رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت:‌ وقوع بیماری‌های قلبی و تنفسی و سکته‌های مغزی به طور میانگین در مناطقی که توفان گرد‌وغبار بیشتر رخ می‌دهد، نسبت به میانگین کشوری سایر مناطق بالاتر است. کرمان پائیز را با غبار آغاز کرد

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1569

رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت:‌ وقوع بیماری‌های قلبی و تنفسی و سکته‌های مغزی به طور میانگین در مناطقی که توفان گرد‌وغبار بیشتر رخ می‌دهد، نسبت به میانگین کشوری سایر مناطق بالاتر است. کرمان پائیز را با غبار آغاز کرد
گزارش | کاغذ وطن
افزایش گرد و غبار از سه‌شنبهٔ گذشته، دید مردم استان کرمان را کاهش داده و تردد آن‌ها در سطح شهر را با مشکل مواجه کرده است. غلظت غبار در این استان به‌ویژه در مناطق شمالی، غرب و شرق این استان به حدی است که به گفته رئیس مرکز پیش‌بینی ادارهٔ کل هواشناسی استان کرمان تا پایان هفته خبری از تنفس هوای پاکیزه نخواهد بود. سازمان هواشناسی نیز با صدور هشدار زرد رنگ به معنای احتمال وقوع پدیدهٔ جوی از ادامه یافتن آن تا روز سه‌شنبه خبر داد و تأکید کرد که گرد و غبار با افزایش وزش باد بیشتر خواهد شد. آنطور که پیش از این حمیده حبیبی، رئیس مرکز پیش‌بینی کل هواشناسی استان کرمان گفته بود، کویر مرکزی منشاء گرد و غباری‌ست که حالا مردم کرمان در مناطق جنوبی و شرقی این استان را درگیر و مدارس ابتدایی و پیش‌دبستانی جیرفت را شنبه تعطیل کرده است.
عباس شاهسونی، رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت ضمن تأکید بر اینکه ادامه پیدا کردن این وضعیت، سلامت جمعی افراد را به خطر می‌اندازد، به «پیام ما» می‌گوید: «وقوع بیماری‌های قلبی و تنفسی و سکته‌های مغزی به طور میانگین در مناطقی که توفان گرد‌وغبار بیشتر رخ می‌دهد، نسبت به میانگین کشوری سایر مناطق بالاتر است.»
در حالی که پیش از این پیش‌بینی‌های هواشناسی استان کرمان از ادامه یافتن توفان شن و گرد‌وغبار تا اوایل هفته گفته بود، شنبه این مرکز اعلام کرد که افزایش غلظت غبار و کاهش کیفیت هوا و دید افقی تا پایان هفته به طور متناوب در برخی از مناطق استان ادامه خواهد داشت.
این ریزگردها که به گفته کارشناسان هواشناسی از فلات مرکزی به استان کرمان وارد شده از شب پنج‌شنبه ۲۰ مهر، دید افقی را در محورهای شرقی و شمالی استان کاهش داده و رانندگی را دشوار کرد. در همان ساعات اولیه وقوع گردوغبار هم هوای برخی از شهرهای استان کرمان از جمله فهرج، شهداد، کشکوئیه، کوهبنان و شهر کرمان در شرایط ناسالم جوی قرار گرفتند. همچنین به گفته سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان، شاخص کیفی هوای شهرستان‌های انار ۵۰۰ و راور ۵۳۲ اعلام شد که خبر از وضعیت خطرناک می‌داد.
پس از آن در ساعات ابتدایی بامداد روز جمعه هوا به حدی آلوده شد که سامانه پایش کیفی هوای کشور، شاخص آلایندگی شهرستان‌های کرمان، فهرج، ریگان، کهنوج و سیرجان را بیش از حد مجاز و در شرایط خطرناک اعلام کرد.
اوضاعی که طبق اعلام رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در کرمان، هزار و ۴۰۰ نفر را در ۵ شهرستان این استان متاثر کرده است. آنطور که هلال احمر تا روز جمعه اعلام کرده بود که طبق اطلاعیه سازمان هواشناسی مبنی بر احتمال ورود طوفان همه نیروها و تیم‌های عملیاتی شعب راور، انار و رفسنجان جمعیت هلال احمر در آماده باش هستند.
در همین رابطه عباس شاهسونی، رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت با اشاره به اینکه ادامه پیدا کردن این وضعیت اضطراری گرد‌وغبار بیماری‌های قلبی، تنفسی و سکته‌های مغزی را افزایش می‌دهد، می‌گوید:‌ «در شهر‌هایی که توفان‌های شن، گردوغبار و ذرات معلق بیشتر رخ می‌دهد، میزان این بیماری‌ها از میانگین کشوری بالاتر گزارش می‌شود.» او همچنین ضمن اشاره به اینکه طبق قانون هوای پاک در این وضعیت دانشگاه علوم پزشکی کرمان به نمایندگی از وزارت بهداشت اعلام شرایط اضطراری می‌کند تا کارگروه‌های شرایط اضطرار به منظور ایجاد هماهنگی و آماده‌باش دستگاه‌های اجرایی و اورژانس تشکیل شود، خبر داد.
به گفته او هدف از تشکیل این کارگروه‌ها کنترل منابع انتشار گردوغبار و کاهش مواجهه مردم با پدیده‌های مخاطره‌آمیز است: «در خصوص توفان‌های گردوغبار کنترل منابع انتشار بسیار دشوار است و با توجه به خشکسالی در طول چندین سال باید با برنامه‌ریزی ستاد ملی مبارزه با پدیده گرد‌وغبار رخ دهد. اما در بخشی که به عهده ماست تا امروز با اعلام هشدارهای پیش از وقوع حادثه و همچنین توزیع ماسک و کاهش زمان فعالیت ادارات و همکاری مردم تا حدود قابل قبولی از تلفات در بربر توفان‌های گردو‌غبار کاسته‌ایم.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 4
  • امروز: 238
  • دیروز: 271
  • هفته: 2,473
  • ماه: 7,626
  • سال: 25,110