تاثیر فیلترینگ بر درآمد شرکت پست. شرکت پست یکسوم درآمدش را از دست داد. رئیس اتحادیه کشوری کسبوکارهای مجازی: فروش کسب و کارهای متوسط و کوچک کاهش ۴۰ تا ۷۰ درصدی داشت
گزارش / ایلنا
مدیرعامل شرکت ملی پست، با بیان اینکه یک سوم مرسولههای پستی و معاملات از طریق پلتفرمهایی مثل اینستاگرام انجام میگرفته از کاهش یک سومی درآمد پست به دلیل کاهش این معاملات در پی اختلال اینترنت در این مدت خبر داد. رئیس اتحادیه کشوری کسبوکارهای مجازی نیز از افت فروش حدود 10 تا 20 درصدی در کسب و کارهای بزرگ و افت فروش 40 تا 70 درصدی در کسب و کارهای متوسط و کوچک خبر داده است.
فرشاد وکیلزاده در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، کسب و کارهای اینترنتی را در 2 دسته مجزا تفکیک کرد و افزود: دسته اول، کسب و کارهایی هستند که محوریت فعالیت آنها از طریق وب سایت یا اپلیکیشن دنبال میشد و دسته دوم کسب و کارهای که محوریت فعالیت آنها در شبکههای اجتماعی و بهطور خاص اینستاگرام است؛ البته فعالان اینستاگرامی را هم میتوان به 2 بخش تقسیم کرد، بخشی که در کنار پیج اینستاگرام خود، وب سایت یا اپلیکیشن راه اندازی کردند و بخشی که صرفا در صفحات اینستاگرامی فعالیت خود را دنبال میکنند.
وی ادامه داد: در حال حاضر عمده فعالان دسته اول به دلیل اینکه زیرساختهای خود را به داخل کشور انتقال دادند، دچار مشکل یا آسیب جدی مستقیم بابت کاهش سرعت اینترنت بین الملل یا فیلترینگ شبکههای اجتماعی نشدند اما دسته دوم که پیجهای کوچک داشتند که معمولا سایت یا اپلیکیشن جداگانهای نداشتند، دچار مشکل اساسی شدند؛ البته در دسته اول نیز کسب و کارهای کوچکی هستند که سرور یا هاست آنها خارج از کشور بوده و در زمان محدود شدن اینترنت، دچار مشکل و قطعی شدند.
تراکنشهای مالی ۶۰درصد کاهش یافت
وکیلزاده با اشاره به کاهش 50 تا 60 درصدی تراکنشهای مالی، خاطرنشان کرد: ارسال مرسولات پستی توسط شرکت ملی پست حدود 20 تا 25 درصد کاهش داشته است و در بعضی از گزارشها نیز آمده است که برخی از کسب وکارهای اینستاگرامی تا 100 درصد کاهش فروش داشتهاند به عبارت دیگر فروش آنها صفر شد.
رئیس اتحادیه کشوری کسبوکارهای مجازی با طرح این پرسش که چگونه میتوان آمارهای متفاوت در زمینه کاهش فعالیت کسبوکارهای اینترنتی را تحلیل کرد؟ اذعان کرد: بیشترین افت فروش، مربوط به کسب و کارهای متوسط و کوچک بوده است، برای همین آمار کاهش تعداد تراکنشها در پرداخت یارها از میزان کاهش ارسال مرسولات پستی بیشتر است، دلیل آن نیز این است که اکثر مشتریان پرداخت یارها عمدتا همین کسب و کارهای کوچک هستند، در کنار آن کاهش بیشتر فروش فعالان اینستاگرامی هم مربوط به آنهایی بوده که وب سایت یا اپلیکیشنی در کنار پیج خود نداشتهاند و در زمان قطعی شبکههای اجتماعی و vpnها فروش آنها نزدیک به صفر شده است.
فروش کسب و کار بزرگ ۲۰درصد افت کرد
به گفته این فعال صنفی؛ کسب و کارهای بزرگ بهطور متوسط شاهد افت فروش حدود 10 تا 20 درصدی و در کسب و کارهای متوسط و کوچک شاهد افت فروش 40 تا 70 درصدی بودهایم، البته در بازارهای سنتی و کسب و کارهای فضای حقیقی نیز ما شاهد کاهش فروش هستیم.
وی با اشاره به اقدامات اتحادیه کشوری کسب وکارهای مجازی با محوریت پیگیری مشکلات کسب و کارهای کوچک و متوسط، تصریح کرد: برای جبران خسارتهای وارده به فعالان اقتصادی بستههای حمایتی اقتصادی را به بخشهای مختلف دولت پیشنهاد دادیم؛ تا بخشی از خسارت وارد شده به کسب و کارها از محل حمایتهای دولت جبران شود، انتظار ما آن است که در سالی که به نام «تولید، دانشبنیان، اشتغالآفرین» نامگذاری شده دولت حداکثر حمایت لازم را از این بخش بهعمل آورد.
رئیس اتحادیه مرکزی کسبوکارهای مجازی در پایان تاکید کرد: در مذاکرات سعی کردیم حداقل در 4 بخش از کمکهای دولتی برای کسب و کارهای استفاده کنیم: 1. تسهیلات ارزان قیمت، بلندمدت و با وثایق قابل ارائه، 2. معافیت یا تخفیفهای مالیاتی، 3. معافیت یا تخفیفهای مرتبط با سازمان تامین اجتماعی شامل حق بیمه کارکنان پرسنل شاغل در این بخش، 4. ارائه پکیجهای تبلیغاتی رایگان یا ارزان قیمت در رسانهها شامل صدا و سیما یا فضاهای شهری.
یکسوم مرسولههای پسته وابسته به پلتفرمهای خارجی
مدیرعامل شرکت ملی پست نیز با با اشاره به اختلال اینترنت در دو هفته گذشته گفت: درآمد شرکت پست یک سوم کاهش یافته است و این موضوع نشان میدهد یک سوم مرسولههای پستی و معاملات از طریق اینترنت بینالملل و پلتفرمهای خارجی انجام میگرفته است.
مدیرعامل شرکت ملی پست، با بیان اینکه یک سوم مرسولههای پستی و معاملات از طریق پلتفرمهایی مثل اینستاگرام انجام میگرفته از کاهش یک سومی درآمد پست به دلیل کاهش این معاملات در پی اختلال اینترنت در این مدت خبر داد.
محمود لیائی، با اشاره به اختلال اینترنت در دو هفته گذشته و فیلتر پلتفرمهای خارجی مثل اینستاگرام و واتساپ، گفت: «درآمد شرکت پست یک سوم کاهش یافته است و این موضوع نشان میدهد یک سوم مرسولههای پستی و معاملات از طریق اینترنت بینالملل و پلتفرمهای خارجی انجام میگرفته است.
لیائی با اشاره به تلاش مدیران از سالهای گذشته نسبت به تشویق کسبوکارها به منظور استفاده از پلتفرمهای داخلی، گفت: «از سالهای گذشته تاکید مدیران ارشد کشور بر این بوده است که افراد و کسب و کارها از پلتفرمها و بستر داخلی استفاده کنند که اگر مشکلاتی از قبیل تحریم و فیلترینگ رخ داد، کسب و کارها دچار بحران نشوند؛ اما متاسفانه همچنان بستر کسب و کارها روی پلتفرمهای خارجی بوده و این مسئله مشکلاتی را برای اقتصاد کشور پیش آورده است.»
خسارت روزانه بين ۵۰ تا ۵۰۰ ميليوني اختلال اينترنت به كسبوكارها
گزارش سازمان نظام صنفي رايانهاي استان تهران از تاثير محدوديتها و قطع اينترنت بر كسبوكارها، نشان ميدهد هيچ بخشي از صنعت رايانه از گزند اين خسارات در امان نمانده است.
اين سازمان به منظور بررسي تاثير محدوديتها بر كسب و كارها، پرسشنامهاي را در اختيار آنها گذاشت كه سوالاتي در خصوص كاهش درآمد، افزايش هزينه يا اختلال در عمليات جاري شركتها مطرح شده بود. اين نظرسنجي از شركتهاي عضو نصر تهران در قالب پرسشنامه با مشاركت ۱۰۴ شركت زير مجموعه سازمان از تاریخ ۷ مهرتا ۱۰ مهر ۱۴۰۱ صورت گرفته است.
نيمي از كسبوكارها حداقل ۲۵ درصد كاهش فروش داشتهاند
يكي از مهمترين پرسشهايي كه شركتهاي عضو نظام صنفي رايانهاي تهران به آن پاسخ دادهاند، تاثير اين محدوديتها بر فروش آنهاست. آمارها نشان ميدهد اين محدوديتها لطمات شديدي به شركتها وارد كرده است. براساس نظرسنجی صورت گرفته، درصد شركتهايي كه در اين مدت كاهش فروش را تجربه نكردهاند تقریبا صفر است. بيش از ۴۱ درصد شركتها ۲۵ تا ۵۰ درصد درآمد خود را در اين مدت از دست دادهاند و حدود ۴۷ درصد هم بيشتر از ۵۰ درصد كاهش فروش داشتهاند. تنها ۱۱ درصد كسبوكارها نيز كمتر از ۲۵ درصد كاهش فروش را تجربه كردهاند كه اين سازمان احتمال ميدهد تحت تاثير نوسانهاي كوتاهمدت باشند.