روستای گنج آباد شکاف برداشت

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1150

در آستانه موج جدید بارش‌ها؛

روستای گنج آباد شکاف برداشت

فرونشست زمین در گنج آباد سکونت را غیرممکن کرده است

 سیل زده‌های جنوب کرمان هنوز از شوک سیلاب هفته قبل خارج نشده‌اند و در این شرایط، از ابتدای هفته آینده سامانه جدید بارشی وارد جنوب کرمان خواهد شد.

سیل اخیر در جنوب کرمان سه شهرستان منوجان، قلعه گنج و رودبار جنوب را تحت تأثیر قرار دارد و نه تنها ۱۷۱ روستای این شهرستان‌ها را بلکه سه شهر مذکور را نیز از مخاطرات سیل بی نصیب نگذاشته است.

هنوز برآورد دقیقی از خسارات‌ها اعلام نشده است اما مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان از بیش از دو هزار میلیارد تومان خسارت در برآوردهای اولیه در جنوب کرمان خبر داده است.

لزوم ترمیم فوری سیل بندها در جنوب کرمان

نکته قابل توجه اینکه در این سیلاب خسارت‌های قابل توجهی به سیل بندها و سدهای خاکی وارد شده است، انباشت شدن رودخانه‌ها از رسوبات ناشی از سیل و سنگ، شکسته شدن دیوارهای حفاظتی و برخی از پل‌ها در حالی روی داده است که اختصاص اعتبار ویژه و فوری برای ترمیم این سازه‌ها بسیار مهم است.

طبق اعلام هواشناسی موج بعدی بارندگی‌ها در استان کرمان از هفته آینده شروع می‌شود و اکثر شهرستانهای استان را در بر می‌گیرد در این شرایط و با توجه به شکسته شدن سیل بندها و سیراب شدن زمین در صورت بروز بارندگی سیل مجدد جنوب کرمان و مناطق شرق و غرب استان را فرا می‌گیرد.

این در حالیست که هنوز بسیاری از خانه‌ها در جنوب کرمان متأثر از سیل گذشته مملو از گل و لای است و آب در مزارع و باغ‌های مردم و عرصه‌های زندگی روستاییان وجود دارد و ۱۰ درصد از مناطق سیل زده نیز با مشکلات جدی مواجه هستند.

نکته نگران کننده فرو نشست و شکاف برداشتن زمین در برخی از مناطق سیل زده به خصوص در روستای گنج آباد منوجان است به طوری که شکافی بزرگ پس از سیلاب ایجاد و از میانه روستا و خانه‌های مردم می‌گذرد که موجب تخریب برخی از منازل مسکونی شده و سکونت را نیز در این خانه‌ها غیر ممکن کرده است.

اکثر خانه‌ها دچار شکست شده‌اند

میزان ترک خوردگی زمین در گنج آباد به حدی است که اکثراً خانه‌های این روستا دچار شکست شده و مردم جرأت حضور در خانه‌ها را ندارد و با توجه به زلزله خیز بودن منطقه و احتمال تداوم نشست زمین امکان فرو ریختن این خانه‌ها بسیار بالاست.

لزوم مطالعات در خصوص فرونشست 

در جنوب کرمان استاندار کرمان نیز در بازدید از این روستا خواستار شروع فوری مطالعات زمین شناسی در این روستا شد و احتمال جابجایی روستا را نیز رد نکرد.

محمد عباسی، کارشناس زمین شناسی عنوان کرد: مناطق سیل زده جنوب کرمان طی پنج سال گذشته با افت جدی بارندگی و برداشت بی رویه منابع آب زیر زمینی مواجه بوده‌اند و همین امر لایه‌های زمین را خالی از آب کرده است و بعد از بارندگی موجب سست شدن خاک و فرونشست زمین شده است.

او شکاف‌های ایجاد شده در سطح این روستا را نیز به همین دلیل دانست و افزود: امکان توسعه این شکاف‌ها وجود دارد زیرا حفره‌های خالی در زمین ایجاد شده که پس از بارندگی این حفره‌ها فرو ریخته‌اند و مانند یک رانش منطقه‌ای عمل کرده و سازه‌های موجود را تخریب خواهد کرد.

او گفت: سال گذشته در این منطقه تقریباً هیچ بارانی نباریده است اما هزاران موتور پمپ در حال برداشت شبانه روزی آب از چاه‌های آب بوده‌اند و همین مساله زمینه فرونشست زمین را فراهم کرده است که البته بسیاری از مناطق جنوبی استان کرمان مستعد فرونشست زمین و بروز شکاف در زمان‌ها هستند که طبق گزارش‌های رسیده این مشکل بعد از سیلاب در جنوب کرمان افزایش یافته است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان نیز با تایید فرونشست زمین در گنج آباد منوجان افزود: متاسفانه بر اثر فرونشست زمین در روستای گنج آباد به بسیاری از خانه‌ها خسارت وارد شده است.

علی سعیدی افزود: طبق پیگیری‌های انجام شده کار مطالعات زمین شناسی در این منطقه باید انجام و میزان مخاطرات این روستا بررسی شود.

او از اسکان موقت خانوارهایی که خانه هایشان صدمه جدی داده‌اند خبر داد و گفت: اقدامات اولیه در این روستا انجام شده است و تیم‌های بنیاد مسکن نیز از روستا بازدید کرده‌اند.

روستا قابل سکونت نیست / ‏‬ شکاف دومتری زمین

زهرا حسینی از ساکنان این روستا می‌گوید: بعد از جاری شدن سیل در روستا که موجب جاری شدن آب در باغ‌ها، خانه‌ها و نخلستان‌ها شد شکاف‌های بزرگی در مناطق مختلف روستا و مزارع اطراف ایجاد شده است.

او افزود: بسیاری از خانه‌ها دچار ریزش شده است و عرض شکاف در برخی از جاها دو متر و عمق چندین متر است و موجب ریزش خانه‌ها شده است و امکان زندگی در این روستاها وجود ندارد و در صورت بروز مجدد سیل این خانه‌ها فرو خواهند ریخت.

او از مسئولان خواست در اسرع وقت برای مردم روستا چاره اندیشی کنند، سیل بندی که در بالادست روستا بود بر اثر سیل کاملاً تخریب شده و در صورت بارندگی سیلاب مجدداً وارد روستا می‌شود.

این در حالی است که استاندار کرمان نیز در ارتباط ویدئو کنفرانس با رئیس جمهور که انجام شد بر لزوم اختصاص اعتبار برای بررسی گسترده فرونشست زمین در کرمان تاکید کرد.

علی زینی وند با اشاره به فرونشست زمین و ایجاد شکاف در برخی از روستاها گفته است که باید اقدامات فوری در راستای بهسازی اضطراری سیل بندها در جنوب کرمان انجام داد در غیر این صورت سیلاب احتمالی آینده خسارت‌های بیشتری به جنوب کرمان وارد می‌کند.

این در حالی است که یکی از مهمترین دلایل بروز سیلاب در جنوب کرمان نیز تجاوز به عرضه رودخانه‌ها بوده است که این امر را می‌تواند در سیل شهر رودبار مشاهده کرد. ساخت و سازهای غیرمجاز در بستر رودخانه و احداث پل با دهانه کوچک عملاً موجب پس زدن آب به سطح شهر شد و همین امر در روستاها نیز مشاهده شده است به طوری که ایجاد مزارع و بستن راه رودخانه‌هایی که سال‌ها خشک شده بودند موجب تغییر مسیر آب رودخانه‌ها به سمت روستاها شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 19
  • امروز: 16
  • دیروز: 240
  • هفته: 1,926
  • ماه: 7,564
  • سال: 25,128