کرونا زنان کرمانی‌ را خانه‌نشین کرد

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1173

کرونا زنان کرمانی‌ را خانه‌نشین کرد

 مردان کرمانی اما بیشتر از متوسط کشوری به بازار کار رجوع داشتند و این نرخ از۶۱.۶درصد در سال ۹۸ به ۶۷درصد در سال ۹۹رسیده است. در همین بازه زمانی اما زنان کرمانی خانه نشین شدند و نرخ مشارکت اقتصادی جامعه زنان بالای ۱۰ سال را از۱۳.۱درصد به ۱۱.۷درصد رساندند. 

مرضیه قاضی‌زاده| کاغذ وطن

گزارش 

زنان بعد از کرونا از بازار کار فاصله گرفتند اما مردان نه. قضیه برای مردان کاملا معکوس است. رجوع مردان به بازار کار برای پیدا کردن شغل  در شرایط حاد کرونایی به مراتب بیشتر شده است. آخرین پژوهش‌های مرکز آمار ایران نشان‌می‌دهد که نرخ مشارکت اقتصادی مردان بالای ۱۰سال یک سال بعد از کرونا ۶درصد رشد داشته است. مردان کرمانی اما بیشتر از متوسط کشوری به بازار کار رجوع داشتند و این نرخ از۶۱.۶درصد در سال ۹۸ به ۶۷درصد در سال ۹۹رسیده است. در همین بازه زمانی اما زنان کرمانی خانه نشین شدند و نرخ مشارکت اقتصادی جامعه زنان بالای ۱۰ سال را از۱۳.۱درصد به ۱۱.۷درصد رساندند. 

مرکز آمار ایران در پژوهش نامه‌ای ۵۰۰صفحه‌ای به بررسی جایگاه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان‌های کشور پرداخته است. طبق این پژوهش نامه استان کرمان با داشتن ۱۱.۱درصد از مساحت کل کشور بعد از سیستان و بلوچستان در جایگاه دوم از نظر مساحت قرار گیرد. بعد مسافت عملا توجه استان را معطوف به مرکز کرده و همین امر منجر شده تا قسمت‌های جنوبی به مراتب در وضعیت بدتری از نظر شاخص‌های اقتصادی قرار گیرند. این موضوع عملا منجر شده تا برای تحلیل بهتر وضعیت استان کرمان را در بعضی از شاخص‌ها به دو قسمت شمال و جنوب تقسیم کند و برای هر دو حوزه به صورت مجزا شاخص ارائه شود.

*بحران اشتغال در کرمان 

این پژوهش نشان می‌دهد که ۲۷درصد از جمعیت استان کرمان نوجوان و کودک  هستند و در رده سنی زیر ۱۵سال قرار دارند. جمعیت جوانان ۱۵ تا ۲۴ نیز حدود ۱۶ تا ۱۴ درصد در سال ۹۹ متغیر است اما همواره ما جز ۵ استان اول از نظر جمعیت جوان قرار داریم. طبق آمار ارائه شده در این پژوهش استان کرمان بیش از آنکه با بحران میانسالی رو به رو باشد با بحران اشتغال در آینده رو به رو خواهد شد. جمعیت بالای ۶۴ سال استان کرمان حدود ۵درصد از کل جمعیت را تشکیل می‌دهد و ما از این نظر در رتبه ۲۴قرار داریم و وضعیتمان نسبت به خیلی از استان‌ها بهتر است اما ۱۶ تا ۱۴.۶درصد از جمعیت ما در رده سنی ۱۵ تا ۲۴ سال قرار دارند؛ جمعیتی که یا به بازار کار مراجعه کردند و یا در آینده وارد بازار کار خواهند شد .

*کرمان هفتمین استان  از نظر نرخ بیکاری جوانان

این پژوهش نشان می‌دهد که تا سال گذشته از هر ۱۰۰نفر که به بازار کار استان  مراجعه کردند، ۱۰نفر بیکار ماندند. نرخ بیکاری اما در بین جوانان به مراتب بیشتر است. بنا به این پژوهش نرخ بیکاری جمعیت ۱۵تا ۲۴سال استان بالغ بر ۴۰ درصد است. این نرخ در جمعیت ۱۵ تا ۲۹ سال نیز حدود ۲۲درصد است که ما از این نظر جز ۷استان اول از نظر نرخ بالای بیکاری جوانان قرار داریم.

آمار بالای نرخ بیکاری در استان در شرایطی است که کرمان نسبت به سایر استان‌ها به مراتب نرخ مشارکت اقتصادی کمتری دارد. به عبارت دیگر این استان در سال ۹۹ باداشتن نرخ مشارکت ۳۹.۶درصد در رتبه ۲۲در بین ۳۱ استان کشور قرار داشته است. نرخ مشارکت اقتصادی کرمان بالغ بر ۱.۷واحد از متوسط کشور پایین تر است .

با وجود رغبت کمتر زنان و مردان کرمانی‌ها برای رجوع به بازار کار، اما کرونا همچون کل کشور مردان بیشتری را برای پیدا کردن شغل راهی بازار کار کرد. به طور کلی نرخ مشارکت اقتصادی کشور یکسال بعد از کرونا ۲.۸واحد کاهش یافته است و از ۴۴.۱واحد در سال ۹۸ به ۴۱.۳درصد در سال ۹۹رسانده است. کرمان نیز همچون کل کشور نرخ مشارکت اقتصادی جمعیت ۱۰سال به بالایش از ۴۱.۹درصد در سال ۹۸ به۳۹.۶درصد در سال ۹۹ رسیده است. اما اگر جمعیت زنان و مردان را تفکیک کنیم و نرخ مشارکت اقتصادی را برای هر یک به صورت جداگانه حساب کند، خواهید دید که این نرخ در ایام کرونا برای جامعه مردان افزایش قابل توجهی یافته است. 

*نرخ مشارکت اقتصادی کرمان صعودی شد

نرخ مشارکت اقتصادی جامعه مردان بالای ۱۰سال در ایام کرونا ۶درصد افزایش یافته است. پژوهش‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد نرخ مشارکت اقتصادی مردان از ۶۴.۳درصد در سال ۹۸ به ۶۸.۷درصد در سال ۹۹ رسیده است. در کرمان نیز این نرخ از ۶۱.۶درصد به ۶۷درصد در سال ۹۹ رسیده است. هر چند نرخ مشارکت اقتصادی کرمان نسبت به الباقی استان‌ها کمتر است و کرمان در جایگاه  بیست و دومین استان کشور قرار دارد اما نرخ  رشد مشارکت اقتصادی کرمان در ایام کرونا حتی از متوسط کشور نیز بیشتر بوده است.

*زنان از بازار کار فاصله گرفتند/  زنان بعد از کرونا خانه نشین شدند

کرونا اما بر بازار کار زنان رویه معکوس داشته است. جمعیت زنان ۱۰ سال به بالا بعد از کرونا زا بازار کار فاصله گرفتند. به طوریکه در سطح کشوری نرخ مشارکت اقتصادی زنان ده سال به بالا  از ۱۵.۵درصد در سال ۹۸ به ۱۳.۹درصد در سال ۹۹ رسیده است. همچون کل کشور، زنان کرمانی نیز بعد کرونا رغبت کمتری برای پیدا کردن شغل داشتند. به طوریکه نرخ مشارکت اقتصادی جامعه زنان ده سال به بالا در کرمان از ۱۳.۱درصد در سال ۹۸ به ۱۱.۷درصددر سال ۹۹ رسیده است.عددی که عملا استان کرمان را در جایگاه ۲۶از نظر میزان مشارکت اقتصادی زنان ۱۰سال به بالا قرار داده است، هر چند که این جایگاه نه تنها در سال ۹۹ بلکه تا سال ۹۵ نیز به همین صورت بوده است. حال آنکه در ۵سالگذشته بیشترین مشارکت زنان به بازار کار مربوط به سال ۹۶ با نرخ مشارکت ۱۶درصد بوده است که استان کرمان را در جایگاه دوازدهمین استان قرار داده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 16
  • امروز: 27
  • دیروز: 177
  • هفته: 1,606
  • ماه: 7,860
  • سال: 25,714