خطر برگشت خوردن بودجه استان

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1176

خطر برگشت خوردن بودجه استان

حدود ۲۴ درصد اسناد خزانه توسط ادارات جذب شده که نصف میانگین کشوری است

یک ماه بیشتر به  اتمام فرصت جذب اسناد خزانه نمانده است، با این حال کل اعتبار جذب شده در استان ۲۴درصد بوده است که تقریبا نیمی از رقم جذب صورت گرفته در کشور است. با توجه به خطر از دست رفتن بخشی از بودجه استان کرمان ، استاندار کرمان در هشتمین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان از ریاست سازمان مدیریت و برنامه ریزی درخواست کرد تا  دستگاه‌هایی که توان جذب اعتبارات را ندارند، شناسایی و اعلام شوند.

 کرمان در جذب اسناد خزانه به عنوان بخشی از بودجه استانی عقب مانده است. یک ماه مانده به اتمام فرصت جذب اسناد، کل میزان جذب استان ۲۴ درصد بوده است. طبق گزارشی که جعفر رودری در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان ارائه می‌دهد، میزان جذب اعتبارات فقط در چند دستگاه دانشگاه باهنر، شهرداری اختیارآباد و شورای سیاستگذاری علوم پزشکی صددرصد بوده است. راه و شهرسازی نیز عملکرد خوبی در این رابطه داشته و میزان جذب اسناد خزانه در آن به ۷۳درصد رسیده است. نوسازی مدارس نیز جذب ۴۶ درصدی و جهاد کشاورزی نیز جذب ۳۴درصدی داشته است.میزان جذب اعتبارات در اداراتی همچون راهداری عدد ۷درصد و در شرکت شهرک‌های صنعتی صرفا ۱۶درصد است. علی رغم جذب پایین این دستگاه‌‌ها که ذاتا دارای ظرفیت بالایی هستند، بخش قابل توجهی از دستگاه‌های اجرایی استان میزان جذبشان صفر درصد بوده است.

 آنچه در این جلسه مشهود است، همکاری نکردن دستگاه‌های اجرایی در جذب اسناد خزانه به عنوان بخشی از بودجه استان است. به گفته رییس سازمان مدیریت وبرنامه ریزی استان دو بار تا کنون برای این امر به دستگاه‌های اجرایی استان نامه نگار شده است. بار اول از دستگاه‌ها خواسته شده تا اگر توان جذب اسناد خزانه را دارند، اعلام کنند که عملا فقط سه دستگاه این موضوع را ابراز کردند. در نامه نگاری دوم اما برعکس این موضوع خواسته شده که باز تعداد کمی از دستگاه‌ها جواب این نامه را داده‌اند. استاندار کرمان اما در این جلسه تاکید دارد که هر چه سریعتر دستگاه‌هایی که توان جذب اسناد خزانه را ندارند شناسایی و اعتبارشان به الباقی دستگاه‌ها داده شود.

اگر چه  فرصت جذب این اعتبارات هر ساله تا پایان سال مالی دولت(۳۰تیر ماه) تمدید شده است اما در صورت تمدید نشدن این فرصت حدود ۷۶درصد از بودجه استان در بخش اسناد خزانه برگشت می‌خورد. بودجه‌ای که عملا برخلاف بودجه هزینه‌ای به پیشرفت و توسعه استان گره خورده است. 

*کاهش هزار و ۹۰۰میلیاردی مالیات استان

در این جلسه همچنین زاهدی نماینده کرمان و راور از کاهش هزار و ۹۰۰میلیارد تومان از مالیات پیش بینی شده استان کرمان در سال ۱۴۰۱ خبر داد . 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 17
  • امروز: 14
  • دیروز: 240
  • هفته: 1,924
  • ماه: 7,562
  • سال: 25,126