کشاورز صادرکننده، چوب زیرساخت را می‌خورد

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1161

کشاورز صادرکننده، چوب زیرساخت را می‌خورد 

معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان: جهت صدور محموله گیاهی به روسیه مجوز باقی مانده سموم و فلزات سنگین باید پیوست گواهی سلامت باشد

مدیر نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو علوم پزشکی جیرفت: دراستان آزمایشگاه مرجع صدور مجوز نداریم و نمونه محصول باید به آزمایشگاه تهران ارسال شود  

رییس دانشگاه جیرفت : راه اندازی آزمایشگاه را به فوریت دنبال می کنیم

 سمیه خدیشی| کاغذ وطن 

گزارش

تولید در بخش کشاورزی به دلیل شرایط خاص خود با معضلاتی همراه است اگرچه این تولید وقتی در مسیر درست و راه هموار قرار گیرد، می تواند با صنایع دیگر رقابت کند و سهم عمده‌ای از صادرات غیر نفتی کشور را به خود اختصاص دهد، اما تاکنون نتوانسته بیش از 20 درصد از این  میزان را از آن خود کند.

جنوب کرمان به دلیل شرایط اقلیمی خاص خود سهم ویژه‌ای در تولید محصولات  کشاورزی کشور دارد و از آنجا که شغل اکثر مردم این منطقه مرتبط با این  بخش است  چالش‌های این بخش هم تاثیر مستقیم در زندگی و اقتصاد مردم جنوب کرمان دارد.

 در حالی که در اکثر نقاط کشور کشاورزی در حال گذران سرمای زمستان است، جنوب کرمان با تکیه بر اقلیم خاص خود فصل پویایی و تولید در کشاورزی را می‌گذراند.مدتی است خبر برگشت محموله محصولات کشاورزی از بازارهای صادراتی  در صدر اخبار قرار گرفته است اتفاقی که کام صادرکننده‌های این بخش بالاخص در جنوب کرمان را تلخ کرده است. گفته می شود تغییر استانداردهای واردات برخی محصولات کشاورزی در کشورهای مقصد مسبب این موضوع است دولتمردان در حال چانه زنی هستند، برای همسو شدن با قوانین بین المللی وزارت جهاد کشاورزی در اواخر ماه گذشته به همه تولید کنندگان اعلام کرده که برای صادرات محصولات خود گواهی سلامت از سازمان غذا و دارو دریافت کنند.

این ابلاغ به نظر راه حل پایان مشکلات صادرات بالاخص در کشور مقصد روسیه است اما اینطور نیست، آغاز مشکلات جدیدی در راه بازرگانان جنوب کرمان است. تنها آزمایشگاه های تایید گواهی سلامت در دو شهر قشم و تهران است، به دلیل فساد پذیری زود هنگام محصولات کشاورزی در عمل این مورد راه بی‌سرانجام جلوی پای صادر کننده گان است.

روند طولانی دریافت گواهی سلامت محصول را فاسد می کند

یکی از صادرکنندگان این منطقه بسیار نگران و سردرگم از روند دریافت گواهی سلامت می گوید منطقه باید آزمایشگاه مرجع داشته باشد که متاسفانه طبق قولی که داده بودند هنوز راه اندازی نکردند و نمونه آزمایشگاهی برای آزمایش و دریافت جواب باید به قشم یا تهران فرستاده شود.نادری می گوید ارسال نمونه آزمایشگاهی تا حصول نتیجه 5 روز طول می کشد و بعد از گذشت این مدت و گرفتن گواهی سلامت، چند روز تا رسیدن تره‌بار به مقصد نیاز است که عملا محصول فاسد و خراب می شود.

او ادامه داد: دانشگاه علیرغم قول‌هایی که داده بود نتوانست آزمایشگاه مرجع منطقه را راه اندازی کند و ما مجبور به گرفتن گواهی سلامت هستیم که کارشناس معاونت غذا و دارو در جیرفت نمونه‌برداری از محصول را انجام می‌دهد .

نادری که صادرکننده بادمجان است افزود: از ما تعهد محضری گرفته شده و بر طبق آن خسارت مالی و مشکلات احتمالی بوجود آمده بر عهده خود ما است. اما کارشناس نمونه‌بردار این همکاری را ندارد و اگر تمام بار آماده ارسال نباشد، اقدام به نمونه برداری نمی‌کند و این باعث تاخیر و فساد بار می‌شود. این صادرکننده تقاضای نمونه گیری در محل تولید را دارد که باعث تسریع در روند ارسال بار می شود.

با صادرکننده دیگری در رابطه با روند گرفتن گواهی سلامت صحبت کردیم ،او اما نظری متفاوت از نفر قبلی داشت.جلالی می گوید: برای تسریع در روند کار و جلوگیری از اتلاف وقت هنگامی بار در محل سورت و بسته بندی و یا مرحله پیش سرما قرار دارد کارشناس معاونت غذا و دارو اقدام به نمونه برداری کند. وی که بار آماده ارسال خود را از تعداد زیادی از گلخانه های کوچک تهیه کرده است روند نمونه‌برداری از محل تولید را طولانی و منجر به ضرر و زیان به محموله خود می‌داند. 

تعيين، تدوين و اعلام استانداردها، ضوابط، ويژگي ها و مقررات مربوط به واردات، صادرات و همچنین تعیین میزان باقی مانده سموم در محصولات کشاورزی  از وظایف سازمان غذا و دارو است. برای مشخص شدن موضوع و روند گرفتن گواهی سلامت به معاونت غذا و داروی شهرستان جیرفت مراجعه کردم.

مدیر نظارت بر موادغذایی آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی علوم پزشکی جیرفت با عنوان اینکه نام گواهی صادره گواهی انطباق آفت کش‌هاست نه گواهی سلامت بیان داشت: در استان آزمایشگاه نداریم و آزمایشگاه‌های مربوطه در خارج از استان هستند که نمونه باید به صورت فیزیکی به آزمایشگاه برسد و منتظر جواب آزمایش باشیم تا اقدام به صدور مجوز کنیم، که این زمان بر است.

فاطمه سعیدی اظهار داشت: گلخانه‌ها باید شناسه دار شوند و این کار با همکاری جهاد کشاورزی و اداره استاندارد صورت می گیرد که البته تعداد محدودی از گلخانه‌های جنوب کرمان شناسه‌دار هستند و این خلا  در این برهه زمان احساس می‌شود .

 سعیدی با اشاره به اینکه در گلخانه‌های عمده که دارای واحد های سورت و بسته بندی  مجوزدار هستند و یا اینکه تولید کننده خود صادر کننده باشد ارزیابی راحت تر انجام می شود که این تعداد  گلخانه خیلی محدودند افزود: متاسفانه  بعضی از افراد،حق العمل کار هستند که با خرید محصول از گلخانه های متفاوت جهت صادرات اقدام می کنند که ردیابی و تضمین کیفیت این موارد سخت است.

مدیر نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو با اعلام اینکه برای صدور این گواهی لازم است نمونه برداری به صورت روزانه انجام بگیرد،بیان داشت: این حجم از نمونه برداری روزانه نیازمند به نیروی انسانی و پشتیبانی مالی است که روند کار را مشکل می سازد.

سعیدی که از جلسات متعدد برای رفع مشکلات پیش روی صدور مجوز خبر می دهد، گفت: تعدادی از صادرکنندگان درخواست نمونه برداری از محل تولید را دارند و تعدادی دیگر خواستار انجام آن در مراحل سورت و بسته بندی هستند. و علیرغم اینکه شرایط مناسب برای صدور مجوز را نداریم زمان بیشتری برای رصد نیاز است .

ملاک اصلی دقت و صحت نمونه برداری است

او ادامه می دهد: ملاک اصلی دقت و صحت در نمونه برداری است و نمونه باید کاملا علمی و بر اساس اصول و به صورت تصادفی از مکان گلخانه گرفته شود و نمی‌توان به سلیقه افراد آن را تغییر داد زیرا در صحت عمل تاثیر می گذارد که عواقب آن به صادرکننده بر می‌گردد.فاطمه سعیدی در جواب اینکه دلیل تعهد محضری متقاضی چیست بیان داشت: ایراد کار از آنجاست که محصول بارگیری شده از گلخانه‌های متعدد و مختلفی است به همین دلیل وجود خطای احتمالی بالا می رود و صادرکننده تعهد می دهد که الزاما از گلخانه‌هایی که به معاونت غذا و دارو معرفی شده‌اند و نمونه گیری از آنها انجام گرفته است، محصول بارگیری گردد. و هرگونه دخل و تصرفی  در محصول بر عهده خود صادر کننده است .

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو به این مورد هم تاکید کرد که با توجه به درخواست متقاضی از گلخانه در محل تولید و یا پس از پایان بسته بندی و سورت نمونه گیری انجام می گیردو جهت انجام آزمایش به آزمایشگاه تهران ارسال می‌گردد.

  سوپرایز روسیه در دقیقه ۹۰

معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان با ذکر این مورد که بیش از سه سال است که کنترل کیفی و راه اندازی آزمایشگاه مرجع در حال بررسی و اقدام است و این اطلاع رسانی به گلخانه داران انجام گرفته که به سمت استاندارد سازی محل تولید و بسته بندی گلخانه برود افزود:با برگشت محموله های صادراتی مواجه شدیم و صادرات به کشور روسیه ممنوع شد، در ابتدا گفته شد باید گواهی قرنطینه دریافت شود که با وجود کلینیک آزمایشگاهی مرجع مربوطه در محل شهرستان این کار انجام می گرفت. اما یکباره اعلام شد که برای صدور محموله گیاهی به کشور روسیه آنالیز آزمایشگاهی سموم و فلزات سنگین وباقی‌مانده آنها نیز پیوست گواهی سلامت باشد تا اینکه حفظ نباتات بتواند گواهی بهداشتی مورد نیاز را صادر کند. 

حسین صالحی افزود: در این رابطه چندین جلسه با معاونت غذا دارو، صادرکنندگان ومسوولان مربوطه در جهت اتخاذ راهبرد اصولی برگزار شد. در محصولات گلخانه‌ای این امکان وجود ندارد که از محموله بار که در پایانه قرار دارد اقدام به نمونه برداری شود چرا که با توجه به فاصله مکانی تا آزمایشگاه مرجع در قشم و تهران به دلیل طولانی شدن روند دریافت مجوز و احتمال فساد محصول بالا می رود. 

صالحی پایش و نمونه برداری تصادفی از محل تولید و گلخانه و گرفتن تعهد محضری از صاحب بار که بار صادراتی از محلی که نمونه گیری انجام گرفته است بارگیری شود را تنها راه برای کاستن فاصله زمانی بوجود آمده دانست و افزود: باری که در این محل مجوز لازم را کسب می کند مجدد در محل مقصد مورد آزمایش قرار می گیرد و نباید صحت این گواهی زیر سوال برود.

صادرات به کشورهای دیگر غیر روسیه محدودیتی ندارد

معاونت بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی جنوب کرمان بیان داشت طبق رایزنی سازمان حفظ نباتات کشور محدودیت ارائه مجوز باقی‌مانده سموم فعلا در کشور مقصد صادراتی روسیه است ،واین شامل کشورهای دیگر مانند قرقیزستان و ارمنستان و قزاقستان نمی‌شود . او در پایان گفت: جهت کاهش خطا و با توجه به اینکه  شرایط آزمایشگاه مرجع منطقه را در دانشگاه جیرفت داریم مسوولان مربوطه در حال راه اندازی آن به فوریت هستند. 

راه‌اندازی آزمایشگاه مرجع در اولویت قرار دارد

رییس دانشگاه جیرفت در رابطه با راه اندازی آزمایشگاه مرجع در جیرفت گفت : به ضرورت پیگیر تکمیل آزمایشگاه هستیم قبلا چهار نمونه سم ممنوعه بود و الان هفت سم را ممنوعه اعلام کردند که یکی از این سموم به نام استامی پراید دستگاه خاصی می خواهد که به دنبال تهیه این دستگاه هستیم. 

حسین شکفته اظهار داشت: راه اندازی آزمایشگاه با فوریت در اولویت کاری قرار گرفته است و انتظار داریم ظرف مدت یک ماه آینده  به متقاضیان در جنوب کرمان خدمات مربوطه ارائه شود.

 حالا که گلخانه‌هایمان اصولی نیستند، وعده افتتاح پایانه صادراتی را هر سال می شنویم ، چوب نبود زیر ساخت را می خوریم. صادرکنندگان محصولات کشاورزی به طور خاص صادرکنندگان به مقصد روسیه فعلا راهروهای جهاد کشاورزی ، معاونت غذا و دارو و دفترخانه های رسمی را  طی می کنند و چشم به راه جواب آزمایش نمونه ارسالی محصول خود از تهران می مانند و دل دل می کنند که محصول‌شان در این گیرودار و کش و قوس ها نگندد و دل خوش می شوند به وعده هایی که می شنوند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 24
  • امروز: 230
  • دیروز: 294
  • هفته: 1,810
  • ماه: 8,023
  • سال: 27,497