شرق استان در گرد و غبار جان می‌دهد

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1167

 شرق استان در گرد و غبار جان می‌دهد

 صدای ریگان به گوش می رسد؟

 مردم شهرستان های ریگان و فهرج در حالی برای سومین بار طی ماه جاری با طوفان شن و پدیده ریزگردها مواجه و خانه نشین شده‌اند که مسئولان هیچ راهکاری برای حل مشکل ندارند.

شرق کرمان از ۳۶۵ روز سال بیش از ۲۵۰ روز با طوفان شن، ریزگردها و آلودگی شدید هوا مواجه است این وضعیت موجب خسارت جدی به مردم محروم مناطق شرقی کرمان شده است و خسارت های زیادی هر سال به کشاورزی، زیرساخت ها و دامداری مردم وارد می‌ شود.

افزایش بیماری‌ های تنفسی و خسارت به محصولات کشاورزی و گسترش بیابان ها در شرق کرمان منجر به موج مهاجرت از روستاها به شهرها شده است به طوری که تنها در ریگان ده‌ ها روستا از جمعیت خالی شده و مردم به شهرهای ریگان و فهرج رفته‌ اند.

هیچ اقدامی برای کنترل ریزگردهای شرق کرمان نشده است

اما به جرات می‌توان گفت طی یک دهه گذشته هیچ اقدامی برای جلوگیری از بروز طوفان شن نشده است.

حال با آبگیری ۱۰۰ درصدی تالاب جازموریان مشخص شده است که ریزگردهای شرق کرمان هیچ ارتباطی به بستر جازموریان ندارد و کانون ریزگردهای ریگان و فهرج که بعضاً بم و کرمان و حتی شمالی ترین شهرهای کرمان را فرا می‌ گیرد کویر لوت و کانون‌ های محلی است.خشکاندن بخشی از درختان کهور در دشت بین کرمان و ماهان، نابودی جنگل‌ه ا در مسیر کرمان به جوپار، عدم توسعه جنگل کاری در ریگان و فهرج و بی عملی مسئولان و اجرای طرح‌ های بسیار محدود و بی تأثیر مالچ پاشی و البته احداث سد از عوامل اصلی بروز و افزایش ریزگردها در شرق کرمان می‌ باشد.

در حالی که جنوب کرمان را سیل در برگرفت اما در شرق کرمان خشکسالی می تازد و ریزگردها زندگی مردم را تیره و تار کرده است.

سوال اصلی مردم از دولتمردان این است که چرا هیچ کاری برای جلوگیری از طوفان شن و ریزگردها انجام نمی‌دهند، هر چند گفته می‌شد اعتباری برای کنترل ریزگردها اختصاص یافته است اما هیچ گاه سرنوشت این اعتبارات مشخص نشد.

منشا ریزگردها کویر و کانون‌های محلی است

مدیرکل محیط زیست استان کرمان اظهارداشت: کانون ریزگردهای کرمان قبل از آبگیری جازموریان، هم کویر لوت اعلام شده بود.

مرجان شاکری، تصریح کرد: کاهش رطوبت، ادامه خشکسالی و افزایش کانون‌های محلی ریزگردها موجب شده با وزش باد، طوفان شن در منطقه ایجاد شود و پیامد طوفان‌های شن هم ریزگردها می‌ باشد.

شاکری ادامه داد: تثبیت بیابان‌ها در شرق کرمان و کنترل کانون‌ های ریزگردها باید در دستور کار قرار گیرد و زمینه کنترل وضعیت کنونی فراهم شود.

برای مسئولان محرومیت ما عادی شده است

زهرا بمانی یکی از ساکنان شهر ریگان با اشاره به وضعیت نامناسب مردم این شهر می‌گوید: به نظر می‌رسد مسئولان کلاً مردم شرق کرمان را فراموش کرده‌اند و نمی‌خواهند هیچ کاری برای رفع مشکل ریزگردها انجام دهند.

او افزود: ریگان آنقدر محروم است که حتی مشکلات مردم هم به چشم مسئولان نمی‌ آید و این وضعیت موجب مهاجرت بسیاری از مردم شده است.

این زن ریگانی گفت: چه کسی می‌تواند جایی زندگی کند که از هر سال بیش از نیمی از روزها از آسمان خاک می بارد، بسیاری از مردم دچار بیماری تنفسی شده‌اند.

او ادامه داد: به گونه‌ ای مسئولان با این مشکل برخورد می‌ کنند که گویی این مشکل عادی است و باید به همین وضعیت باقی بماند. این در حالیست که تا چند سال قبل وضعیت اینگونه نبود.حسن ابراهیمی نیز از کشاورزان فهرجی در بخش کویر نگین است می‌گوید: جنوب کرمان باران می بارد و سیلش به ما در شرق کرمان خسارت می‌زند، تا امروز می‌ گفتند ریزگردهای شرق کرمان از جازموریان است اما این روزها بستر جازموریان مملو از آب است و این یعنی ریزگردها اصلاً ربطی به جازموریان ندارد.

او می‌گوید: چرا مسئولان که خبر از محرومیت زدایی می‌ دهند کاری برای مردم شرق کرمان نمی‌ کنند، تنها راه حل مشکل ما کشت درختان کهور و گز و احیای رودخانه‌ های ریگان و فهرج است که پشت سد مانده‌ اند.

دعوت مردم از رئیس جمهور برای سفر به ریگان و فهرج

این شهروند می‌افزاید: گویی کسی اهمیتی برای مردم شرق کرمان قائل نیست، بارها این مشکل در رسانه‌ ها مطرح شده است اما هیچ کاری تا امروز برای حل مشکل نشده است از آقای رئیسی می‌ خواهیم شخصاً به شرق کرمان سفر کند و از مسئولان بپرسد برای تثبیت شن‌ های روان در شرق کرمان چه کرده‌اند؟ در این سفر رئیس جمهور پای حرف مردم بنشینید تا از زبان ما مشکلات را بشنود.

شرق کرمان نیازمند اعتبارات ملی برای تثبیت شن های روان دارد است

فرماندار ریگان نیز با اشاره به اینکه ۱۲۰ روستای ریگان در محاصره شن‌ های روان قرار دارد و متاسفانه شاهد بروز پی در پی طوفان در شرق کرمان هستیم.امین باقری با اشاره به اینکه باید مسئولان ملی اعتبارات مناسبی برای تثبیت بیابان در شرق کرمان اختصاص دهند در غیر این صورت شاهد مهاجرت مردم از این مناطق خواهیم بود.

او گفت: مردم این مناطق به شدت محروم هستند و بروز طوفان شن و ریزگردها وضعیت را برای مردم بسیار بدتر کرده و زندگی به خصوص در روستاها بسیار مشکل شده است.

طوفان در ریگان و فهرج  همیشه وجود دارد و در روزهای اخیر به دلیل طوفان شن ۱۶۰ هزار نفر در شهرستان‌های ریگان و فهرج خانه نشین شده‌اند و البته در خارج از خانه هاشان خروارها شن روی هم در حال تلنبار شدن است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 18
  • امروز: 227
  • دیروز: 271
  • هفته: 2,462
  • ماه: 7,615
  • سال: 25,099