لزوم بازنگری قوانین حمایتی برای کشاورزان. غرامت بیمه کشاورزی کفاف خسارت را نمی‌دهد

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1341

 لزوم بازنگری قوانین حمایتی برای کشاورزان. غرامت بیمه کشاورزی کفاف خسارت را نمی‌دهد

معاون خدمات بیمه‌ای کشاورزی استان کرمان: سال گذشته ۱۵۰میلیارد تومان غرامت به کشاورزان پرداخت شده است، بیمه محصولات کشاورزی، بیمه درآمد نیست و فقط مبلغی که برای تولید هزینه شده است را پرداخت می‌کنیم.

گزارش / تسنیم

محصولات کشاورزی، برای هر کشور از اهمیت زیادی برخوردار است و حتی در بعضی از کشورها، این محصولات بهترین منبع درآمد برای صادرات هستند و از این رو توجه به حفظ و مراقبت از آنها در برابر حوادث، اهمیت زیادی دارد.

استان کرمان در کنار تمام ظرفیت‌هایی که دارد یکی از قطب‌های مهم کشاورزی در کشور است، با این وجود کشاورزان این استان مشکلات زیادی دارند و هر سال شاهد از بین رفتن محصولات خود به دلایلی مختلفی هستند و در تمام این سال‌ها حمایت‌های مقطعی مسئولان از کشاورزان فقط یک مُسکن و راهکار زود گذر برای این بخش آسیب‌پذیر جامعه بوده است.

مشکلات کشاورزان استان کرمان، مشکل امروز و دیروز نیست، دغدغه هر ساله آنها است. مشکلاتی که در اثر بروز حوادث هر روز گریبان یکی از محصولات را می‌گیرد و جلوی بعضی از آنها را نمی‌توان گرفت تنها می‌توان میزان خسارات را کاهش داد.

در این میان به نظر می‌رسد بیمه محصولات کشاورزی بهترین راهکار برای مقابله با بلایای طبیعی، خشکسالی، سیل، سرمازدگی، تغییر اقلیم و آنچه که محصولات کشاورزی را تهدید می‌کند، باشد اما این بیمه‌نامه تا چه اندازه پاسخگوی خسارات وارده به کشاورزان بوده و به راستی آیا بیمه کشاورزی بهترین پشتوانه، برای حفظ سرمایه کشاورزان است؟

واقعیت این است که کشاورز وقتی بدانند که در هنگام خسارت به محصولاتشان، راهکاری برای جبران وجود دارد، با انگیزه بیشتری کار می‌کند، اما هر ساله، بسیاری از محصولات کشاورزی به دلیل عوامل مختلفی از بین می‌روند و به گفته خود کشاورزان پرداخت غرامت ناچیز بیمه به کشاورزان آن هم با تاخیر نه تنها گره گشای مشکلات آنها نیست که انگیزه‌ای هم برای کشاورز نمی‌گذارد و همین مسئله باعث شده که کشاورزان از این بیمه استقبال نکنند.

یکی از کشاورزان خسارت دیده کرمانی با بیان اینکه صندوق بیمه محصولات کشاورزی خسارات کشاورزان را به موقع پرداخت نمی‌کند، گفت: مبلغی هم پرداخت می‌کند بسیار ناچیزی است.

او با بیان اینکه بیمه باید خسارات کشاورزان را به‌موقع پرداخت کند تا گرهی از مشکلات آنها باز کند، افزود: زمانی این غرامت ناچیز به ما پرداخت می‌شود که خیلی دیر است و کشاورزان دیگر رغبتی به بیمه محصولات خود برای سال بعد ندارد.

یکی از باغداران کرمانی با بیان اینکه هر سال باغ خود را بیمه می‌کنم اما نتیجه خوبی ندارد و به نسبت خسارتی که می‌بینم بیمه مبلغ بسیار کمی به‌عنوان غرامت پرداخت می‌کند، ادامه داد: پرداخت غرامت بیمه نسبت به میزان خسارات وارد شده خیلی کم است.

او با اشاره به اینکه بیمه در پرداخت غرامت سریع عمل نمی‌کند و زمان زیادی می‌برد تا خسارت تعیین شده به کشاورز پرداخت شود، گفت: واقعیت این است که غرامت محصولات کشاورزی زمانی پرداخت می‌شود که دیگر مبلغ پرداخت شده ارزشی ندارد.

او ادامه داد: واقعیت این است که در شرایط موجود پرداخت خسارت از طرف بیمه‌های کشاورزی بسیار ناچیز است و مبلغ پرداخت شده پاسخگوی خسارات وارد شده نیست و ارزش بیمه کردن ندارد.

قوانین حمایتی برای کشاورزان و محصولات کشاورزی باید تقویت شود

الله‌داد محمدی دبیر شورای هماهنگی بانک‌های استان و مسئول شعب بانک کشاورزی استان کرمان نیز با بیان اینکه تمام بانک‌ها متولی بیمه محصولات کشاورزی نیستند، اظهار داشت: معاونت خدمات بیمه‌ای در مدیریت شعب بانک کشاورزی متولی این موضوع است.

او با اشاره به اینکه کشاورزی ریسک بالایی دارد چرا که حوادث طبیعی در کنترل کشاورزان نیست و غیرمترقبه هستند، گفت: در استان کرمان همزمان که خسارت سرمازدگی در نقطه‌ای داریم در نقطه دیگر خسارت گرمازدگی داریم و انواع حوادث در استان کرمان وجود دارد.

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های استان کرمان با بیان اینکه بانک مجری سیاست‌های دولت است و ما سیاستگذار نیستیم، افزود: باید قوانین حمایتی برای کشاورزان و محصولات کشاورزی تقویت شود.

او با اشاره به اینکه تجاری کردن بیمه برای کشاورز سخت است چرا که کشاورز توان پرداخت هزینه‌های بیمه را ندارد، تصریح کرد: در حال حاضر هم دولت بخش زیادی از حق بیمه محصولات کشاورزی را پرداخت می‌کند.

محمدی با بیان اینکه منتظر ابلاغ دولت هستیم تا تسهیلاتی در اختیار کشاورزانی که دچار سرمازدگی شدند، گذاشته شود، گفت: این تسهیلات متناسب با مقدار خسارتی است که به آنها وارد شده و نرخ بازپرداخت آن کمتر از 18 درصد است.

او با اشاره به اینکه بیمه محصولات کشاورزی با توجه به ظرفیت‌های قانون بودجه به‌عنوان یک چتر حمایتی در نظر گرفته شده است، افزود: در حال حاضر این بیمه فقط خسارت هزینه تولید را پرداخت می‌کند و کشاورز اگر خسارت و خدمات بیشتری می‌خواهد باید حق بیمه بیشتری پرداخت کند.

مسئول شعب بانک کشاورزی استان کرمان با بیان اینکه تمام کشاورزان توان پرداخت حق بیمه بیشتر را ندارند و بهتر است در قوانین بازنگری شده و دولت حمایت بیشتری از این قشر داشته باشد، ادامه داد: تامین امنیت غذایی مردم با کشاورزان است و کشاورز نیاز به حمایت دارد.

او با اشاره به اینکه هر ساله با پدیده سرمازدگی در کشور و استان کرمان روبه‌رو هستیم و جا دارد شرکت‌های دانش‌بنیان نیز پای کار بیایند و راهکاری برای مکانیزه کردن کشاورزی و پیشگیری از خسارات ارائه کنند و این راهکارها عملیاتی شود، گفت: با ساز و کار فعلی، حداقل پرداختی به‌عنوان غرامت بیمه برای خسارت کشاورزی پرداخت می‌شود.

بیمه محصولات کشاورزی غرامت کشاورزان را براساس هزینه تولید را پرداخت می‌کند

جواد احمدزاده معاون خدمات بیمه‌ای کشاورزی بانک کشاورزی استان کرمان با بیان اینکه بیمه محصولات کشاورزی یک بیمه دولتی است که فقط هزینه تولید را پرداخت می‌کند، اظهار داشت: کشاورزان انتظار دارند بر اساس درآمدی که قرار است داشته باشند، برآورد غرامت شده و خسارت دریافت کنند و برای همین نارضایتی دارند.

وی با بیان اینکه استان کرمان یک استان کرمان یک استان پیشرو در بحث بیمه باغات کشاورزی در کشور است و رتبه نخست بیمه باغات را داریم، افزود: در بخش دام نیز استان کرمان رتبه چهارم کشوری را دارا است.

30 درصد از باغات استان کرمان بیمه هستند

معاون خدمات بیمه‌ای کشاورزی بانک کشاورزی استان کرمان با اشاره به اینکه استان کرمان یک استان حادثه خیز بوده و بلای طبیعی از جمله سرمازدگی و گرمازدگی در آن زیاد است، گفت: ۳۰ درصد از باغات استان بیمه هستند و ۷۰ درصد مبلغ بیمه را هم دولت به‌عنوان یارانه پرداخت می‌کند.

او با بیان اینکه سال قبل چیزی در حدود ۱۳۹ میلیارد تومان حق بیمه از کشاورزان استان کرمان دریافت شد و ۲۳۷ میلیارد تومان نیز دولت پرداخت کرده است، گفت: سال گذشته در بین استان‌های کشور بیشترین غرامت را به کشاورزان استان کرمان پرداخت کردیم.

احمدزاده با اشاره به اینکه سال گذشته در بین استان‌های کشور ۱۵۰میلیارد تومان غرامت به کشاورزان استان پرداخت شده است، افزود: بیمه محصولات کشاورزی درحال حاضر بیمه درآمد نیست و ما فقط مبلغی که برای تولید هزینه شده است را پرداخت می‌کنیم.

او با اشاره به تاخیر در پرداخت خسارت به کشاورزان، بیان کرد: پرداخت غرامت بیمه به صورت متمرکز و به محض تامین اعتبار از سوی دولت از طریق شعب بانک کشاورزی پرداخت می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 157
  • امروز: 142
  • دیروز: 137
  • هفته: 1,522
  • ماه: 7,921
  • سال: 26,123