: «مشکل این است که این افراد می‌خواهند از هزینه‌هایشان بزنند. جنس خاک کرمان رسی و تراکم پذیر است و اگر این افراد از مصالحی که به لحاظ فنی قابل تایید بودو تراکم  لازم را داشت استفاده می کردند چنین معضلاتی ایجاد نمی‌شد.»

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 78
  • امروز: 27
  • دیروز: 157
  • هفته: 1,428
  • ماه: 7,838
  • سال: 25,871