روند کُند پروژه فاضلاب شهری کرمان

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1174

روند کُند پروژه فاضلاب شهری کرمان

کمتر از ۵۰ درصد پیشرفت پروژه ۲۴ ساله فاضلاب شهری کرمان

مردم کرمان طی ۲۴ سال گذشته شاهد اجرای طرح فاضلاب شهری هستند و با وجود کندی اجرای طرح هنوز مشخص نیست این پروژه فرسایشی چه زمانی به پایان می رسد.

کرمان شهری است که بر روی پوسته سنگی کاسه‌ای شکل زمین بنا شده است و وجود هزاران چاه دفعی در این شهر موجب شده به مرور زمان سطح آب‌های زیر زمینی که ناشی از فاضلاب شهر است هر سال بالاتر بیاید و هم اکنون در برخی از محله‌های شهر کرمان با مشکل جدی در این زمینه مواجه هستیم و ساختمان‌ها به مرور در حال نم زدگی و تخریب است،رفع این مشکل از سوی مسئولان تنها یک راهکار داشت و آن احداث شبکه فاضلاب شهری بود.

این پروژه عملاً از سال ۷۶ در کرمان کلید خورد اما اعتبارات این طرح و توان اندک پیمانکاران به نحوی است که بعد از سال‌ها هنوز به ۵۰ درصد هم نرسیده است.

طرحی فرسایشی که روان مردم را پریشان کرده است

به طوری که از سال ۷۶ تا سال ۹۸ فقط ۲۵ درصد این پروژه اجرا شد و در حال حاضر نیز روند اجرای شبکه فاضلاب بسیار کند است، خیابان‌های اصلی و حتی کوچه‌های شهر کرمان وضعیت نامناسبی یافته و ترافیک شهری مشکلات زیادی برای مردم ایجاد کرده است.

مردم گاهاً شاهد مسدود شدن خیابان‌های اصلی برای مدت طولانی هستند و بسیاری از کسبه متضرر شده‌اند اما کار به کندی در حال اجرا است.

دولت برای افزایش سرعت و اجرای طرح اقدام به واگذاری به بخش خصوصی کرده است و قرار است بعد از اتمام پروژه ۲۹ سال بخشی از این آب برای بهره برداری به شرکت مذکور واگذار شود.

این در حالیست در منطقه‌ای مانند کرمان که وجود یک قطره آب به خصوص برای تامین نیاز کشاورزی و صنایع بسیار حائر اهمیت است و درختان خشکیده پسته و صنایعی که سال‌ها به دلیل بی آبی رها شده‌اند نمونه‌ای از این نیازمندی‌ها هستند.

اما فروش این میزان آب نیز نتوانسته موجب افزایش سرعت اجرای شبکه فاضلاب در شهر کرمان باشد و روند کند ان پروژه ادامه دارد.

تعداد بالای کارگاه‌های شهر از یک سو و از سوی دیگر روند کند کار در این کانال هر بیننده را یاد این امر می‌اندازند که پیمانکار کار شروع کرده اما توان اجرای سریع کار را ندارد.

مردم کرمان در اکثر مناطق شهر کرمان به شاهد کانال‌های متعددی هستند که چندین هفته رفت و آمد را مختل می‌کنند.

گویا شهروندان باید خود را انطباق دهند!

محمد ایرانمنش یکی از شهروندان کرمانی می‌گوید: گویا شهروندان کرمانی باید با شرایط کنار بیاند و اصلاً قرار نیست فکری به کار کندی روند کار شود.

او افزود: در کدام شهر چنین وضعیتی را می‌توان مشاهده کرد؟ یک پروژه دهها سال طول کشیده و هیچ راهکاری برای تسریع اندیشیده نمی‌شود و تصور مسئولان این است که مردم باید با شرایط آنها کنار بیایند.

او گفت:روند کار بسیار کند است و در مقابل پراکندگی هم بالاست در واقع مناطق مختلفی از شهر کانال احداث می‌شود و مشکلات زیادی برای مردم ایجاد می‌شود اما روند کار در همه این مناطق کند پیش می‌رود.

محسن عشق ورز نیز می‌گوید: بخشی از خیابان حفاری می‌شود و کاسب‌ها باید هفته‌ها با مشکل مواجه شوند و مردم نیز برای رفت و آمد به خانه‌هایشان معطل می‌شوند و هر وقت هم اعتراض می‌کنیم کسی پاسخگو نیست.

او گفت: اگر ماهیت این پروژه چنین زمان بر است چرا در شهرهای دیگر چنین مشکلی مشاهده نمی‌شود؟

او ادامه داد:مسئولان توقع دارند مردم خودشان را با چنین پروژه زمان‌بری هماهنگ کنند و هزینه‌هایش را هم بپردازند و در مقابل خودشان از تجربیات شهرهای دیگر استفاده نمی‌شود و هزینه‌های اجرای طرح کاهش نمی‌یابد؟

ابراهیم حسنی دیگر شهروند کرمانی می‌گوید: مسئولان در اجرای این پروژه دنبال توجیه هستند در برخی از مناطق شهر بعد از ۲۶ سال هنوز هیچ اقدامی انجام نشده است و نکته عجیب اینکه شاهدیم در ایامی مانند نوروز هم حفاری در مناطق پر رفت و آمد شهر انجام و کار رها می‌شود تا بعد از تعطیلات همین وضع در آستانه نوروز سال جاری هم تکرار می‌شود.

مردم در مناطق پرترافیک با مشکل مواجه هستند

او افزود: حتی در مناطق پر ترافیک نیز هیچ تلاشی برای تسریع وجود ندارد و یک خیابان بسته می‌شود و مردم با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند اما گویا برای کسی مهم نیست.

او گفت: هم اکنون در خیابان مولوی همین وضعیت وجود دارد و یک خیابان اصلی برای مدت بالایی بسته می‌شد.

این شهروند افزود: یکی از مسئولان از خود نمی پرسد برای چندین هفته، ساکنان این خیابان برای رفت و امد به خانه‌های خود چه باید انجام دهند؟

به هر صورت گویی ۷۵۰ میلیون مترمکعب آب طی ۲۹ سال انگیزه مناسبی برای تسریع در اجرای پروژه فاضلاب شهری کرمان نیست.

محمود حسینی نسب یکی دیگر از شهروندان کرمانی است که می‌گوید: جواب کاسبی که چندین روز مغازه اش بسته است و باید کرایه مغازه را بدهد اما توان ارتزاق را هم ندارد چون جلوی مغازه اش حفاری شده است چیست؟

او افزود: بسته شدن یک خیابان مانند مولوی چه خسارتی به مردم ساکن این خیابان می‌زند این وضعیت در بسیاری از مناطق دیگر نیز روی داده اما کسی جوابگو نیست و گویی این هزینه‌ای است که برخی از مردم باید پرداخت کنند و کسی هم جوابگو نیست.

کمبود اعتبار دلیل کندی است

محمد طاهری، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب کرمان در این خصوص می‌گوید: بارها اعلام کرده‌ایم که به دلیل کمبود اعتبار این پروژه طولانی شده است و اگر اعتبار مناسبی به پروژه اختصاص می‌یافت سرعت هم افزایش می‌یافت. اعتبار این پروژه طی ۴ سال آینده به ۱۰ میلیارد تومان هم نمی‌رسد همین وضعیت در گذشته هم بوده است.

او تصریح کرد: از سال ۷۶ تا دو سال قبل میزان پیشرفت این پروژه فقط ۲۵ درصد بوده است.

طاهری ادامه داد: مسئولان اگر می‌خواهند این پروژه تسریع شود باید اعتبار مورد نیاز را تزریق کنند، ما در استان کرمان برای پیشبرد پروژه اقدام به کارگیری بخش خصوصی کرده‌ایم.

او گفت: پروژه نسبت به گذشته سرعت بیشتری یافته و در بخش‌های مختلف در حال کار هستیم این مساله مشکلاتی برای مردم ایجاد کرده اما چاره‌ای نیست و باید هر چه زودتر پروژه جمع شود.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب کرمان با اشاره به بالا آمدن سطح آب‌های زیرزمینی گفت: اگر پروژه فاضلاب تکمیل شود این مشکل رفع می‌شود و در حال حاضر نیز مشکل بالا آمدن آب در بسیاری از مناطق شهر مرتفع شده است.

او  از اجرا ۹۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب در خیابان‌ها و کوچه‌های شهر خبر داد و گفت: امیدواریم با سرعت دادن پروژه، کار زودتر تمام شود

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 20
  • امروز: 19
  • دیروز: 149
  • هفته: 1,688
  • ماه: 7,602
  • سال: 25,280